۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

به یاد جان باختگان دهه 60


تهدید خانواده دکتر صدر حاج سید جوادی از سوی وزارت اطلاعات

در پی انتشار نامه های اعتراضی دکتر احمد صدر حاج سید جوادی در خصوص عملکرد دولت احمدی نژاد، ماموران وزارت اطلاعات آشکارا خانواده وی را به بازداشت و آزار جسمی و روانی شدید تهدید کردند.
به گزارش کلمه، احمد صدر حاج سید جوادی، وزیر دادگستری دولت موقت و عضو شورای انقلاب، روز پنج شنبه پانزدهم مهر ماه به طور آشکار از سوی ماموران اطلاعات دولت احمدی نژاد مورد تهدید قرار گرفت. ماموران امنیتی تاکید کرده اند که در صورت تداوم انتشار نامه های اعتراضی از سوی این فعال سیاسی، اقدام به بازداشت و آزار جسمی و روانی خانواده وی خواهند کرد.
این تهدیدات از سوی نهاد های حکومتی در حالی انجام می شود که دکتر صدر حاج سید جوادی اخیرا در نامه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل، پاپ بندیکت شانزدهم و رئیس اتحادیه اروپا، خواستار اقدامات فوری این افراد و نهادهای تحت امرشان برای توقف احکام اعدام صادره پیرامون فعالان سیاسی و معترضان به دولت احمدی نژاد شده بود.
صدر حاج سید جوادی که به عنوان کهنسال ترین فعال سیاسی در ایران شناخته می‌شود، با یادآوری این نکته که او پیش از انقلاب ۱۳۵۷ نیز تظلم خواهی بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله رهبر کنونی ایران را به سمع مسئولان نهادهای بین المللی می رسانده، خواستار دخالت شورای حقوق بشر سازمان ملل و دادگاه کیفری بین المللی برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران و محاکمه احمدی نژاد شده بود.
همچنین گفته می شود که بازداشت اخیر دبیرکل و برخی اعضای نهضت آزادی ایران با صدور این نامه ها بی ارتباط نبوده و با هدف تحت فشار قرار دادن اعضای این حزب ملی و مذهبی جهت توقف کامل حزب و اعضای آن صورت گرفته است.

در شش ماه نخست١٣٧نفر در ایران اعدام و بیش از صد حکم اعدام صادر شد


طی نیمسال نخست سالجاری رژیم جمهوری اسلامی 137 تن را اعدام کرده است. تهران با 32 اعدام ، خوزستان با 22 اعدام و اصفهان با 20 اعدام در رتبه اول تا سوم در اجرای این حکم قرار دارند.  "فعالان حقوق بشر در ایران "در ادامه این گزارش می نیوسد: دست کم 11 تن از متهمین در ملاء عام اعدام شدند که در این میان استان خوزستان با اعدام 6 نفر در رتبه نخست و لرستان با اعدام سه نفر در ملاء عام در رتبه دوم قرار گرفته است.حکم اعدام یازده زندانی سیاسی و امنیتی در طی شش ماه نخست سالجاری اجرا شده است که اکثر متهمان نیز به اتهام محاربه اعدام شدند. این گزارش در ادامه می افزاید دادگاه های عمومی و انقلاب کشور در نیمسال نخست سالجاری دست کم 101 مورد حکم اعدام را برای شهروندان ایرانی صادر و یا تائید کرده اند. که در این میان دو حکم صادره به شیوه سنگسار است.

هم چنین از میان احکام صادره 29 مورد آن به دلیل فعالیت سیاسی و یا شرکت در تجمعات اعتراضی بر علیه حکومت از طریق محاربه بوذده است که شیوه اعدام دو مورد آن به صورت تیرباران بوده است.این گزارش در پایان یادآوری می کند آمار اعلام شده تنها مواردی است که از سوی نهادهای حقوق بشری و یا رسانه های حکومتی اعلام شده است و انتظار می رود آمار واقعی بیش از آمار ثبت شده باشد.

حيات وحش لرستان درمعرض انقراض

 استان لرستان يكي از زيباترين استان‌هاي كشور از حيث جاذبه‌هاي طبيعي وگردشگري است كه به دليل برخورداري از پوشش گياهي و اراضي طبيعي بكر و منحصر به فرد از ديرباز تاكنون زيستگاه جانوران و حيوانات بسيار نادري بوده است.
مناطق لرستان از لحاظ پوشش گياهي و جانوري بسيار غني بوده و بسياري از گونه‌هاي نادر گياهي دارويي و جانوراني نظير خرس، كل و بز، پلنگ و انواع پستانداران كوچك و گربه جنگلي و... در آنجا زيست مي‌كنند.
دركنار برخورداري اين استان از اين مواهب متاسفانه شكارهاي غيرمجاز و كشته شدن شماري از گونه‌هاي جانوري هم‌چون خرس قهوه‌اي و پلنگ و سمندر و.. بر اثر شكار سوداگران و بي اطلاعي شكارچيان و سوانح طبيعي و غيرطبيعي حيات وحش استان لرستان را در معرض انقراض قرارداده است.
درحالي كه مشاهده گونه‌هاي نادري چون خرس قهوه‌اي و پلنگ زاگرسي لرستان بعد از چند سال حيات پنهان موجي از خوشحالي را در ميان دوستداران طبيعت ايجاد كرد اما متاسفانه افزايش روند كشته شدن و شكار غيرمجاز و بعضاً دلخراش آنها زنگ خطر را براي مسئولين و دوستداران محيط زيست و طبيعت به صدا در آورده است.
پلنگ لرستان گونه منحصر به فردي است كه تا پيش از سال 85 به مدت دو دهه هيچ اثري از اين گونه بي نظير پيدا نشده اما شكارچيان به محض اطلاع از ادامه حيات اين‌گونه دست به كار شده و با شكار روند انقراض آن‌را به واقعيت نزديكتر كردند.
استان لرستان يكي از مجموعه‌هاي غني از حيث حيات وحش است كه متاسفانه هجمه فراواني به تنوع زيستي آن وارد شده و وجود اسلحه در سطح استان يكي ديگر از عوامل تهديد كننده در جهت شكار گونه‌هاي جانوري نادر و حفاظت شده لرستان در كنار ساير عوامل موثر از جمله سوانح طبيعي و غيرطبيعي است.
به گفته يكي از دوستداران محيط زيست و حيات وحش، ناآگاهي وعدم اطلاع بسياري از شكارچيان از ارزش اين گونه‌هاي نادر جانوري وعدم اتخاذ تصميمات پيشگيرانه مسئولين ذيربط استان لرستان در به وجود آوردن اين زمينه موثر بوده به طوري كه برگزاري همايش‌هاي علمي و كاربردي و تهيه فيلم مستند بومي از غناي استان لرستان درامر حيات وحش بامشاركت محيط زيست و صداوسيماي مركز لرستان مي‌تواند به عنوان گام‌هايي درجهت فعاليت‌هاي پيشگيرانه ارزيابي شوند.
خطر انقراض نسل‌هاي منحصر به فرد و نادر حيات وحش استان لرستان و كشور در حالي به عنوان دغدغه بسياري از دوستداران محيط زيست و طبيعت تبديل شده كه روند كشته شدن خرس‌هاي قهوه‌اي و گرفتن سمندر لرستاني توسط عده‌اي از شكارچيان غيرمجاز به قصد تجارت در كوه‌هاي استان، كشته شدن قلاده پلنگ زاگرسي لرستان در منطقه چم چيت دورود لرستان هم‌چنان حيات وحش استان لرستان را تهديد مي‌كند.

در شش ماه نخست 137 نفر اعدام شدند و بیش از 100 مورد حکم اعدام صادر و یا تائید شد

خبرگزاری هرانا – در آستانه روزجهانی علیه حکم اعدام واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اقدام به انتشار آمار صدور، تائید و اجرای حکم اعدام در شش ماه نخست سالجاری کرد.
بر اساس این گزارش در طی نیمسال نخست سالجاری و طبق آمار ثبت شده 137 تن اعدام شدند که حکم اکثر آنان به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر بوده است استان های تهران با 32 اعدام ، خوزستان با 22 اعدام و اصفهان با 20 اعدام در رتبه های اول تا سوم در اجرای این حکم قرار دارند.
دست کم 11 تن از متهمین در ملاء عام اعدام شدند که در این میان استان خوزستان با اعدام 6 نفر در رتبه نخست و لرستان با اعدام سه نفر در ملاء عام در رتبه دوم قرار گرفته است.
حکم اعدام یازده زندانی سیاسی و امنیتی در طی شش ماه نخست سالجاری اجرا شده است که اکثر متهمان نیز به اتهام محاربه اعدام شدند.
این گزارش در ادامه می افزاید دادگاه های عمومی و انقلاب کشور در نیمسال نخست سالجاری دست کم 101 مورد حکم اعدام را برای شهروندان ایرانی صادر و یا تائید کرده اند. که در این میان دو حکم صادره به شیوه سنگسار است.
هم چنین از میان احکام صادره 29 مورد آن به دلیل فعالیت سیاسی و یا شرکت در تجمعات اعتراضی بر علیه حکومت از طریق محاربه بوذده است که شیوه اعدام دو مورد آن به صورت تیرباران بوده است.
این گزارش در پایان یادآوری می کند آمار اعلام شده تنها مواردی است که از سوی نهادهای حقوق بشری و یا رسانه های حکومتی اعلام شده است و انتظار می رود آمار واقعی بیش از آمار ثبت شده باشد.

بحران اتمی؛ اکتبر آمد، مذاکرات آغاز نشد

روزنامه تهران امروز گمانه‌هایی را درباره آغاز نشدن مذاکرات که قرار بود در ماه اکتبر میان ایران و 1+54 دنبال شود، مطرح کرده است. تهران امروز می‌نویسد هم اكنون با توجه به موضع‌گيري كشورهاي غربي نمي‌توان چشم‌انداز براي انجام مذاكرات تصور كرد. در حالیکه مقامات کشورمان پس از تعلیق مذاکرات بارها از شروع آن استقبال کرده‌اند ولی ظاهرا طرف‌های درگیر درباره محور مذاکرات با ایران به توافق نرسیده‌اند.تهران امروز درباره اینکه چرا مذاكرات به رغم درخواست ايران تاكنون برگزار نشده است، سه گمانه را مطرح می‌کند. گمانه اول نزدیکی انتخابات میان دوره‌ای مجالس نمایندگان و سنا را دلیل شروع نشدن مذاکرات می‌داند. گمانه دوم بر اين مبنا استوار شده است كه ايالات متحده به همراه متحدان اروپايي‌اش اعتقاد دارند شرايط نسبت به سال پيش كاملا تغيير يافته است و اين شرايط جديد ايجاب مي‌كند سطح مذاكرات از مسئله‌اي به نام تبادل سوخت فراتر رود و در سطح گسترده ديگري دنبال شود. اما گمانه سوم می‌گوید که تحریم‌ها روی ایران اثر داشته است و بر این اساس آنها در انتظارند که از ایران امتیاز بگیرند.

کمک 450 میلیون دلاری رژیم به لبنان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه السفیر، جمهوری اسلامی تسهیلات فاینانس بلندمدت به ارزش 450 میلیون دلار در اختیار لبنان قرار می دهد. منابع خبری از بیروت خبر می دهند که دو توافقنامه مهم دیگر در زمینه نفت و گاز در زمان حضور "محمود احمدی نژاد" در لبنان به امضا می رسد. احمدی نژاد 13 اکتبر (21 مهرماه) در سفری دو روزه به لبنان می رود.
آگاهان سیاسی می گویند، یکی از اهداف احمدی نژاد در سفر به لبنان، اعلام حمایت صریح او از حزب الله در شرایط بحرانی کنونی در این کشور است.
این در حالیست که سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان گفته است، اگر سفر آقاى احمدى‌ن‍ژاد به لبنان ظرف چند روز آینده انجام شود با توجه به این که بعضی از افراد و گروه‌ها در لبنان مثل گروه ۱۴ مارس مخالفت کرده‌اند و با صدور بیانیه خواسته‌اند که این سفر انجام نشود، ‌این سفر از حساسیت وی‍ژه‌اى برخوردار شده است.
به گفته مسعود ادریسی، اگر برنامه ریزی‌ها به شیوه‌اى باشد که این احساس را در لبنان ایجاد کند که جمهوری اسلامی مى‌خواهد فقط از یک گروه در لبنان حمایت کند، ‌و وحدت ملى خدشه‌دار شود طبیعی است که این هم به ضرر جمهوری اسلامی است و هم به ضرر حزب الله.

سنی های لبنان: نه به احمدی ‌نژاد، نه به ولایت ‌فقیه
در آستانه سفر احمدی نژاد به لبنان، مردم شهر تریپولی با نصب پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده است، لبنان از ولایت فقیه استقبال نمی کند، مخالفت خود را با سفر احمدی نژاد به کشورشان اعلام داشتند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان "احمدی ‌نژاد، به تو خوش ‌آمد نمی ‌گوئیم" نوشت، یک گروه سنی در تریپولی شهر شمالی لبنان، به احمدی نژاد پیام تندی داده که از سفر آتی او به لبنان خرسند نیست و به او خوش آمد نخواهد گفت.
این خبرگزاری نوشت، چندین پلاکارد و تصویر در شهر تریپولی نصب شده که نشان ‌دهنده نارضایتی اهالی آن از سفر احمدی نژاد به لبنان است.
بر روی یکی از پلاکاردها نوشته شده است، "نه به ولایت ‌فقیه". همچنین تصویری از احمدی ‌نژاد دیده می شود که روی آن با علامت ضربدر نوشته شده، "به ولایت ‌فقیه در اینجا خوش ‌آمد نمی‌ گو‌ئیم."
خبرگزاری فرانسه نوشت، اکثریت حامی غرب در پارلمان لبنان، سفر احمدی ‌نژاد به جنوب این کشور در مرز اسرائیل را تحریک آمیز خوانده است.
ایالات متحده نیز از سفر احمدی نژاد به لبنان ابراز نگرانی کرده است.
سفر احمدی نژاد به لبنان در آستانه اعلام کیفرخواست دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین این کشور صورت می گیرد.
گفته می شود این دادگاه به این نتیجه رسیده که حزب الله لبنان در ترور حريری دست داشته است.
برخی منابع لبنانی می گویند، اگر دادگاه بین المللی در حکم نهايی خود حزب الله را به دست داشتن در ترور حريری متهم کند، این موضوع ممکن است به جنگ داخلی در لبنان منجر شود.

۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

تعهد ایران به اجرای کنوانسیون حقوق کودک

پدیده کودکان کار و خیابان، ارجاع لایحه حمایت از حقوق کودک به مجلس، راه اندازی سایت مرجع ملی حقوق کودک، فعالیت پراکنده فعالان و سازمانهای غیردولتی کودکان و عضویت 16 سازمان رسمی در کمیته سیاستگذاری محور گفتگوی مهر با دبیر مرجع ملی حقوق کودک است. به گزارش خبرنگار مهر، دبیر مرجع ملی حقوق کودک در آستانه روز جهانی کودک در تشریح اقدامات انجام شده برای دفاع از حقوق کودکان ایرانی گفت: ایران در سال 1372 رسما با تصویب مجلس شورای اسلامی عضو کنوانسیون حقوق کودک شد و بر اساس قانون باید حوزه ای از دولت مسئولیت اجرای کنوانسیون را بر عهده بگیرد ولی هیچیک از دولتها برای اجرای مفاد این کنوانسیون تلاشی نکردند.

مظفر الوندی افزود: در 12 سال گذشته وزارت امور خارجه به نیابت از دستگاه مربوطه وظیفه اجرای مفاد کنوانسیون حقوق کودک را بر عهده داشته و هر پنج سال یکبار گزارشات مربوطه را به سازمان ملل ارائه کرده است.

الوندی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مورد استفاده از تمام ظرفیتهای وزارت دادگستری در برنامه توسعه گفت: با توجه به اهمیت احترام به حقوق کودک، در سال جاری وزارت دادگستری به عنوان یک نهاد فرا دستگاهی و مرتبط با قوه مجریه، قضائیه و مجلس با تصویب مجلس شورای اسلامی وظیفه اجرای کنوانسیون حقوق کودک را بر عهده گرفت.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک با بیان اینکه اکثر کشورهای جهان عضو این کنوانسیون هستند اظهار داشت: ارتقاء وضعیت کودکان در بخش بهداشت و درمان، کاهش مرگ و میر، فرهنگ، اجبار برای آموزش، محاکمه و نگهداری از کودکان ناهنجار در جامعه، حمایت از کودکان معلول و همچنین پرورش استعدادهای کودکان نخبه بخشی از 54 ماده اجرایی در کنوانسیون می باشد که ایران همانند سایر کشورهای عضو باید به آن عمل کند.

کودکان کار و خیابان مهمترین چالش پیش روی مرجع ملی حقوق کودک

الوندی با بیان اینکه هنوز 9 ماه از فعالیت رسمی مرجع ملی حقوق کودک در ایران نمی گذرد اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها کودکان کار و خیابان و متکدیان مهمترین چالش مربوط به کودکان است که البته ایران در بخش آموزش، تربیت و حقوقی در حوزه کودکان پیشرفت چشمگیری داشته و می تواند الگوی سایر کشورها باشد.

لایحه حمایت از حقوق کودک به زودی به مجلس ارجاع می شود

معاون وزیر دادگستری از تدوین لایحه حمایت از حقوق کودک خبر داد و افزود: هم اکنون این لایحه در کمیسیون لوایح دولت در حال بررسی است و به زودی به مجلس ارجاع می شود.

هر دستگاه مسئول رسیدگی به تخلفات در حوزه کودکان است

دبیر مرجع ملی حقوق کودک در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای اجرای مفاد کنوانسیون توسط دستگاههای دولتی وجود دارد گفت: اول اینکه شرط ایران برای قبول کنوانسیون تطبیق آن با قوانین داخلی کشور بود و دوم اینکه هر یک از مفاد این کنوانسیون توسط یکی از سازمانها و نهادهای مرتبط با آن اجرا می شود به عنوان مثال بهداشت کودکان با وزارت بهداشت و بخش آموزش با وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: رسیدگی به تمامی موارد تخلف بر عهده نهادهای مرتبط که عضو مرجع ملی هستند است و مرجع ملی تنها نقش هماهنگی میان دستگاهها و بررسی و اصلاح چالشهای قانونی را بر عهده دارد.

سایت مرجع ملی حقوق کودک راه اندازی می شود

الوندی در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه باید مواردی مانند کودک آزاری، تکدی گری، اجحاف در حقوق کودکان و یا مواردی از این دست را به مرجع حقوق کودک گزارش کنند گفت: نیروی انتظامی و اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی وظیفه بررسی هرگونه اجحاف در حقوق کودکان را بر عهده دارند ولی مرجع حقوق کودک هم می تواند این گزارشات را دریافت کند.

وی در مورد چگونگی ارتباط مردم با این مرجع گفت: در حال ایجاد پایگاه اطلاع رسانی مرجع حقوق کودک هستیم که به زودی آدرس آن اطلاع رسانی می شود.

آیین نامه اجرایی مرجع ملی حقوق کودک روی میز هیئت دولت

دبیر مرجع ملی حقوق کودک اظهار داشت: این مرجع در حال تدوین آیین نامه داخلی و اجرایی بوده که با دو پیشنهاد تصویب این آیین نامه توسط هیئت دولت یا تصویب آن توسط وزیر دادگستری روبرو است که نظر قالب اعضا تصویب توسط هیئت دولت است که به زودی اجرا می شود.

مرجع ملی حقوق کودک بودجه و ساختمان مشخصی ندارد

معاون وزیر دادگستری در پاسخ به این پرسش که هنوز جامعه حضور مرجع ملی حقوق کودک را احساس نکرده است گفت: زمانی که ساختار و پرسنل تخصصی برای مرجع ملی تعریف نشده و مکان و بودجه مشخصی هم نداریم نمی توانیم با صدای بلند فریاد بزنیم این مرجع آغاز به کار کرده است.

NGO های مدافع حقوق کودک زیر چتر مرجع ملی حقوق کودک

الوندی در پاسخ به این پرسش که سازمانهای مردم نهاد و فعالان حقوق کودک چه نقشی در مرجع ملی حقوق کودک دارند گفت: بخشی از کرسیهای شورای سیاستگذاری مرجع ملی حقوق کودک به سازمانهای مردم نهاد تعلق دارد و به تمامی اعضای مرجع گفته شده است سازمانهای مردم نهاد فعال کودک در حوزه کاری خود را برای همکاری با مرجع معرفی کنند.

وی افزود: متاسفانه تا کنون فعالان حقوق کودک و سازمانهای مردم نهاد در حوزه کودکان به صورت پراکنده و غیر متمرکز فعالیت داشته اند که مرجع ملی حقوق کودک این فعالان را ساماندهی می کند.

هر استان صاحب کمیته مرجع حقوق کودک می شود

دبیر مرجع ملی حقوق کودک از ایجاد کمیته های مرجع ملی حقوق کودک در تمامی استانهای کشور خبر داد و افزود: یکی از برنامه های مرجع ملی حقوق کودک ایجاد کمیته های استانی مرجع ملی حقوق کودک در تمامی استانهای کشور است که در این مورد مکاتباتی با رئیس قوه قضائیه انجام شده است تا روسای دادگستریهای استانها در این مورد با مرجع ملی همکاری کنند.

وی افزود: لازمه اجرای این طرح تصویب آیین نامه اجرایی و انسجام و هماهنگی تمامی اعضای مرجع ملی حقوق کودک است.

الوندی اظهار داشت: تا کنون شورای سیاستگذاری چهار جلسه برای آشنایی با کنوانسیون و تشریح وظایف هر دستگاه در حوزه کودکان داشته است تا حدی که در برخی از وزارتخانه ها پیش بینی شده یک نماینده در سطح معاون وزیر در شورای سیاستگذاری حضور داشته باشد.

16 سازمان عضو رسمی کمیته سیاستگذاری مرجع ملی حقوق کودک

دبیر مرجع ملی حقوق کودک با بیان اینکه 16 سازمان و وزارتخانه اعضای کمیته ملی سیاستگذاری و هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک را تشکیل می دهند گفت: وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات، وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان زندانها، مرکز امور زنان، سازمان ملی جوانان، سازمان صدا و سیما، مرکز ملی آمار، امور بین الملل قوه قضائیه، نیروی انتظامی و نماینده سازمانهای مردم نهاد از اعضای اصلی کمیته سیاستگذاری و همانگی مرجع ملی حقوق کودک در ایران هستند.

الوندی از تشکیل چهار کارگروه تخصصی در مرجع ملی حقوق کودک در وزارت دادگستری خبر داد و افزود: کارگروه تخصصی حقوقی و قضائی با حضور نمایندگان قوه قضائیه، دادگستری تهران، نیروی انتظامی، سازمان زندانها و وزارت دادگستری، کارگروه علمی و آموزشی با حضور نمایندگانی از وزارت دادگستری، مرکز امور زنان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، کارگروه اطلاع رسانی و فرهنگی و هنری با حضور وزارت دادگستری، وزارت فرهنگ، صدا و سیما، آموزش و پرورش، شهرداری تهران و کانون پرورش فکری کودکان و همچنین کارگروه حمایتی و پایش با حضور وزارت دادگستری، بهزیستی، وزارت امور خارجه، سازمان ملی جوانان، قوه قضائیه، شهرداری تهران و وزارت کشور تشکیل شده است.

یکی از جنایتکاران تحریم شده نماینده ویژه احمدی ‌نژاد

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، پس از مدتها خودداری از حضور در محافل عمومی، در نشستی با موضوع پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.
مرتضوی که که از متهمان اصلی پرونده کهریزک محسوب می‌شود، در این نشست با عنوان نماینده ویژه احمدی‌نژاد و رئیس ستاد قاچاق کالا و ارز شرکت کرد و آنطور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، از لزوم مبارزه به شیوه انتظامی و فیزیکی در کنار مبارزه نرم با قاچاق سخن گفت.
وی همچنین خواستار تامین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح نرم‌افزاری پیمایش برای مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی شد و با اشاره به قیمت بالای فرآورده‌های نفتی در کشورهای همسایه افزود: پایین بودن قیمت سوخت در ایران انگیزه‌ی بالایی را برای قاچاق سوخت ایجاد کرده است.

شکنجه یک شهروند تبریزی با چکش دو دست وی را فلج کرد

حمید جهانگیروندیان شهروند تبریزی به علت شکنجه های طولانی مدت در اداره آگاهی تبریز از ناحیه دو دست فلج شده است. یکی از نزدیکان خانواده جهانگیروندیان در گفتگو با "هرانا" ضمن اعلام این خبر می گوید:  این شهروند تبریزی پس از آنکه در ماههای گذشته به سرقت متهم  و به اداره آگاهی تبریز منتقل شده بود تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفت و دو دست وی از ناحیه کتف به پایین فلج شده است. در ادامه این گزارش آمده است: این شهروند تبریزی پس از انتقال به اداره آگاهی از سوی ماموران تیم سوم شعبه مبارزه با سرقت اداره آگاهی تبریز به مدت چندین روز از دستبند به دست آویزان بوده است. ماموران همچنین با چکش ضربات محکمی بر انگشتان جهانگیروندیان وارد کرده اند.

این شهروند آذربایجانی پس از خروج از اداره آگاهی به پزشک مراجعه کرده اما پزشکان به وی گفته اند که دستهای وی فلج شده و قابل بازگشت به حالت اولیه نیست.

جهانگیروندیان پس از اطلاع از این موضوع از سه تن از ماموران اداره آگاهی تبریز به نام های شاهی٬ عطایی و  اقربایی شکایت کرده و پرونده جهت رسیدگی به شعبه پنج بازپرسی دادگستری تبریز  ارسال شده است.ماموران اداره آگاهی تبریز پس از اطلاع از شکایت این شهروند تبریزی در روزهای گذشته وی را از زندان تبریز به اداره آگاهی این شهر منتقل کرده و وی هم اکنون تحت فشار قرار دارد تا از شکایتش صرف نظر کند.ماموران به جهانگیروندیان گفته اند که قاضی پرونده پیش از این مامور اداره آگاهی تبریز و از دوستان آنهاست و حتی اگر مامورین وی را بکشند کسی از وی حمایت نخواهد کرد.نقض حقوق انسانی زندانیان عادی در زندانهای ایران به امری روزمره تبدیل شده است و ارگانهای زیر نظر قوه قضائیه ایران بدون هیچ ابایی اقدام به شکنجه این افراد می کنند و زندانیان عادی از داشتن حقوق اولیه انسانی محرومند.

روزنامه نگار به چهار سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

  جرس: پس از گذشت نوزده ماه و ممنوع الخروج بودن، حکم غیابی دادگاه انقلاب بدون برگزاری مجدد به وی ابلاغ شده است.وی هشتم بهمن ماه پس از عزیمت به کشور، با جلب گذرنامه در فرودگاه امام خمینی، از سوی دادگاه انقلاب ممنوع الخروج، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این روزنامه نگار پس از شانزده روز به قید و ثیقه صد میلیونی تومانی آزاد شد تا محاکمه ای که به صورت غیابی برگزار شده بود تجدید شود. اما اینک با دریافت احضاریه وی موظف است که خود را به اوین معرفی کند.
دادگاه انقلاب اسلامی تهران، رضوی فقیه را به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی”، “شرکت در تجمعات غیرقانونی” و “توهین به مقام رهبری”، به طور غیابی محاکمه و به تحمل چهار سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده اما اخیرا پرونده اتهامی دیگری نیز برای او مطرح شده است.
رضوی فقیه گفته بود که اتهام های مطرح شده را قبول ندارد و قصد واخواهی از پرونده ای را دارد که دادگاهش بدون حضور وی برگزار شده است. وی امیدواربود که از این اتهام ها در دادگاه بعدی تبرئه شود.

تحریم رژیم؛ مشکل بانکهای ترکیه برای گشایش اعتبار

ایسنا: مديركل روابط بين‌المللي تجارت خارجي دفتر نخست وزير تركيه با بيان اينكه در تجارت با ايران مشكلاتی وجود دارد، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال به واسطه تحريم‌هاي اعمال شده، برخي بانك‌ها علاقه‌اي براي گشايش اعتبار براي شركت‌هاي ايراني ندارند.
يوسف ترك اغلو ادامه داد: اخيرا مقامات تركيه از جمله نخست وزير جلساتي را با برخي مقامات بانك‌هاي ترك برگزار كردند و سعي مي‌كنيم راه حلي را براي اين مشكل پيدا كنيم؛ بااين حال اين مساله نيازمند گذشت زمان است.

۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

پنجمین سال بازداشت آیت الله بروجردی

خبرگزاری هرانا - در 15 مهرماه 1385 نیروهای حکومتی منطقه محل سکونت  آیت الله سید حسین کاظمینی بروجردی را محاصره کردند و به مردمی  که برای جلوگیری از بازداشت ایشان تجمع کرده بودند حمله نمودند. این درگیریها تا سحرگاه 16 مهرماه ادامه داشت و با یورش به منزل این روحانی مردمی و بازداشت آقای بروجردی و صدها تن از هوادارانش خاتمه یافت.
در این  حادثه مهاجمین از ماشینهای بزرگ تخریبگرو آبپاش، اسلحه کمری، گازهای اشک آور و انواع سلاحهای سرد استفاده کردند که باعث مجروح و مصدوم شدن بسیاری از تجمع کنندگان گردید. در بین آنها کودکان و افراد سالخورده نیز حضور داشتند. از جمله آسیب دیدگان خانم فاطمه نخی، مادر آقای بروجردی بود که مدتی پس از آزادی از زندان، در بیمارستانی در تهران درگذشت.
این دگراندیش زندانی در حالی وارد پنجمین سال از بازداشت ناعادلانه خود می شود که از شرایط درمانی لازم محروم است و انواع بیماریهای جدی و مزمن جانش را به شدت تهدید می کند.

انفجار مخزن نفت در شازند؛ چند کشته و مجروح

آتش سوزي ناشي از انفجار مخزن در شركت پخش فرآورده هاي نفتي شازند يك كشته و چهار مجروح برجاي گذاشت. شاهدان عيني گفتند: در ساعت 11 صبح روز سه شنبه، كارگران در حال تنظيف لوله هاي بازيافت مواد با استفاده از فنر آهني بودند كه جرقه ناگهاني با توجه به انباشته بودن گاز در لوله ها، باعث انفجار و آتش سوزي شد.
به گفته آنان، در اثر اين حادثه «سيد احمد خودسوز حرآبادي» از كاركنان پيمانكاري اين شركت در دم جان باخت و چهار نفر ديگر بين 20 تا 50 درصد دچار آتش سوزي شدند.
«فاطمه اكبري» مدير روابط عمومي شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان مركزي با تاييد اين خبر گفت: علت اين حادثه در دست بررسي است.

هشت تن در زندان کرمان به دار آویخته شدند

صبح روز چهارشنبه 14 مهرماه 1389، هشت تن در زندان کرمان به دار آويخته شدند. بر اساس گزارش خبرگزاری حکومتی  ايسنا، اتهام"صياد – ن"، "جلال – ش "، "داريوش- الف"، "روح الله – ر "، " فرهاد- ک "، "احمد- خ"، "محمد-گ"و "محمد -ر" که با آراء محاکم بیدادگاه انقلاب اسلامي کرمان به اعدام محکوم شدند، قاچاق مواد مخدر عنوان شده است.

روابط عمومي دادگستري استان کرمان اعلام كرد: پس از تاييد احکام این افراد  در دادستاني کل رژیم و مخالفت با درخواست عفو آنان در کميسيون عفو استان، حکم اعدام در زندان مرکزي کرمان به مرحله اجرا درآمده است.

تنها 2 تن از میان 12 مرجع حکومتی از دولت حمایت می کنند

سایت العربیه: عطاء الله مهاجرانی وزیرسابق فرهنگ وارشاد اسلامی در گفتگو با تلویزیون العربیه تاکید کرد اغلب مراجع تقلید در قم از جنبش سبز حمایت می کنند وتنها دو نفر از آنها از مواضع دولت دفاع می کنند.
مهاجرانی درباره علت مهاجرت خود به بریتانیا گفت :" هنگامی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم از جانب آیت الله خامنه ای بامشکل مواجه شدم."
او تاکید کرد این مشکلات آنقدرگسترده شد که محمد خاتمی رئیس جمهورسابق به او گفت :" دفاع از تو بسیارمشکل شده است."
مهاجرانی افزود :" در آن دوران همواره بر آزادی مطبوعات ، سینما ، موسیقی وهمه بخش های فرهنگ تاکید می کردم اما این روش با دیدگاه رهبرجمهوری اسلامی سازگار نبود."

دستگیری ۶۰ نفر در مراسم جشن تولد در تهران

جام جم آنلاین: رئیس پایگاه یکم پلیس امنیت تهران بزرگ از متلاشی شدن یک پارتی شبانه در اوشان در حومه شمال تهران و دستگیری ۶۰ نفر در این رابطه خبر داد.

سرگرد راستی، رئیس پایگاه یکم پلیس اطلاعات و امنیت تهران بزرگ در این باره گفت: در پی دریافت گزارش هایی مبنی بر حضور بیش از ۶۰ دختر و پسر جوان در مجلس جشن تولد، ماموران این یگان وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: در این راستا با هماهنگی دادسرای ناحیه ۲۱ تهران ماموران به محل موردنظر در بلوار اوشان مراجعه کرده و ۵۷ متهم را که شامل ۲۹ خانم و ۲۸ آقا با میانگین سنی ۲۰ تا ۲۶ سال که در حال رقص و پایکوبی بودند، دستگیر کردند.

سرگرد راستی افزود: در بازرسی از محل مذکور چند بطری مشروبات الکلی، دو دستگاه دوربین عکاسی، دو دستگاه دوربین فیلمبرداری و … کشف و ضبط شد.

رئیس پایگاه یکم پلیس امنیت تهران بزرگ بیان کرد: در این خصوص متهمان ضمن تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند و ۲ نفر از عوامل اصلی آنان بنا بر دستور قاضی پرونده تحویل زندان اوین شدند.

۱۳۸۹ مهر ۱۴, چهارشنبه

شرح شکنجه های یک زندانی سیاسی کرد


جمال رحمانی، فعال کرد با نگارش نامه ای به شرح شکنجه های روانی و جسمی خود در دوران بازجوئی پرداخته است وی در بخشی از این یادداشت می گوید بازجویان برای کسب اعتراف از من، تهدید کردند برادرم را اعدام می کنند.

متن این نامه که در اختیار هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:

 جمال رحمانی ( جمال الدین ) 29 ساله ، متولد کردستان هستم. در سال 1385 فعالیت خود را با عضویت در یک سازمان منطقه ای مدافع حقوق بشر آغاز کردم و در سال 86 با "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" آشنا شدم و فعالیت هایم را در این چهارچوب ادامه دادم. تا روز دستگیری به عنوان گزارشگر حقوق بشر با این مجموعه همکاری داشتم. در تاریخ 25 / 3 / 87 با یورش نیروی های لباس شخصی به منزل دانشجویی ام در شهرضای اصفهان، بدون ارائه حکم بازداشت به همراه هم اتاقی خود (رشید عبداللهی) دستگیر شدم.

پس از دستگیری و انتقالم به اداره اطلاعات شهرضا من را به مدت 24 ساعت به یک صندلی دستبند زدند وسپس به بازداشتگاه اطلاعات اصفهان ( بند الف - ط زندان اصفهان) منتقل کردند. زندان دستگرد اصفهان سه طبقه بود که در طبقه اول آن زندانیان عادی و در طبقه دوم آن زندانیان سیاسی و در طبقه سوم آن زندانیان القاعده نگهداری می شدند.
روزهای اول بازداشت با خشونت رفتار می کردند، من را تروریست و ضد انقلاب می خواندند.
نیمه شب یکی از روزها ، بعد از مراجعه نگهبان به سلول و وادار کردن من به بستن چشم بند ، مرا به زیرمینی در همان زندان انتقال دادند. بازجویی ها از همان ابتدا توام با ضرب و شتم بود.

پس از چند روز به همراه همبندی ام به سنندج منتقل شدیم. اولین سلولی که وارد شدم ، یک سلول تقریبا 7 متری و بدون سرویس بهداشتی بود. هر بار برای رفع حاجات مجبور بودم که در بزنم. بعضی وقت ها ساعت ها منتظرمیشدم تا نگهبان بیاید و در را باز کند و اجازه بدهد به دستشویی بروم. شب ها که دستشویی رفتن ممنوع بود و روزهای تعطیل هم که به ندرت نگهبان سر میزد .

وضعیت خوراک به شدت نامناسب بود، گاهی حتی مجبور بودم گرسنه بخوابم . داخل سلول همیشه روشن بود، حتی شب ها هم لامپ را هم خاموش نمی کردند. صبح ها نگهبان با سر و صدای زیاد زندانیان را مجبور می کرد که بیدار شوند. از همان روز اول بازجویی های مستمر روزانه شروع شد. آنها تاکید داشتند که در صورت قبول نکردن اتهامات برادرم ( کریم رحمانی فعال دانشجویی) را که در زندان دیزل آباد کرمانشاه بود، اعدامم خواهند کرد .
در روزهای بعد هم گفتند که دختر مورد علاقه ام را دستگیر نموده اند و در صورت عدم همکاری با آنها وی را اذیت خواهند کرد . ابتدا حرفشان را باور نکردم تا مشخصات دقیق آن دختر را گفتند . از این مسائل خانواده گی و تهدید به آزار و اذیت آنها به شدت رنج می بردم .

سهیلا قدیری بی پناه ترین زن زندانی را دیروز اعدام کردند

 سهيلا قديري تنهاترين و بي پناه ترين ايراني که زندان هاي کشور تاکنون به خود ديده، ديروز اعدام شد. نه کسي را داشت که براي اعدام نشدنش به دادستان التماس کند و نه حتي بيرون در زندان اوين کسي منتظر بود تا انجام اعدام را به اطلاعش برسانند. کسي بدن بي جان او را تحويل نمي گيرد و هيچ ختمي به خاطر او برگزار نمي شود. از همه درآمدهاي نفتي کشور فقط چند متر طناب نصيب گردن او شد و از 70 ميليون جمعيت ايران تنها کسي که به او محبت کرد، سربازي بود که دلش آمد صندلي را از زير پاي سهيلا بکشد و به 16 سال بي پناهي و فقر و آوارگي او پايان دهد و او را روانه آن دنيا کرد که مامن زجرکشيدگان و بي پناهان و راه به جايي نبردگان است.

سهيلا 16 سال پيش از خانواده يي که هيچ سرمايه مادي و فرهنگي نداشت تا خوب و بد را به او بياموزد، فرار کرد و ميهمان پارک هاي ميدان تجريش شد. حال او يک دختر شهرستاني يا دهاتي با لهجه کردي و لباس هايي بود که به سادگي مي شد دريافت به شمال تهران تعلق ندارد و از اينجا بود که ميهمان ثابت گرسنگي و سرماي زمستان و گرماي تابستان و نگاه کثيف و هرزه رهگذران شد.پس از سال ها آوارگي در حالي که فرزند ناخواسته يي را حمل مي کرد، از سوي پليس دستگير شد و براي اولين بار در زير سقف بازداشتگاه احساس خانه و مامن داشتن را تجربه کرد. به گفته خودش کودک پنج روزه اش را کشت چون تحمل سختي و گرسنگي و آوارگي کشيدن فرزند دلبندش را نداشت.

وقتي وکيل در جلسه دادگاه از او مي خواهد که بگويد «دچار جنون شده بودم فرزندم را کشتم»، زير بار نرفت و باز تاکيد کرد من عاشق کودکم بودم زيرا به غير از او کسي را نداشتم ولي نمي خواستم فرزند يک مرد معتاد و يک زن ولگرد بي پناه به روزگار من دچار شود. منطق زن فقيري که در دادگاه تکرار مي کرد من روي سنگفرش هاي خيابان و زير باران بزرگ شده ام، آن کودک بي پناه تر از مادرش را به کام مرگ کشاند و پس از دو سال مادرش نيز به سرنوشت مشابهي دچار شد.

اعدام بي پناه ترين ايراني اين سوال را مطرح مي کند که گناه ولگردي و هرزگي يک انسان فقير و بي پناه و راه گم کرده بزرگ تر است يا گناه جامعه ثروتمندي که براي فنا نشدن امثال سهيلا اقدامي نمي کند. قبح فسق و فجور سهيلا زشت تر است يا اينکه کسي در مناطق شمال تهران از شدت گرسنگي به تن فروشي روي آورد. و در نهايت وجود امثال سهيلاي ولگرد و قاتل براي يک جامعه پرادعا و پر از مراسم پرريخت و پاش زشت تر است يا بي تفاوتي نسبت به اينکه در لابه لاي کوچه پس کوچه هاي حوالي ميدان تجريش، انساني در اثر سرماي دي و بهمن چنان به خود بلرزد که براي نمردن از سرما و گرم شدن، هر شب را در خانه يي سپري کند. حال که از فقر و بي پناهي و به تعبير برخي، استضعاف امثال سهيلا احساس گناه نکرديم، از گرسنه ماندن او در خيابان هاي پر از رستوران تجريش شرمنده نشديم، و از اينکه جايي را نداشته تا شب هاي زمستان را در آن سپري کند. فرجام سهيلا قديري و کودک پنج روزه اش ثمره يک بي عدالتي و يک ظلم غدار اجتماعي است که براي سر و سامان و پناه دادن به امثال سهيلا چاره يي نينديشيده. اگر نگاه سنتي خشن و بي عاطفه سياه و سفيد جامعه خود را به تجربه ديگر جوامع متوجه کنيم، درمي يابيم بسياري از کشورها راه حل هايي را تجربه کرده اند. کشورهاي اروپايي مراکزي را داير کرده اند که هدف از سازماندهي آن پناه دادن به کساني است که براي مدت کوتاهي يا اساساً سرپناهي ندارند و بدون سرپناه فنا مي شوند. حتي در کشور ثروتمندي همچون سوئد يا انگليس زناني که در اثر اختلاف خانوادگي از خانه فراري مي شوند به مکان هاي تعريف شده يي هدايت مي شوند تا آرامش بيابند و به زندگي عادي بازگردند.براي جامعه يي که مفتخر است هرساله در مراسم و مناسبت ها تعداد ديگ هاي بار گذاشته شده صدتا صدتا اضافه مي شود و بسياري از نهادها با يکديگر رقابت مي کنند، تامين زندگي دو هزار يا پنج هزار نفر امثال سهيلا هزينه و سازماندهي کمرشکني محسوب نمي شود.

اعدام امثال سهيلا به عنوان نماينده فقيرترين اقشار آسيب پذير که از يکي از دورافتاده ترين شهرهاي غرب کشور به تهران پرتاب شده، کدام حس عدالت طلبي کجاي نظام قضايي ما را اقناع مي کند و پاسخ مي گويد. آيا سهيلا قديري شهروند دارنده شناسنامه کشور ايران به خاطر محروميت و فلاکتي که کشيد و نقل آن، اشک همگان را در دادگاه درآورد بايد غرامت دريافت مي کرد يا حکم اعدام. يک هفتادميليونيوم درآمدهاي نفتي ايران که بالغ بر 735 ميليارد دلار مي شود معادل 10 هزار و پانصد دلار يا 10 ميليون و 500 هزار تومان مي شود. سهم سهيلا به عنوان عضوي از جامعه 70 ميليوني ايران با يک حساب سرانگشتي 10500 دلار يا 10 ميليون و 500 هزار تومان مي شود. در شرايطي که بسياري از اقشار جامعه ايران با تحصيل در آموزش و پرورش و تحصيلات دانشگاهي مجاني و با دريافت يارانه هاي بهداشتي، غذايي و دارويي بسيار بيشتر از 10500 دلار از سهم درآمد نفتي تسهيلات دريافت کرده اند، سهيلا به عنوان شهروند جامعه ايران هيچ گاه امکان بهره مندي از هيچ تسهيلات دولتي و ملي را نداشت. به همين لحاظ سهيلا به عنوان کسي که نتوانست از هيچ امکاناتي بهره مند شود، بايد حداقل 10 ميليون و 500 هزار تومان سهم خود را از درآمدهاي نفتي 30 سال گذشته دريافت مي کرد. و نيز به خاطر محروميت هايي که به آن دچار شد و عقب ماندگي و عقب افتادگي مضاعفي را بر او تحميل کرد، مبالغ ديگري را نيز بايد به عنوان خسارت دريافت مي کرد.

به اين ترتيب سهيلا با داشتن 10 ميليون و 500 هزار تومان امکان آن را داشت تا اتاقي را اجاره کند، کار شرافتمندانه يي را بيابد و شب ها از گرسنگي و زمستان ها از سرما به خود نلرزد. شايد او مي توانست خانواده يي تشکيل دهد و لذت مادر شدن و همسر بودن را تجربه مي کرد و نيز فرصت مي يافت به جاي کشتن فرزند دلبندش با شيرين زباني و شيطنت هاي کودکانه او آرامش يابد. اما سهيلا به جاي آرامش خانواده و همسر و فرزند، در فشار حلقه طناب دار آرام گرفت. حداقل او ديگر گرسنگي نمي کشد، از سرما به خود نمي لرزد و نگاه هاي هرزه را تحمل نمي کند. بي ترديد در رحمت و غفران خداوند رحمان و رحيم آرامش يافته است.

فرار دیپلماتها به برکناری متکی منجر خواهد شد

گزارش دریافتی از درون رژیم: بعد از اینکه چندین دیپلمات ایرانی از کشورهای مورد خدمت خود درخواست پناهندگی کرده و از بازگشت به ایران خودداری کردند احمدی نژاد مصمم شد که وزیر امور خارجه منوچهر متکی را بخاطر این آبروریزی از کار برکنار کند. اطرافیان احمدی نژاد می گویند او قسم خورده که در اولین فرصت متکی را از کار برکنار خواهد کرد. به گفته آنها در این اواخر متکی از هر موقعیتی برای سرزنش و انتقاد از اقدامات احمدی نژاد استفاده می کرد بخصوص انتصاب سپاهیان را برای پست های ارشد وزارت خارجه عملی بسیار ابلهانه می خواند و این دخالت ها را صدمه ای غیرقابل جبران به منافع نظام می دانست، چرا که فعالیت دیپلماتیک در این شرایط حساس باید در دست کارشناسان با تجربه باشد و نه آلت دست یک عده تازه به دوران رسیده از همه جا بی خبر. گفته می شود متکی آشکارا اقدامات احمدی نژاد را به باد مسخره و توهین گرفته است. دیپلمات های باتجربه در گفتگوهای خصوصی تاکید می کنند که در این زمینه کاملا با متکی توافق نظر دارند و حتی علنآ از اقدامات احمدی نژاد انتقاد کرده اند. آنها بر این باورند که فرستادن اشخاصی که در عرصه دیپلماسی سر در گم هستند کار آنها را به مراتب مشکل تر می کند. در حال حاضر بخاطر رویدادهای بعد از انتخابات و اخباری که از ایران به سراسر دنیا پخش می شود چهره نظام بشدت تیره شده و این مسئله کار دیپلماتها را بمراتب مشکل تر ساخته است. خبر پناهنده شدن دو تن از دیپلماتها در فنلاند و بلژیک که اخیرا به جمع دیپلماتهای پناهنده به غرب پیوسته اند، باعث عصبانیت شدید احمدی نژاد شده است. احمدی نژاد پس از اینکه بوسیله عوامل اطلاعاتی سپاه از مخالفت های علنی متکی مطلع شد حتی دادگاهی کردن متکی را هم در نظر گرفت اما بخاطر رقابت و عدواتی که با لاریجانی دارد، فعلا از این کار منصرف شده است. روابط احمدی نژاد و متکی از همان اول چندان تعریفی نداشت و انتصاب متکی توسط رهبر به احمدی نژاد تحمیل شد و رهبر چندین بار درخواست برکناری متکی از طرف احمدی نژاد را رد کرد. این را هم باید اضافه کرد که نزدیکی متکی به لاریجانی برای احمدی نژاد تحمل ناپذیر است. گفته می شود احمدی نژاد قصد دارد سعید جلیلی دبیر شواری عالی امنیت و یا ثمره هاشمی مشاور ارشد خود را بجای متکی برگزیند که طبیعتآ پیامدهای آنی انتخاب جلیلی از نظر مذاکرات هسته ای انکارناپذیر خواهد بود. در حال حاضر هیچ کاری از دست نظام برای جلوگیری از فرار دیپلماتها و پیوستن آنها به جنبش سبز بر نمی آید و انتظار می رود که دیپلمات های دیگری هم اقدام به پناهندگی کنند.

بازداشت شهروندان معترض در ايوان غرب

روز شنبه و یک شنبه پس از اینکه یک نوجوان 7 ساله ایونی بر اثر یک تصادف در جاده ایلام کرمانشاه کشته می شود و راننده خودرو بدون توجه به کشته شدن این نوجوان فرار می کند. مردم سراب ایوان دست به یک حرکت اعتراضی می زنند و اقدام به بستن جاده ایلام کرمانشاه می کنند. 
به گزارش کردانه، مردم سراب ایوان به خاطر عدم کمک مسئولین و همکاری نیروهای پلیس در جهت حفظ جان شهروندان ایونی به حرکت اعتراضی خود در روزهای شنبه و یک شنبه ادمه میدهند . نیروها امنیتی و انتظامی به خاطر تجمع زیاد مردم روز شنبه و یک شنبه سعی می کنند که بر اوضاع از راه دور کنترل داشته باشند و از راه دور با حرکت اعتراضی آنها مقابله نمایند.
طبق خبر رسید ه، نیروهای امنیتی ایوان روز دوشنبه با همکاری نیروهای کمکی امنیتی و اطلاعاتی استان ایلام بیش از 25 نفر از مردم سراب ایوان را بازداشت و روانه بازداشتگاههای اطلاعات کرده اند.
اسامی تعدادی از بازداشت شدگان:
مهدی مومنی، مسعود کریمی تبار، رسول کریمی تبار، حسن کریمی تبار، یوسف قنبری، محسن محمدی، امیر نصرتی، هادی نصرتی، مهدی نصرتی،
تا این لحظه خانواده های بازداشت شدگان از سرنوشت عزیزان خود خبری ندارند.

نصب دوربینهای مدار بسته امنیتی در تریای دانشگاه

نصب دوربینهای مدار بسته امنیتی در تریای دانشگاه علم و صنعت
دانشجونیوز: با شروع سال تحصیلی جدید، دانشگاه علم و صنعت ایران اقدام به نصب دوربینهای مدار بسته در تریای پسران نموده است. نصب این دوربین ها در حالی انجام میشود که سال گذشته نیز در اماکن پر رفت و آمد دانشگاه دوربین های امنیتی کار گذشته شده بود.
دانشجویان این دانشگاه در آغاز سال جدید متوجه تغییر مکان تریای پسران شدند؛ تریای پسران دانشگاه علم و صنعت در یکی از شلوغترین مکانهای دانشگاه قرار داشته که به نظر میرسد تغییر مکان تریا نیز به همین علت صورت گرفته است. ساختمان جدید تریای دانشگاه مجهز به تعداد زیادی دوربین های مداربسته است که تمامی نقاط تریا را پوشش میدهد.
دانشگاه علم و صنعت در سال گذشته یکی از پر حادثه ترین دانشگاههای ایران بود و گویا امنیتی کردن این دانشگاه به عنوان راهکاری جهت جلوگیری از اعتراضات احتمالی دانشجویان می باشد.
لازم به ذکر است که بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری و اعتراضات گسترده مردم در سال گذشته، نصب دوربین های مدار بسته در امکان عمومی سرعت بیشتری به خود گرفته است به نحویکه این دوربین ها علاوه بر دانشگاه ها در مدارس، خيابان‌ها، بيمارستان‌ها، و حتی زندان‌ ها نیز نصب شده اند.



۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

اسامی تعدادی از زنانی که در انتظار اجرای حکم اعدام در بند زنان زندان اوین بسر می برند


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"  اسامی  تعدادی از زنان زندانی محکوم به اعدام در بند زنان زندان اوین که هر لحظه امکان اجرای حکم اعدام  آنها می رود جهت ارسال به سازمانهای حقوق بشری بین المللی و اطلاع عموم انتشار می یابد که به قرار زیر می باشد:  

1- ثریا ذکریا نژاد ،خانه دار4 سال در زندان  به اتهام داشتن مواد مخدر ، دربند3 زنان زندان اوین بسر می برد
2- اشرف امرایی ،38 ساله،خانه دار  ، 2 سال در زندان ، به اتهام داشتن مواد مخدر،،همسرش پیش از این  اعدام شده است ، دربند3 زنان زندان اوین بسر می برد
3- سهیلا پور حسینی 19 ساله، خانه دار ،1 سال در زندان به اتهام  قتل ،بند3 زنان زندان اوین
4- اشرف کل حر 45 ساله،خانه دار به  اتهام قتل و زنا ، حکم سنکسار9 سال در زندان، بند 2 بالا زندان اوین
5- شهلا جاهد ،8 سال در زندان،  به اتهام قتل،در بند 1 بالا زندان اوین  قاضی صادر کننده حکم جعفر زاده
6- کبری رحمان پور 29 ساله،خانه دار  به اتهام  قتل 9 سال در  زندان بند 2 پایین زندان اوین  قاضی صادر کننده حکم؛ عزیز محمدی
7- سوگند جهانی 28 ساله،خانه دار به اتهام قتل محکوم به اعدام ،2.5 سال در زندان ،بند 2 پایین زندان اوین  قاضی صادر کننده حکم ؛ عزیز محمدی
8-ریحانه جباری 25 ساله،به اتهام قتل ، 3.5 در زندان  ،بند 1 پایین زندان اوین  قاضی صادر کننده حکم تردست 
9- سادات صفوی 45 ساله،خانه دار ، به اتهام مواد 3 سال در زندان حبس بند 1 بالا زندان اوین
10 – سحر پری خانی 23 ساله،خانه دار،  به اتهام قتل ،3 سال در زندان ، بند 2 بالا زندان اوین
11- فاطمه حداد 34 ساله،خانه دار  به اتهام قتل ،1.5 سال در زندان ، ،بند 2 بالا زندان اوین
12- اکرم علی محمدی 29 ساله به اتهام قتل ،5 سال در زندان، بند 2 بالا زندان اوین
13 – فرشته بیگوند 45 ساله،خانه دار  به اتهام مواد مخدر، 5 سال در زندان ،بند 1 بالا زندان اوین 
14 لیلا خواجه وندی 32 ساله،خانه دار،  به اتهام مواد مخدر، 2.5 سال در زندان ،بند 1 پایین زندان اوین
15- نقره خزایی 47 ساله،خانه دار  به اتهام قتل و مواد مخدر ،4 سال در زندان ،بند 2 پایین زندان اوین
16- لیدا توکلی محلاتی،28 ساله ،متهم به قتل 5 سال در زندان،قاضی صادر کننده حکم کوه کمره ای ، بند 2 بالا زندان اوین
17-  فاطمه مطیع،40 ساله ،متهم به قتل  ،15 سال در زندان ،قاضی صادر کننده حکم عزیز محمدی
18- محبوبه شیخ لر 18 ساله ، متهم به قتل ، 1 سال در زندان ، قاضی صادر کننده حکم عزیز محمدی
19- مینا چراغی 25 ساله ،به اتهام داشتن مواد  مخدر، 2 سال در  زندان
20- شرافت بیگوند ،به اتهام  حمل و نگهداری مواد مخدر ،5 سال در زندان
21- آزیتا ملاهاشمی، 6 سال در زندان، قاضی صادر کننده حکم عزیز محمدی
22- فرحناز نیک خواه به اتهام قتل، 7 سال در  زندان، قاضی صادر کننده حکم عزیز محمدی بود
23- راضیه ژولیده 35 سال  و مرضیه توکلی  20 سال که مادر و دختر هستند،به اتهام قتل
24- زرین تاج غریب، 4 سال در زندان ،قاضی صادر کننده حکم همت یار
25 – زهرا عادی گذری مقدم، به اتهام قتل 7 سال در زندان،قاضی صادر کننده حکم عزیز محمدی
26- معصومه آقایی، به اتهام قتل، 3 سال در زندان ،قاضی صادر کننده حکم عزیز محمدی
27- سعیده خدایی دل ،به اتهام معاونت در قتل ،8.5 سال در زندان ،قاضی صادر کننده حکم  طباطبایی
28--سهیلا پور حسینی،به اتهام قتل ،10 ماه درز ندان 
29- مرضیه رحمانی،به اتهام مباشرت در قتل  5 سال در زندان ،قاضی صادر کننده حکم عزیز محمدی – تردست
30- زهرا رحیمی ،به اتهام قتل 5 ماه در زندان
31-  نسرین نجفی، به اتهام  قتل ،1 سال در زندان
32-  اعظم احمد وند 27 ساله ،6 سال در  زندان ،شعبه 74 صادر کننده حکم  عزیز محمدی
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،صدور احکام ضد بشری اعدام که هدفی جز ایجاد رعب و وحشت در جامعه ندارد  را به عنوان یک جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

13 مهر 1389 برابر با 5 اکتبر 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
گزارشگران ویژه زنان سازمان ملل متحد

حکم اعدام یک زندانی سیاسی کرد تایید شد

در روزهای گذشته حکم اعدام حبیب‌الله گلپری پور، جوان بیست و هفت ساله‌ی سنندجی از سوی دیوان عالی کشور تایید شد.
گلپری پور در تاریخ دوم اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام به استناد ماده‌ی ۱۸۶ و ۱۹۰ قانون مجازات اسلامی از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم و در شهریورماه این حکم توسط دیوان عالی کشور تایید شد.
او از یک سال قبل در بازداشت است و هم اکنون در زندان مهاباد به سر می‌برد. خانواده‌ی او به نجات فرزندشان امیدوار هستند و از انتشار اخبار نادرست درباره‌ی او گلایه می‌کنند.
به گزارش رادیو زمانه، بهرامیان ضمن تائید حکم قطعی اعدام برای موکلش گفت: «اتهام حبیب‌الله گلپریپور عضویت در گروه پژاک بوده و دادگاه بر این اساس وی را محکوم به اعدام کرده است.»
او افزود «اتهام محاربه و عضویت در گروه پژاک با گفته‌های موکلم به هیچ وجه همخوانی ندارند.»
این وکیل هم‌چنین اضافه کرد که صدور چنین حکمی در حالی است که به گفته وی هیچ‌گونه سلاحی از موکلش کشف نشده است. ظاهراً حبیب‌الله گلپریپور در زمان دستگیری تنها چند کتاب در دست داشته است.
بهرامیان درباره‌ی اتهام محاربه گفت: «به اعتقاد من اساساً ماده ۱۸۳ و ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی با یکدیگر در تضاد هستند و بر اساس موازین فقهی اصولاً صدور حکم اعدام در چنین مواردی مبنای فقهی و قانونی ندارد.»
وی با تاکید بر اینکه تمام تلاشش را با استفاده از اختیارات قانونی دیگر مانند ماده‌ی ۱۸ در جهت لغو حکم اعدام برای موکلش حبیب‌الله گلپریپور به کار خواهد گرفت، از احتمال قریب‌الوقوع اجرای حکم اعدام موکلش خبر داد و افزود: «در تمام موارد احکام قطعی شده توسط دادگاه، احتمال اجرای حکم در هر زمان وجود دارد و در رابطه با موکلم حبیب‌الله گلپریپور هم باید بگویم که احتمال اعدام قریب‌الوقوع وی نیز با توجه به قطعی شدن حکم دادگاه وجود دارد.»
محمد مصطفایی وکیل و حقوقدان نیز در این زمینه گفت: «رویه و روال دستگاه قضایی و دستگاه‌های امنیتی در جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا حال در خصوص زندانیان سیاسی و امنیتی چنین بوده است که اگر در یک مرحله‌ی زمانی ناتوان از مقابله با آزادی بیان و عقیده بوده‌اند، سلاح و ابزار اعدام را به بهانه‌ی محارب بودن متهمین پیش کشیده و در راستای اهداف حفظ قدرت از سرکوب به شیوه‌ی اعدام استفاده می‌کردند.»
وی افرادی چون حبیب‌الله گلپری پور را قربانی تفکر خشونت‌طلبانه‌ی دستگاه‌های امنیتی و قضایی دانست و گفت: «والا صدور چنین دادنامه و حکمی وجاهت قانونی ندارد و برخلاف عدالت و انصاف کیفری است.»
این وکیل توضیح می‌دهد: «اگر مبنای حقوقی چنین پرونده‌هایی را تبیین و تحلیل کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که افرادی همچون گلپریپور صرفا قربانی خشونت‌طلبی عده‌ای برای حفظ جایگاه قدرت خود شده‌اند. چرا که هرچند قانونگذار چهار مجازات را برای محاربه تعیین کرده و قاضی می‌تواند محکوم علیه را تبعید کند، ولی دستگاه‌های امنیتی و قضایی با استفاده از مجازات اعدام می‌خواهند پشتوانه‌ی قدرت خود را تقویت کنند.»
وی ادامه می‌دهد: «مهم‌تر اینکه در حدود شرایط بسیار خاص و دلایل بسیار قوی و مبرهنی می‌بایست ارائه شود تا جرم به اثبات برسد. این حکم و دیگر حکم‌های این چنینی به هیچ وجه استوار نیستند و پشتوانه‌ی محکمی ندارند و از نظر افکار عمومی مردود هستند. حتی دیده و شنیده‌ایم که محکومین چنین احکامی محبوبیت و مشهوریت بسیار بالایی در جامعه کسب می‌کنند که ناشی از این تحلیل حقوقی است.»
دکتر محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در مورد فعالیت‌هایی که این سازمان برای کمک به حبیب‌الله گلپریپور انجام داده، می‌گوید: «مخالفت با اعدام موضوع اصلی فعالیت سازمان حقوق بشر ایران است و ما عضو جنبش جهانی مخالفت با اعدام هستیم. در کشور ما هر روز بیش از یک اعدام صورت می‌گیرد.»
او با اشاره به اینکه بیش از هزار زندانی در نوبت اعدام قرار دارند و اعدام زندانیان در سال‌های اخیر شدت گرفته است، می‌گوید: «سازمان حقوق بشر ایران در حال سازماندهی یک راهپیمایی در مخالفت با اعدام است. ما امیدواریم بسیاری از ایرانیان ساکن نروژ و فعالان حقوق بشر نروژی ما را حمایت کنند. این سازمان قصد دارد تا روی زندانیان محکوم به اعدام تمرکز کند و با اطلاع‌رسانی در جهت نجات آنها از اعدام تلاش کند. یکی از افرادی که در مورد آنها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد حبیب‌الله گلپریپور است که با اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است.»
حبیب‌الله و بسیاری از زندانیانی که در ایران با خطر اعدام روبه‌رو هستند از یک محاکمه‌ی عادلانه برخوردار نبوده‌اند و دادگاه احکام وحشیانه‌ای چون اعدام را برای آنها صادر می‌کند.
در سال گذشته اعدام احسان فتاحیان و سپس فرزاد کمانگر، شیرین علم‌هولی و سه زندانی دیگر موجی از خشم ایرانیان را برانگیخت. بازاری‌های کرد دست به یک اعتراض سراسری زدند و بازارها و مغازه‌ها در شهرهای کردستان به تعطیلی کشیده شد. همزمان ایرانیان ساکن اروپا با تظاهرات در برابر سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی اعتراض خود را نشان دادند.
فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی موفق شدند تا رنج‌نامه‌های خود را به دست مطبوعات برسانند و در این نامه‌ها به شرح شکنجه‌های وحشیانه برای اعتراف‌گیری بپردازند.
به عقیده‌ی وکیل فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی، هر دوی این زندانیان بی‌گناه بودند و به ناحق اعدام شدند.




با من از گلها بگو

پيش پاي نو بهارم, با من از گلها بگو
باغ مي خواند مرا از رقصِ بلبلها بگو

از شميمِ خاطر گلها ز باغستانِ دل
از شقايقهايِ عاشق, عطرِ سُنبلها بگو

از شكست و از پريشان حاليِ سرما دلان
از غرورِ غنچة اميد و از دلها بگو

با من از رگبارِ باران, بيقراريهاي ابر
از تلاطمهاي دريا, صبرِ ساحلها بگو

گرچه پرپر شد هزاران گل در اين خاكِ اسير
تو ولي از ريشة جوشانِ اين گلها بگو

سوت و كورِ خانه‌ها را پركن از نور و عسل
از لبِ خندانِ قفلِ بازِ منزلها بگو

آب و جارو كن تمامِ كوچه را با اشكِ شوق
كاروان گل رسيد, از عشقِ محملها بگو

خصلتِ روداست اگر برپا كند يك فاصله
همسفر! از لهجة وصلِ دلِ پلها بگو

از گُلِ سرخي كه مي‌راند مرا تا خاطره
از من و ما, شعلة جانسوزِ محفلها بگو

اعدام یک زن و سه مرد در خراسان

یک زن در خراسان شمالی و سه مرد در خراسان جنوبی بدون اعلام رسمی در مطبوعات و رسانه های داخلی  در طی شهریور و مهر ماه اعدام شدند.
به گزارش سایت محلی شهر شیروان یک زن در آخر هفته گذشته در این شهر به اتهام تهیه و توزیع مواد مخدر اعدام شد. بنا به گزارش های دیگر سه نفر در ماه رمضان در خراسان جنوبی بدون فرصت جهت دفاع از خود به اتهام تجاوز به عنف و با دستور شخص لاریجانی و در ماه رمضان که اعدام زندانیان معمولا متوقف می شود اعدام شدند.

۱۳۸۹ مهر ۱۲, دوشنبه

اعتصاب طلافروشان در تهران، قزوین، اردبیل، مشهد، همدان، شیراز و… ادامه دارد

تعطیلی بازار طلافروشان - آرشیو
تعطیلی بازار طلافروشان
روز یکشنبه اعتصاب طلافروشان تهران، قزوین، و اردبیل ادامه داشت. اعتصاب بازاریان مشهد از یک هفته گذشت، طلافروشان همدان بهطور کامل بسته بودند. اعتصاب طلافروشان شیراز بهرغم تهدیدات رژیم ادامه داشت بازاریان بندرعباس، نیز به بازاریان اعتصابیسایر شهرها پیوست.

بنابه گزارشهای دریافتی در تهران علاوه بر تعطیل بازار طلافروشان، طلافروشان خیابان کریمخان نیز تعطیل کرده و به اعتصاب بازاریان پیوستند. در تهران هم‌چنین بازار آهن شاد آباد و سایر بازارهای آهن هم‌چنان در اعتصاب بهسر میبرند.
در قزوین روز یکشنبه مانند روزهای گذشته طلافروشان و زرگران در اعتصاب بودند. یکی ازطلافروشان خیابان خیام قزوین گفت واقعاً جای عقبنشینی ندارد. مردم نقدینگی ندارند و بعضاً حتی مخارج یومیه زندگی را نمیتوانند تامین کنند، بیشتر از این دیگر نمیشود به مردم فشار وارد کرد و این کار ظالمانه میباشد. از این جهت قطعاً بازار بیشتر از گذشته در رکود خواهد رفت و لذا این اعتصابها تا رسیدن به خواستهمان، یعنی عقبنشینی دولت از افزایش مالیات ادامه خواهد یافت.

در همدان - از صبح روز 9مهر تقریبا کلیه طلافروشان اعتصاب خود را شروع کردند که روز گذشته نیز ادامه داشت.
در شیراز بهرغم تهدیدات طلافروشان به اعتراض خود ادامه دادند. ، طلافروشان شیراز که از روز پنجشنبه اول مهر ماه عتصاب خود را شروع کردهاند کماکان دراعتصاب بهسر میبرند. یکی از طلافروشان خیابان ملا صدرا گفت که اعتصاب طلافروشان امروز وارد یازدهمین روز خود شد و همه همکاران سخت و مصمم ایستادهاند که زیر بار زور نرویم.

در بندرعباس طلافروشان این شهر به جمع اعتصابیون طلافروش در کشور پیوستند.
روز یکشنبه طلافروشان چهار راه مرادی، بازار طلا، ستاره جنوب و طلافروشاتن بازار روز تعطیل و در اعتصاب بودند.
در مشهد بازار طلافروشان که بیش از ده روز است تعطیل شده، روز گذشته نیز ادامه داشت. در این مدت طلافروشان معترض چند بار در مقابل استانداری و دادگستری رژیم در مشهد تجمع اعتراضی برگزار کردند. بازاریان مشهد گفتهاند مصمم هستند که این اعتصاب را تا رفع این فشار ظالمانه ادامه دهند.

در اردبیل اعتصاب طلافروشان وارد دوازدهمین روز خود شد. به گفته طلافروشان، همه طلافروشان شهرهای تابعه اردبیل مانند خلخال و مشکین شهر نیز تعطیل میباشد… بازاریان اردبیل گفتند مصمم هستند که این اعتراض را تا رسیدن به نتیجه ادامه دهند.
درکرمانشاه روز یکشنبه همه طلافروشان در اعتصاب بودند. این اعتصاب ا ز چند روز قبل شروع شده است.

در تبریز طلافروشان و هم‌چنان در اعتصاب بهسر میبرند، بازار امیرکبیر، بازار محمدی، بازار امیر، بازار طلافروشان نزدیک آبرسان تعطیل میباشند.

اهدای قلم طلايی آزادی سال ۲۰۱۰ به احمد زيدآبادی

موسسه جهانی مطبوعات، روز چهارشنبه ۶ اکتبر، طی مراسمی رسمی، قلم طلايی آزادی سال ۲۰۱۰ را به احمد زيدآبادی اهدا خواهد کرد.
اين موسسه در سال ۱۹۴۸ تأسيس شده و مقر آن در شهر پاريس است. روزنامه نگاران ۱۲۲ کشور عضو اين موسسه هستند که تعداد آنها بالغ بر ۱۸۰۰ نفر است.
به گزارش جرس اهداف اصلی اين موسسه دفاع و ارتقاء آزادی مطبوعات و کمک به استقلال مالی آنها، توسعه رسانه های مکتوب و ديجيتالی و برقراری شبکه های ارتباطی بين تحريريه و سردبيری نشريات در جهان، همکاری بين سازمان های عضو در سطح ملی، منطقه ای و بين المللی عنوان شده است.
اين موسسه هر سال در سطح جهان، يکی از روزنامه نگاران را به دليل فعاليت های آزادی خواهانه، به عنوان روزنامه نگار برتر جهان در آن سال انتخاب می کند و قلم طلايی آزادی را به او در يکی از شهرهای جهان اهداء می کند.

سرنوشت نامشخص 8 شهروند بازداشت شده مريوانى

با گذشت بیش از 50 روز از بازداشت شدن چند شهروند کرد مریوانی توسط نیروهای اصلاعات و سپاه پاسداران در روستای "نی" از توابع این شهر، هنوز این بازداشت شدگان بلاتکلیف در سلولهای انفرادی اطلاعات شهر مذکور به سر میبرند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، بهمن فتاح زاده، بورهان درخشانی، بریار کاوه، بورهان خسروی، مورخ 23 مرداد ماه سال جاری با یورش نیروهای مسلح اطلاعات و سپاه پاسداران مریوان به منازلشان، بازداشت شدند. نیروهاى امنیتی در حین بازداشت نامبردگان منازلشان را تفتیش و اعضای خانواده‌ی آنهارا مورد تحقیر قرار دادند.
همچنین چند روز بعد، سه جوان دیگر همان روستا به اسامی امیر کاوه، مصلح بدخش و مختار افرا توسط نیروهای اطلاعات و سپاه بازداشت شدند. جوان دیگر روستای مذکور به نام محمود مردانی پس از احضار و مراجعه به اداره‌ی اطلاعات مریوان، بازداشت شد.
علیرغم مراجعات مکرر خانواده‌ی این بازداشت شدگان، تاکنون جواب مشخصی به آنها داده نشده است و علت بازداشت و اتهامات احتمالی این شهروندان کرد هنوز مشخص نیست.
شایان ذکر است خانواده‌ی بازداشت شدگان از تمام سازمانها و فعالان حقوق بشر درخواست می کنند که نسبت به وضعیت نامشخص فرزندانشان در حد توان از هیچ اقدامی دریغ نکنند.



اعتصاب کارگران در تهران، کرمان و…


تجمع اعتراضی کارگران کیان تایر
تجمع اعتراضی کارگران کیان تایر

کارگران کارخانه لاستیک البرز (کیان تایر)، از روز شنبه، ۱۰مهر در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه خود و سایر مشکلات موجود در کارخانه دست به اعتصاب زدند این اعتصاب روز یکشنبه نیز ادامه یافت.
بر اساس گزارش «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، کارگران پس از عدم توفیق مذاکرات با مدیریت کارخانه لاستیک البرز، ”مدیران آن واحد صنعتی را از محل کارخانه بیرون کرده و خاطرنشان ساختند تا رسیدن به خواستهای خود، کارخانه را ترک نخواهند کرد“.

براساس گزارش دریافتی، کارگران لاستیک البرز خواستار دریافت چهار ماه دستمزد خود و پرداخت حق بیمههایشان هستند که از تیرماه امسال به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین خبر داد که ۳۵۰۰ کارگر کارخانه لاستیک بارز در استان کرمان نیز، هفته گذشته در اعتراض به شرایط کاری خود و پرداخت نشدن اضافه کاری دست به اعتصابی سه روزه زدند. این اعتصاب در پی وعده رئیس اداره کار کرمان برای رسیدگی به خواستهای کارگران پایان یافت. گفتنی است طی هفتهای که گذشت، کارگران کارخانه «چیلرسازی زهش» خاطرنشان کردند ”با وجود فعال بودن خطوط تولید و فروش محصولات این کارخانه، طی سه ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند“ و دست به اعتصاب زدند.

کارگران کارخانه کرپ ناز کرمانشاه نیز- همراه با اعتصاب- در مقابل ارگانهای ذیربط دست به تجمعات اعتراضی زدند. همزمان کارگران کارخانه روغن نباتی قو (واقع در جنوب تهران)، در اعتراض بهعملکرد مدیریت و پرداخت حقوق کارگران از محل فروش املاک شرکت، دست ازکار کشیدند. و کارگران کارخانه ریسندگی کاشان، در حالیکه ماهها حقوق معوقه خود را طلب دارند و هیچیک از مسئولین نیز به آنها پاسخگو نیست، دست به اعتصاب زدند.

حکم ناعادلانه حبس و شلاق برای طبرزدی محکوم است

سرانجام حکم دادگاه مهندس حشمت الله طبرزدی پس از ۹ ماه بازداشت و حبس در تبعید ( زندان رجایی شهر کرج ) و شرایط تحت فشار بدون آن که طی این مدت یک روز هم از امکان مرخصی برخوردار گردد و با گذشت یک ماه از محکمه ای که صلاحیت آن به شهادت حقوقدانان مستقل مورد پرسش است، درشرایطی که دادگاه به صورت غیرعلنی و بدون حضور هیأت منصفه و با بازداشت برخی از وکلا و فشار وزارت اطلاعات بر قاضی پیر عباسی برای اعلام اشد مجازات طی شد، حکم ۹ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم بر ضد امنیت داخلی کشور و اهانت به مقام معظم رهبری ( آقای خامنه ای ) اعلام گردید .
به طور قطع پیشینه مهندس طبرزدی در تحمل حبس و آزار طی ۱۵ سال اخیر بر حکومت گران ثابت کرد که این گونه فشارها نه تنها او را از مبارزات آزادیخواهانه باز نخواهد داشت بلکه تنها ثمره آن درخشش بیش از پیش چهره طبرزدی برای ملت تحت ستم ایران و نیز افشای بیش از پیش ماهیت قضا درحکومت دینی خواهد شد .
دیر نیست اقلیت حاکم که تنها راه مواجهه با اکثریت مردم ایران را سرکوب بی ترحم و حکومتی که پاسخ هر حق خواهی و برخورداری از حقوق شهروندی را با زندان، شکنجه و اعدام می جوید به فرجام حاکمان مستبد و دیکتاتوری های منفور تاریخ دچار گردد . زمانی که مستی قدرت از سر حکام خودکامه بدر شود و آنان که دستان خود را به ظلم و جنایت آغشتند روزی به خود می آیند که در پیشگاه دادگاه عدل ملت می بایست پاسخگوی همه ستم ها و بی عدالتی های خود گردند .
حکومتی که هیچ گاه محنت روز افزون ملت ایران را ندیده اما هر روز برای یک گوشه ای از جهان نوحه می سراید تا با طرح مصایب دیگران بی کفایتی ها و سوء تدبیرهای خود در اداره امور کشور را به فراموشی بسپرد . حکومتی که مدعی عدالت برای جهان است اما بی عدالتی را به شدید ترین وجه برای ملت تحت یوغ خود به ارمغان آورده است . از کرامت انسانی می گوید اما حقوق شریف ترین فرزندان میهن را در کنج زندان ها و بازداشتگاه ها پایمال می کند . از توسعه و پیشرفت ایران سخن می راند اما درتمام عرصه ها بیشترین نابسامانی و قهقرا در تاریخ این کشور را به بار می آورد . و حکومتی که با ادعای اخلاق سر برآورد اما وقیح ترین بی اخلاقی ها را درکارنامه خود به ثبت رساند .
روشن است چنین حاکمانی انجام تاریک خود را نه درعرصه رویارویی با دشمنان خیالی و بین المللی بلکه در پس سیاست ها و اقدامات نابخردانه خود رقم خواهند زد .
جبهه دموکراتیک ایران ضمن محکوم کردن حکم ناعادلانه حبس و شلاق مهندس طبرزدی که نمونه ای از سیل احکام ضد ایرانی و ضد انسانی حاکمیت است خواهان آزادی هرچه سریع تر کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی و تداوم استقامت مدنی ملت برای دست یابی به جامعه ای آزاد و حکومتی سکولار دمکرات می باشد .
زنده باد آزادی – گسسته باد زنجیر استبداد - بر قرار باد دموکرسی
جبهه دموکراتیک ایران
۱۱ مهر ماه ۱۳۸۹ خورشیدی
ایران / تهران

۱۳۸۹ مهر ۱۱, یکشنبه

نرخ ارزهای خارجی و سکه در بازار تهران

 نرخ ارزهاي خارجي در بازار تهران
هر یورو امروز در بازار تهران 15188 ریال‌ فروخته‌ شد.
هر دلار امریکا 10892 ریال و هر پوند انگلیس 17887 ریال‌ فروخته‌ شد.
صدین‌ ژاپن 13000 ریال‌ و فرانک‌ سوئیس 11400 ریال‌ فروش‌ رفت‌.
هر یورو در بانک‌ ملی ایران 14756 ریال‌ خریداری‌ و 14801 ریال‌ فروخته‌ شد‌.‌ در بانک‌ ملی‌ ایران‌ نرخ‌ خرید هر دلار امریکا 10640 ریال‌ و نرخ‌ فروش 10700 ریال است‌‌.
قیمت‌ خرید و فروش‌ پوند انگلیس 16919 و 16974 ریال‌، صد ین‌ ژاپن 12856 و 12906 ریال‌ و فرانک‌ سوئیس 10987 و 11032 ریال‌ اعلام‌ شده است‌‌. نرخ‌ مرجع هر دلار، یورو و پوند انگلیس‌ امروز در بانک‌ مرکزی 10699 و 14756 و 16923 ریال اعلام‌ شد. نرخ‌ مرجع صد ین‌ ژاپن 12858 ریال و فرانک‌ سوئیس 10989 ریال‌ است‌.

قيمت‌ سکه‌ در بازار تهران‌

هر قطعه‌ سکه‌ تمام‌ بهار ازادی‌ طرح جدید امروز در بازار تهران سه میلیون و 455 هزار ریال فروخته‌ شد. قیمت هر قطعه‌ سکه‌ نیم‌ بهار آزادی نیز یک میلیون و 743 هزار و 300 ریال است. همچنین هر قطعه‌ سکه‌ ربع بهار آزادی 878 هزار و 300 ریال فروخته شد‌‌.



یک فعال دانشجویی دانشگاه تهران ربوده شد

 حبیب فرحزادی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه تهران، روز شنبه دهم مهرماه، در حالیکه برای ثبت نام مجدد به دانشگاه مراجعه کرده بود، در مقابل درب دانشگاه توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شد.
بنا به گزارش منابع خبری جرس، فرحزادی که به دلیل فعالیتهای سیاسی و اعتراضی، به مدت سه ترم از تحصیل محروم شده بود، با توجه به اتمام دوران محرومیتش، برای ثبت نام در ترم جدید مراجعه کرده بود، که پس از خروج از درب غربی دانشگاه، در خیابان ١۶ آذر در مقابل چشمان نیروهای حراست دانشگاه تهران مورد حمله و ربایش نیروهای امنیتی لباس شخصی قرار گرفت .
این منبع خبری خاطرنشان کرد ماموران که سوار بر یک دستگاه اتومبیل پژو بودند، این دانشجو را با خشونت سوار بر خودرو نموده و بلافاصله محل را ترک نمودند.