۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

لغو مجوز فعالیت خبرنگاران رویترز در ایران را محکوم می‌کنیم



Images intégrées 1



پاریس، ١١ فروردین ١٣٩١-  گزارش‌گران بدون مرز، سخت‌گیری جمهوری اسلامی علیه رسانه‌های خارجی حاضر در ایران را محکوم می‌کند. در تاریخ ١٠ فروردین ١٣٩١ مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت خبرنگاران خبرگزاری رویترز را به بهانه انتشار گزارشی با "عنوان غلط" لغو کردند.

« این تعرض تازه به حق اطلاع‌رسانی نشان داد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از هر وسیله‌ای برای ممنوع کردن حضور گزارش‌گران خارجی در ایران استفاده می‌کنند. رژیم تمامی خروجی‌های اطلاع‌‌رسانی به سوی خارج از کشور را نیز کنترل می‌کند. گزارش‌گران خارجی نیز همچون همکاران‌شان در داخل ایران تحت کنترل و فشار و ممنوعیت برای اطلاع‌رسانی از "موضوع‌های حساس" هستند.»

به تازه‌گی ویدئویی از سوی خبرگزاری رویترز با عنوان " هزاران زن نینجا برای آدم کشی آموزش می‌بینند" انتشار یافت. که گزارشی بود از یک باشگاه ورزش رزمی "نين جوتسو" برای زنان در تهران. با آنکه استفان ادلر  سردبیر ارشد رویترز، بی‌درنگ اشتباه خبرگزاری  را در عنوان گذاری این گزارش پذیرفت و اعلام کرد که " بررسی داخلی برای پیدا کردن علت این خطا و تدوین موازین لازم برای پیشگیری اینگونه موارد در آینده در حال انجام است."  اما ١٠ فروردین، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دفتر رویترز در تهران اطلاع داده‌اند، که خبرنگاران این خبرگزاری باید پروانه کار خود را به این وزارتخانه باز پس دهند.

یک روز پیش از این تصمیم، پرس تی وی شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود که بانوان رشته رزمی "نين جوتسو" حاضر در گزارش از خبرگزاری رویترز شکایت کرده‌اند.

از دوسال پیش روادید و یا پروانه کار تعداد زیادی از گزارش‌گران جهانی حاضر در ایران تمدید نشده است و اینگونه برخی از آنها مجبور به ترک کشور شده‌اند، از این میان می‌توان به  خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، بی بی سی و یا روزنامه‌نگار روزنامه‌ی آل پایس، اشاره کرد.
 

---

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر