۱۳۹۱ فروردین ۳۱, پنجشنبه

تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی


آخرین خبرها از ایران حاکی آن است که جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به همراه خانواده هایشان مقابل وزارت بهداشت ایران تجمع کرده و به «تغییر شرایط امتحانات مقاطع علوم پایه و پیش کارورزی دانشجویان گروه پزشکی» معترض شده و خواستار پاسخگویی مسئولان این وزارتخانه شده اند.

به گزارش دانشجونیوز، در ادامه اعتراضات دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی به شرایط آموزشی اینبار جمعی از این دانشجویان از ساعت 8 صبح امروز (چهارشنبه) 30 فروردین‌ به همراه خانواده خود مقابل وزارت بهداشت ایران تجمع کرده اند.

گفته می شود این دانشجویان دلیل تجمع خود را اعتراض به تغییر شرایط امتحانات مقاطع علوم پایه و پیش کارورزی دانشجویان گروه پزشکی اعلام کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان این وزارتخانه در این خصوص شدند..

.دانشجویان تجمع کننده در روزهای گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی و بیمارستان میلاد تجمع کرده بودند

یکی از دانشجویان معترض با اشاره به اینکه که ساعت‌ها از تجمع مذکور می‌گذرد، هیچ یک از مسئولان وزارت بهداشت در جمع دانشجویان حضور نیافته اند.

بنا به گزارش های پیشین دانشجونیوز، هفته های گذاشته تجمع دانشجویان علوم پزشکی از شهرهای مختلف ایران در مقابل مجلس و وزارت بهداشت در اعتراض به الزام کسب حداقل ۵٠ درصد نمره و هم چنین حذف ارفاق در نمرات به روال آزمون های قبل نیز برگزار شده بود.

گفته میشد در آزمون های جامع قبلی، مسئولان با ارفاق و افزایش نمره تمامی دانشجویان، تسهیلاتی برای ادامه تحصیل دانشجویان فراهم می کردند که اکنون با لغو این افزایش نمره، دانشجویان معترض هستند.

از سوی دیگر دکتر جبرائیل نسل سراجی، رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در گفتگو با خبرگزاری مهر اعتراض دانشجویان را رد کرده است: "خواسته های این گروه از دانشجویان غیرمنطقی است و دادن نمره ارفاقی هم به آنها، بی مورد است."

اعدام پنج تبعه افغان در زندان عادل آباد شیراز


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" روز یکشنبه 27 فروردین ماه اعدام گروهی 8 زندانی در زندان عادل آباد شیراز  توسط رسانه های دولتی اعلام گردید. اما رسانه های دولتی از اعلام هویت این 8 زندانی خوداری کردند.
طبق تحقیقاتی که توسط فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران در این باره  صورت گرفت مشخص گردید که از 8 زندانی اعدام شده 5 نفر از آنها از شهروندان افغانستان هستند.
اسامی تعدادی از زندانیان که روز یکشنبه 27 فروردین ماه در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند به قرار زیر می باشد :
1- تورج علی پرست از اهالی شیراز
2-زندانی احسن الله صفری 30 ساله متاهل و دارای 3 فرزند از شهروندان افغانستان، او بیش از 30 ماه در زندان عادل آباد شیراز زندانی بود.
3- حسن رودینی زاده 28 ساله  از شهروندان افغانستان و نزدیگ به 30 ماه در زندان عادل آباد شیراز زندانی بود.
4-محمد کلب علی 29 ساله از شهروندان افغانستان و 3 سال بود که در زندان بسر می برد
5- حاتم شاه از شهروندان افغانستان 
لازم به یادآوری است که از اوایل هفته تا به امروز 11 زندانی در زندانهای شیراز ،زنجان و سمنان بنابه اعلام رسانه های حکومتی اعدام شدند.
دادگاه های انقلاب رژیم ولی فقیه علی خامنه ای از اعلام اسامی شهروندان افغانی که اعدام می شوند خوداری می کند و تا به حال سعی داشته است که در خفای کامل اعدم ها صورت گیرد تا از طبعات بین المللی اعدام شهروندان کشورهای دیگر جلوگیری نماید.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اعدام های گروهی و قرون وسطایی که به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه است را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع  پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا و پایان دادن به اعدام های گروهی می باشد.

31 فروردین 1391 برابر با 19 آپریل2012
گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه اعدام سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

نگرانی شدید وزیر نفت رژیم از تحریمهای نفتی

صدا و سیمای رژیم: وزیر نفت گفت اگر اتحادیه اروپا در مذاکرات بغداد، تحریم های اعلامی علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو نکند فروش نفت به این اتحادیه را قطع خواهیم کرد. 

رستم قاسمی در نشست خبری در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی اضافه کرد: هم اکنون به طور رسمی فروش نفت به کشورهای انگلیس و فرانسه را قطع کردیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم اروپایی ها تحریم را در مذاکرات بغداد لغو کنند گفت: اگر اقدام به لغو تحریم ها نکنند قطعا فروش نفت به این اتحادیه را لغو خواهیم کرد.

وزیر نفت درباره ادعای عربستان مبنی بر پرکردن خلا نفتی ایران در صورت قطع فروش نفت به غرب بویژه اتحادیه اروپا گفت:‌ عربستان هم اکنون با حداکثر توان در حال تولید نفت است که تولید حداکثری چندان تداوم ندارد.

بحران رژیم تهران؛ وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا می‌رود

به گزارش رادیو آلمان، سران اسرائیل آشکارا گفته‌اند که از روند مذاکرات اخیر رژیم ایران با قدرت‌های بزرگ در استانبول، خرسند نیستند. وزیر دفاع اسرائیل قصد دارد ناخشنودی دولت خود را به آمریکا ابلاغ کند.

مقامات اسرائیل دور تازه مذاکرات هسته‌ای را پیشرفتی برای جمهوری اسلامی ارزیابی کرده، از دولت اسرائیل خواسته‌اند که به روند سیاسی دل خوش نکند و تا دیر نشده در برابر خطر یک حکومت افراطی مجهز به سلاح هسته‌ای اقدام کند. 

اهود باراک که به زودی از امریکا دیدن می‌کند، حامل همین پیام برای سران ایالات متحده خواهد بود.


جمهوری اسلامی ادامه‌دهنده‌ی "آلمان نازی"

روز چهارشنبه (۱۸ آوریل) به مناسبت روز بزرگداشت قربانیان هولوکاست، سران اسرائیل بر ضرورت مقابله با تهدیدات رژیم ایران تأکید کردند و آن را مبرم‌ترین وظیفه کشور خود دانستند.

بنیامین نتانیاهو ضمن مقایسه جمهوری اسلامی با آلمان نازی گفت که سران رژیم ایران به دنبال نابودی اسرائیل هستند و این وظیفه جامعه جهانی است که از دستیابی این رژیم به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. 

او گفت که رژیم ایران به دنبال نابودی اسرائیل است و به همین خاطر با سرسختی و جدیت تولید بمب هسته‌ای را دنبال می‌کند که "اسرائیل هدف اصلی آن خواهد بود".

آقای نتانیاهو همچنین گفت: «جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای وظیفه جامعه جهانی، و قبل از همه وظیفه دولت اسرائیل است.»

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز در سخنرانی خود گفت که رژیم ایران امروزه همان هدفی را دنبال می‌کند که شش دهه پیش رژیم آلمان نازی دنبال می‌کرد. آنها موفق شدند که ۶ میلیون یهودی را به قتل برسانند، امروز جامعه جهانی باید از گذشته درس بگیرد و از بروز فاجعه‌ای دیگر برای یهودیان جلوگیری کند.

رئیس جمهور اسرائیل گفت که رژیم ایران تنها خطری برای اسرائيل نیست، بلکه "کانون خطر برای صلح جهانی و مرکز تروریسم است".

شبکه ده تلويزيون اسرائيل شامگاه یکشنبه (۱۵ آوریل) گزارشی درباره تدارکات نيروی هوايی اسرائيل برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی پخش کرد. 

در گزارش مزبور گفته شد که اگر تلاش‌های سياسی جهانی برای وادار کردن رژیم ايران به تغيير مسير برنامه هسته‌ای اين رژیم نتیجه‌بخش نباشد و نخست وزير اسرائيل سرانجام گزينه نظامی را انتخاب کند، جنگنده‌های نيروی هوايی اسرائيل وارد عمل خواهند شد.

کاهش 77 درصدی واردات نفت خام ژاپن از ایران


منابع بازرگانی در توکیو گفته اند ژاپن تحت تاثیر تحریم های آمریکا، خرید نفت از ایران را 77 درصد کاهش داده است.

به گزارش سایت عصر ایران به نقل از رویترز،  براساس این گزارش، واردات نفت خام ژاپن از ایران در ماه آوریل جاری نسبت به دو ماه اول سال 2012 میلادی، 77 درصد کاهش یافته است.

این میزان کاهش واردات نفت خام معادل 250 هزار بشکه در روز است. این بیشترین کاهش واردات نفت خام از ایران در میان واردات کنندگان آسیایی نفت خام این کشور به شمار می رود.

منابع بازرگانی گفته اند واردکنندگان نفت خام از ایران در ژاپن، در ماه جاری میلادی (آوریل) روزانه تنها 75 هزار بشکه نفت خام وارد می کنند.

پیش از این گمانه زنی ها درباره کاهش واردات نفت خام ژاپن از ایران به میزان حداکثر 20 درصد بود.

در همین حال یک شرکت تایوانی نیز از کاهش واردات نفت خام از ایران خبر داد.

"چو شاو هوا"رئیس هیات مدیره شرکت نفتی سی بی سی تحت مالکیت تایوان با اعلام کاهش واردات نفت خام از ایران گفته که آماده همکاری با آمریکا در زمینه تحریم ایران است.

این شرکت روزانه 22 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می کند و نفت عمان، کویت، عربستان سعودی و آنگولا را جایگزین واردات نفت ایران کرده است.

"چو شاو هوا" معتقد است: پرداخت پول نفت وارداتی و بیمه نفتکش های حمل کننده نفت از ایران ، دو مشکل اصلی در راه واردات نفت خام از این کشور به شمار می رود. تحریم های بانکی - پولی انتقال پول به و از ایران را با محدودیت جدی روبه رو کرده است.

خط فقرشدید 700 هزار تومان، دستمزد کارگران 390 هزار تومان


شهرزادنیوز: در حالی که "خط فقر شدید" در جمهوری اسلامی 700 هزار تومان برآورد شده، طبق مصوبه مزدی در سال 91، تصويب دستمزد 390 هزار تومانی، كارگرانی كه پايه دستمزد دريافت می ‌كنند زير خط فقر شديد در محدوده خط بقاء (خط مرگ) گذران می كنند.

فرامرز توفيقی، فعال کارگری و عضو کمیسیون مزد، ضمن بیان این مطلب به خبرگزاری ایلنا گفت که بیش از 60 در صد از کارگران قانونی کشور پایه دستمزد دریافت می کنند وبرای "فاصله گرفتن از خط بقا و رسيدن به خط فقر شديد، به شغل های دوم و سوم روی آورده‌اند.

به گفته وی، عدم پرداخت مزد عادلانه موجب شده است که کارگران به دنبال لقمه‌ای نان برای سیر کردن خانواده‌های‌شان، در حالی که انواع وام‌ها را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند، بیشترین ساعات عمر خود را در محیط کار به سر ببرند و از روی ناچاری و برای حفظ آبرو بیش از حد کار کنند.

۱۱ مقام سپاه قزوین از سمت خود برکنار شدند


سایت دیگربان: پايگاه اطلاع‌رسانی سپاه قزوین از تغییر ۱۱ مقام سپاه و بسیج این استان با حکم سالار آبنوش٬ فرمانده سپاه استان قزوین خبر داد.
مراسم تودیع و معارفه این نظامیان روز چهارشنبه (۳۰ فروردین) در جلسه شورای فرماندهی سپاه استان قزوین برگزار شد.
معاون اجرایی، معاون هماهنگ‌کننده و معاون فرهنگی اجتماعی سپاه استان قزوین سه معاونی هستند که از مقام خود برکنار شده‌اند.
فرمانده سپاه ناحیه دو شهرستان قزوین، مسئول سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های این استان و جانشین فرمانده سپاه ناحیه شهرستان قزوین از دیگر مقام‌های برکنار شده هستند.
سرپرست آمار و پشتیبانی به همراه فرمانده گردان قرارگاه سپاه و معاون نیروی انسانی بسیج٬ سه مقام برکنار شده دیگر سپاه و بسیج استان قزوین هستند.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان و مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان قزوین دهمین و یازدهمین مقامی هستند که مراسم تودیع آن‌ها امروز برگزار شد.
علت این برکناری گسترده و کم‌سابقه از سوی فرماندهان سپاه پاسداران اعلام نشده است.

آزار جنسی کودکان در استخر؛ افشای هویت دیپلمات رژیم


به گزارش العربیه، پلیس برزیل روز چهارشنبه اعلام کرد یک دیپلمات جمهوری اسلامی را به اتهام آزار جنسی  کودکان بازداشت کرده است.

پلیس در بیانیه ای تاکید کرد:" دو مرد که یکی از آنها دیپلمات ایرانی است هنگام آزار جنسی دو دختر 7 و 15 ساله در یکی از استخرهای پایتخت بازداشت شدند."

پلیس هویت دیپلمات را فاش نکرد. بر اساس قوانین این دیپلمات به دلیل برخورداری از حصانت دیپلماتیک نمی تواند در زندان بماند و همچنین محاکمه نخواهد شد اما پرونده او به وزارت خارجه برزیل ارسال شد.

مطبوعات برزیل اما به جزئیات بیشتری از موضوع پرداختند و اعلام کردند این دیپلمات هنگام شنا به زیر آب می رفت و اقدام به آزار جنسی کودکان می کرد.

بر اساس این گزارش حدود 10 کودک در استخر شنا می کردند و یکی از آنها که چندین بار توسط دیپلمات ایرانی مورد آزار قرار گرفت با صدای بلند فریاد کشید و سپس خانواده او به سمت وی شتافتند و پس از اینکه از ماجرا آگاه شدند دیپلمات و همراهش را به پلیس تحویل دادند. 

العربیه نت در تماس با روزنامه نگارانی که این حادثه را پوشش دادند به هویت دیپلمات ایرانی آگاه شد. 

روزنامه نگاران برزیلی نام دیپلمات حکمت الله غربانی و 50 ساله اعلام کردند.

آنها همچنین اعلام کردند این دیپلمات به عنوان مشاور حقوقی در سفارت ایران در برزیل خدمت می کند.

دیپلمات ایرانی به شکل رسمی به آزار جنسی چند کودک در استخر باشگاه معروف ویزینیاسا متهم و از ورود دوباره به این مجموعه ممنوع شد.

مجله "فیجا " چاپ برزیل تاکید کرد وزارت خارجه ممکن است از دیپلمات ایرانی بخواهد خاک کشور را ترک کند.

این دیپلمات پس از بازداشت در حالی که لباس شنا بر تن داشت به یکی از مراکز پلیس منتقل شد سپس دخترانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند نیز به پلیس منتقل شدند و به همراه خانواده های خود علیه وی شکایت کردند.

دیپلمات ایرانی در همان روز آزاد شد و از درب پشتی مرکز پلیس بوسیله یک خودروی دیپلماتیک خارج شد.

بازداشت دیپلمات رژیم به اتهام آزار جنسی دختران خردسال



 پلیس برزیل بازداشت یک دیپلمات ایرانی در این کشور به اتهام آزار جنسی چند دختر نوجوان را تایید کرد.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، این دیپلمات در استخری در برزیلیا، پایتخت برزیل به دنبال تلاش برای آزار جنسی چهار دختر نوجوان ۹ تا ۱۵ ساله بازداشت شده است.

پلیس برزیل نام و رتبه این دیپلمات را اعلام نکرده اما گفته بر اساس قوانین برزیل، به دلیل مصونیت قضایی این دیپلمات او را به مسوولان سفارت جمهوری اسلامی تحویل داده است.

به نوشته روزنامه های برزیل، پدر و مادر دخترانی که مورد آزار قرار گرفته اند با اعتراض به آزادی این دیپلمات خواستار توضیح مقامهای دولت برزیل شده اند.

تنش با امارات؛ اگر دیپلماسی جواب ندهد از طریق نظامی...


خبرگزاری فارس: هشدار بی پرده فرمانده نیروی زمینی ارتش به امارات: اگر دیپلماسی جواب ندهد از طریق نظامی اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نشان خواهیم داد

  امیر پوردستان در خصوص اظهارنظر کشورهای بیگانه درباره جزایر سه‌گانه ایران گفت: اگر بخواهد تعرضی صورت بگیرد و موضوع از طریق سیاسی حل نشود نیروهای نظامی آماده‌اند اقتدار ایران را به کشور متعرض نشان دهند.

امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همایش بزرگداشت روز ارتش که با حضور وابستگان نظامی کشورهای خارجی برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص برخی اظهارنظرها درباره جزایر سه‌گانه کشورمان اظهار داشت: حاکمیت این جزایر از قدیم‌الایام متعلق به ایران بوده و جمهوری اسلامی نیز از این حق خود قاطعانه و با قدرت دفاع می‌کند.

امیر پوردستان با بیان اینکه به هیچ کشوری اجازه کوچکترین دست‌اندازی را نمی‌دهیم، تصریح کرد: اگر اینطور شود و مسئله از طریق سیاسی حل نشود نیروهای نظامی آماده‌اند اقتدار نظام را به کشور متعرض نشان دهند.

فعال دربند سندیکايی در اعتصاب غذای خشک

 همسر رضا شهابی می‌گوید که این فعال کارگری در اعتراض به حکم ناعادلانه‌اش، از روز شنبه ۲۶ فروردين‌ ماه در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

به نقل از رادیو فرانسه، رضا شهابی عضو هيأت مديره‌ی سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، پس از قریب به دو سال بلاتکلیفی، به تازگی و بر پایه‌ی رای شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام "تبليغ عليه نظام" و "اجتماع و تبانی بر عليه امنيت ملی" به ۶ سال حبس تعزیری و ۵ سال محروميت از فعاليت های اجتماعی محکوم شده است.

این زندانی سیاسی پیش از این نیز چندین مرتبه در اعتراض به بلاتکلیفی و عدم رسیدگی پزشکی، دست به اعتصاب غذای تر زده بود. وی در حدود یک هفته نیز اعتصاب غذای خشک کرده بود.

آقای شهابی در خردادماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شد و در طی دوران بازجويی مورد ضرب و شتم‌های فراوان قرار گرفته تا جایی که وی دچار آسيب‌های جدی‌ نخاعی شد.

تحريمهای جديد سوئيس عليه رژيم تهران



به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوئيس تحريمها عليه رژيم تهران را افزايش داد و اعلام کرد داراييهای 11شرکت و مقام ديگر را مسدود کرده است. 

اين اقدام، سوئيس را به خط تدابير مصوبه اتحاديه اروپا در 23ژانويه در پاسخ به برنامه بحث انگيز اتمی رژيم تهران، نزديکتر کرده است. 

برنامه اتمی رژيم تهران اکنون يک منبع نگرانی گسترده در جامعه بين المللی است و بسياری اين رژیم را متهم می کنند که در حال توسعه تسليحات اتمی است.

صدای کارگران باید در روز جهانی کارگر شنیده شود


يك فعال كارگري در شیراز گفته است: بايد صداي كارگراني را كه بر اثر سياست‌هاي اقتصادي دولت جايگاه خود را از دست داده‌اند در راهپيمايي روز جهاني كارگر شنيده شود.

به نوشته خبرگزاری دولتی ایلنا،علی راستگو، دبير اجرايی خانه كارگر شيراز اظهار كرد: وزارت كشور به تقاضای کارگران مبني بر برگزاري راهپیمایی روز کارگر توجه كند و مجوز راهپیمایی را که در آن خواسته‌های صنفی کارگران مطرح می‌شود صادر کنند.

او با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف نام گذاری امسال همه مسئولان و مردم بايد به صورت جدی حضوری پر رنگ داشته باشند، تصریح کرد: اگر پیام نامگذاري امسال بخواهد بصورت شعاری باقی بماند گره از کار تولید و صنعت باز نخواهد شد.

به گفته راستگو با وحدت و انسجام و کنار گذاشتن اختلافات و داشتن صداقت است که می‌شود بر مشکلات و موانع غلبه کرد. این فعال کارگری با بیان اینکه جامعه کارگری با ۷ میلیون کارگر و بیش از یک میلیون بازنشسته با احتساب خانواده‌هاي‌شان ۴۷ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: مسئولان با کمال صداقت در جهت رفع موانع اشتغال و حمایت از کارگر ایرانی تلاش کنند.

نرخ فقر در میان کارگران افزایش یافته است


رادیو آلمان: یک عضو کمیته مزد اعلام کرد در حال حاضر با تصویب دستمزد ۳۹۰ هزار تومانی، کارگرانی که پایه دستمزد دریافت می‌کنند زیر خط بقا زندگی می‌کنند.

فرامرز توفیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا ضمن بیان این‌که بیش از ۶۰ درصد از کارگران قانونی کشور پایه دستمزد دریافت می‌کنند، تصریح کرد کارگران برای فاصله گرفتن از خط بقا و رسیدن به خط فقر شدید به شغل‌های دوم و سوم روی آورده‌اند.

او با اشاره به افزایش نرخ خط فقر گفت به دلیل افزایش نرخ اقلام مصرفی سبد هزینه خانوار کارگری، نرخ خط فقر از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. توفیقی در ادامه گفت با توجه به این که نرخ خط فقر شدید ۷۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود طبق مصوبه مزدی در سال ۹۱ کارگرانی که پایه دستمزد دریافت می‌کنند زیر خط فقر شدید، در محدوده خط بقا، گذران معیشت می‌کنند.

۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

سوریه؛ توقیف یک کشتی حامل سلاح / نشست پاریس


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکيه امروز يک کشتی دیگر مملو از سلاح و مهمات به مقصد سوريه را در دریای مدیترانه توقيف کرد.

ترکیه در ماههای اخیر چند کشتی حامل سلاح و مهمات برای رژیم سوریه را توقیف کرده است.

هفته گذشته اعلام شد که یک کشتی باری حامل سلاح در فاصله‌ کوتاهی از ساحل سوریه متوقف شده است.

به گزارش مجله اشپیگل، کشتی متوقف شده آلمانی و محموله‌ آن جنگ افزار و مهمات از ایران بوده است.

این کشتی رهسپار بندر طرطوس سوریه بوده تا جنگ‌افزار و مهمات را به رژیم اسد برساند که نیازمند سازوبرگ نظامی تازه است.


بشار اسد، بزرگترين فريبکار و دروغگو

بزرگترين فريبکار و دروغگو، خود بشار اسد است. حرف زدن بيهوده است. عمل کردن مهم است و تا آنجا که به عمل برمی گردد، تاکنون صحنه کاملا مايوس کننده بوده است. 

به گزارش سی ان ان، اين اظهارات سوزان رايس، سفیر آمريکا در سازمان ملل و رئيس کنونی شورای امنيت است.

وی به سی ان ان گفت، نمايندگان رژيم سوريه هيچ اعتباری برای ما ندارند. آنها به جامعه بين المللی دروغ می گويند، به مردم خودشان دروغ می گويند و بزرگترين فريبکار و دروغگو، خود بشار اسد است. نمايندگان او فقط آنچه را که از طرف اسد به آنها گفته می شود، اجرا می کنند و احتمالا خودشان هم به آنها باور ندارند.

سفیر آمریکا در باره اقدام نظامی احتمالی علیه رژیم اسد نیز گفت، دقيقا نمی دانم دخالت نظامی در چه نقطه ای اجتناب ناپذير خواهد بود، اما واقعيت اين است که با شرايط پيچيده ای روبرو هستيم. وضعيت سوريه بسيار پيچيده تر از ليبی است. 


پيامی قوی به اسد در نشست روز پنج شنبه

وزیر خارجه فرانسه گفته، روز پنجشنبه اجلاس وزيران خارجه چهارده کشور، عمدتا کشورهای غربی و عربی در پاريس برگزار می شود تا پيامی قوی به رژيم بشار اسد بدهد.

هيلاری کلينتون، وزیر خارجه آمریکا نیز در اين اجلاس شرکت می کند. 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در مورد اينکه آیا روسيه هم در نشست پاریس شرکت دارد یا نه گفت، اين اجلاس شورای امنيت نيست و همه اعضای این شورا دعوت نشده اند.

لبخند بزن (روزگار غریبی است نازنین)

بازداشت یک شهروند مریوانی توسط نیروهای امنیتی

یک شهروند مریوانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شد.

براساس اخبار رسیده به آژانس خبری موکریان، یک شهروند مریوانی به نام سامان نسیم توسط نیروهای امنیتی در مناطق مرزی استان آذربایجان غربی دستگیر شد.

گفته می شود اتهام این شهروند که حدود 9 ماه پیش بازداشت شده عضویت در یک حزب مخالف می باشد.

لازم به ذکر است تا کنون حکمی از سوی دادگاه برای سامان نسیم صادر نشده است و وی هم اکنون در زندان مهاباد بسر می برد.

سي ام فروردين 1351 سالگرد شهادت اولين دسته از مرکزيت مجاهدين


المپيک لندن فرصتی برای تقويت روابط با روسيه



به گزارش خبرگزاری ریانووستی، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد بازی های المپیک دو هزار و دوازده لندن، به تقویت مناسبات روسیه و انگلیس کمک خواهد کرد. 

کامرون در مقاله ای که روز چهارشنبه در روزنامه کومرسانت روسیه منتشر شد اعلام کرد علاقمند است این بازی ها روابط جدیدی را بین انگلیس و روسیه برقرار کند.

وی افزود انگلیس تابستان دو هزار و دوازده، شصتمین سالگرد تاج گذاری ملکه الیزابت دوم را جشن می گیرد و انگلیسی ها قصد دارند بهترین بازی های تاریخ (المپیک) را برگزار کنند. 

کامرون خاطر نشان کرد: ما می خواهیم این دوره ویژه را با روس ها که میزبان بازی های المپیک زمستانی دو هزار و چهارده و رویدادهای ورزشی بزرگ دیگر هستند تقسیم کنیم. 

وی افزود لندن به گونه ای عمل خواهد کرد که همه کشورهای شرکت کننده بتوانند روح بازی های دو هزار و دوازده را احساس کنند. 

بازی های المپیک تابستانی دو هزار و دوازده بیست و هفتم ژوییه تا دوازدهم اوت (ششم تا بیست و دوم مرداد) در پایتخت انگلیس برگزار می شود. 

منبع حکومتی: عربستان سعودی 8 ایرانی را اعدام کرد


سایت جهان نیوز: اخبار رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که رژیم آل سعود 8 تن از هموطنان کشورمان که در زندان شهر «دمام» در شرق سعودی بازداشت بودند را اعدام کرد.

به گزارش شیعه آنلاین، گفته می شود اعدام این 8 ایرانی بدون هرگونه محاکمه و یا اقدامات لازم قانونی انجام شد. زمان دقیق اعدام این هموطنانمان روز یکشنبه 15/4/2012 بوده اما این خبر تا به این لحظه از ترس واکنش جمهوری اسلامی ایران، توسط رسانه های سعودی محرمانه مانده بود.

در همین حال یک فعال سیاسی سعودی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که علت اعلام نشدن این خبر، اختلاف شدید درون خاندان حاکم سعودی بر سر اجرای حکم اعدام این 8 ایرانی بوده است.

دستور اعدام این ایرانی ها مستقیما توسط شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر کشور سعودی صادر شده بود. وی بدون اجازه و هماهنگی با «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی این کار را کرده است.

گفتنی است این 8 ایرانی که از هموطنان شهرهای جنوبی کشورمان بوده اند، حدود شش سال پیش در یک لنج ماهیگیری در آب های بین المللی در نزدیکی مرز آبی عربستان سعودی بازداشت شده بودند.

نام این 8 ایرانی اعدام شده بدین شرح است: 1- شاکر يعقوب إسحاق 2- عادل عبد الباري رضوی 3- سيد جواد موسوي 4- سالم شرهان 5- سعيد حميد عطار 6- صباح عاشور 7- قاسم رضوی 8- يعقوب فارسي نجات.

لايحه تحريم شرکت اصلی کشتيرانی رژيم در سنای آمريکا

به گزارش رويتر، شماری از سناتورهای آمریکايی از هر دو حزب از لايحه ای حمايت می کنند که دولت آمريکا را مجبور می سازد شرکت اصلی کشتيرانی رژيم تهران را هدف قرار دهد و بانکهای جمهوری اسلامی را از نظام پرداختهای الکترونيک اخراج کند. 

سناتور رابرت منندز عضو برجسته کميته بانکداری سنای آمريکا از حزب دموکرات گفت، حياتی است که کنگره هر چه سريعتر اين لايحه را تصويب کند و به رژيم تهران اين پيام را بدهد که ايالات متحده به آنها اجازه نخواهد داد تا از مذاکرات بغداد برای زمان خريدن به منظور پيشبرد برنامه مخفی اتمی خود استفاده کند.

سناتور منندز که از طراحان تحريمهای اقتصادی عليه رژيم تهران است افزود، تحريمهايی که ما در ماه دسامبر تصويب کرديم، تنها گام اول بود.

شرط رژیم برای ادامه مذاکرات اتمی لغو تحریم‌هاست

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به روند مثبت مذارکرات در استانبول تاکید کرد: شرط ما برای ادامه مذاکرات در بغداد رفع تحریم هاست.

به گزارش مهر، پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شب گذشته در مسجد حضرت زینب (س) منطقه 10 تهران در جمع نمازگزاران با اشاره به مذاکرات 1+5 گفت: غرب تمام ظرفیت های نظام سلطه را به کار گرفته بود تا کشور را فلج کند و مذاکرات ایران با 1+5 را در مدار بن بست قرار دهد.

وی اضافه کرد: کشورهای غربی تحریم های چند لایه را که تا به حال علیه هیچ کشوری به کار نرفته بود بر علیه ایران به کار بردند اما ایران توانست با هدایت های مدبرانه رهبر انقلاب مسیر را به درستی طی کند و دیدیم که در این دوره از مذاکرات غربی ها مجبور شدند در مقابل کشورمان زانو بزنند.

سروری همچنین در مورد کاهش تحریم ها نیز گفت: اگر مذاکرات 1+5 به طرف مثبت حرکت کند نتیجه این خواهد شد که مذاکرات بغداد به نفع ما خواهد بود چرا که شرط ما برای ادامه مذاکره رفع تحریم هاست و حتما اگر تحریم ها لغو شود آثار بزرگی در اقتصاد کشور خواهد داشت.

این در حالیست که آمریکا و اتحادیه اروپا می گویند، کاهش تحریمها علیه جمهوری اسلامی منتفی است.

حمایت شورای همکاری از امارات و موضع آمریکا


رادیو آلمان: وزیران خارجه کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" شامگاه سه شنبه (۱۷ آوریل) در پایان نشست فوق‌العاده خود از جمهوری اسلامی خواستند که "به اشغال سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک " پایان دهد. از ایران خواسته شده است که برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای مناقشه مربوط به "حاکمیت جزایر اماراتی" یا با دولت "امارات متحده عربی" به گفت‌وگو بنشیند و یا موضوع را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارجاع دهد.

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همبستگی کامل خود را با دولت امارات ابراز کردند و گفتند که از تمام اقدامات دولت ابوظبی "برای بازگرفتن حقوق و بازگرداندن سیادت خود بر سه جزیره" حمایت می‌کنند.

کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده‌ی خود که به دعوت دولت امارات در دوحه برگزار شده بود، از سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی انتقاد کردند، آن را عملی "خصمانه" و نقض "حاکمیت امارات بر جزایر آن" دانستند.


نظر آمریکا درباره اختلافات ایران و امارات 

خبرگزاری مهر: از سوی دیگر، "مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته از ایران و امارات تقاضا کرد موضوع اختلافات مرزی میان خودشان را به صورت مسالمت آمیز حل کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی حل این اختلافات را پیچیده کرده است، افزود: آمریکا از امارات در گفتگو برای حل اختلافات در این مسئله و یا طرح آن در دادگاه لاهه استقبال می کند. 

خاطر نشان می شود امارات هفته گذشته سفیر خود را در پی سفر"محمود احمدی نژاد" به جزیره ابوموسی از تهران فراخوانده بود.این در حالی است که مالکیت تاریخی جزیره ابوموسی از آن ایران است و ادعاهای امارات در این باره هیچ زمینه حقوقی بین المللی ندارد. البته در این میان انفعال نهاد سیاست خارجی ایران باعث تداوم گستاخی و جنجال سازی اماراتی ها شده است.

وخامت حال حشمت الله طبرزدی در زندان رجایی شهر کرج



 حشمت الله طبرزدی زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج با بیماریهای عدیده جسمی دست و پنجه نرم می‌کند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر حشمت الله طبرزدی روزنامه نگار، فعال دانشجویی - سیاسی و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی راه ‏و‎ ‎ساختمان از دانشگاه پلی تکنیک تهران (امیر کبیر) که در تاریخ ۷ دیماه ۱۳۸۸، بلافاصله پس از وقایع ۶ دی ۱۳۸۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به ۹ سال حبس محکوم گردید، هم اکنون در وضعیت وخیم جسمی بسر می‌برد و و از مشکلات قلبی و درد شدید معده گلایه دارد. 

شایان ذکر است حشمت الله طبرزدی پیش‌تر بیش از ۹ سال حبس در زندان و و بازداشت در بازداشتگاه‌های سپاه و وزارت اطلاعات را پشت سر گذاشته است.

ادعای بازداشت ۱۵ نفر به اتهام جاسوسی


وزارت اطلاعات ایران مدعی شد ۱۵ نفر را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است.

به گزارش ایرنا، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید، ۱۵ نفر که جاسوس و تروریست اسرائیل خوانده شده‌اند در عملیاتی در ایران بازداشت شده‌اند. 

این ۱۵ نفر که گفته می‌شود از عوامل عملیاتی و پیشتیبانی بوده‌اند و با سرویس اطلاعاتی موساد همکاری می‌کرده‌اند، ایرانی و همچنین از اتباع خارجی هستند. 
اطلاعیه وزارت اطلاعات می‌افزاید که این افراد در صدد انجام عملیات مختلفی در ایران بوده‌اند که از آن جمله به ترور یکی از متخصصین ایرانی و بمبگذاری در تاسیسات زیر بنایی اشاره شده است. 

در این اطلاعیه همچنین آمده است که بیشتر این اطلاعات از اعترافات این افراد به دست آمده است.

فعالان حقوق بشر و حکم منصوره بهکیش



محسن کاکارش - طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی از جمله در فیس‌بوک، اعتراض‌های گسترده‌ای نسبت به حکم منصوره بهکیش، فعال حقوق بشر و یکی از حامیان مادران عزادار در ایران شده است.
 
این فعال حقوق بشر که شش تن از اعضای خود را در دهه شصت از دست داده، به اتهام "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه مادران عزادار" و "تبلیغ علیه نظام" به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.
 
این محکومیت با واکنش‌ گسترده فعالان حقوق بشر روبه‌رو و اخیراً کمپینی در اعتراض به حکم وی از سوی "جمعی‌ از فعالان و کوشندگان در راه آزادی و حقوق انسان‌ها" تشکیل شده است. همچنین برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر که برنامه مشترک "فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر" و "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" است، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده: "حکم زندان منصوره بهکیش برای ترساندن مدافعان حقوق بشر صادر شده است."
 
در اطلاعیه "کمپین اعتراض به حکم منصوره بهکیش" نیز از تمامی فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی و اجتماعی خواسته شده است تا "ویدئو کلیپ‌های کوتاه، یاداشت‌ها، پوسترها و هر اقدام دیگری در این زمینه را به آدرس‌های کمپین در فیس‌بوک، جی‌میل و وردپرس برسانند"، تا ضمن انتشار آن دامنه تاثیر این فعالیت جمعی گسترده‌تر شود.
 
جرالد استابِرک، دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه: زندانیان عقیدتی و دیگر زندانیان سیاسی پیوسته قربانی شکنجه و بدرفتاری‌های دیگر و نیز مجازات اعدام هستند. تمام این اقدامات با هدف ترساندن تمامی جامعه و وادار کردن آن به سکوت مرگبار انجام می‌شود.
فشار بر منصوره بهکیش در حالی است که پیشتر نیز چندین تن از حامیان مادران عزادار به زندان محکوم شده‌ بودند. در پی انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، از جمله شهروندانی که مورد فشار واقع شدند، حامیان مادران عزادار (مادران پارک لاله) بودند. در طول تقریبا سه سال اخیر این شهروندان از بازداشت و تهدید مداوم نیروهای دولتی در امان نماندند و هم اکنون تعدادی از آنان به حبس محکوم شدند.
 
برنامه "نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر" در بیانیه خود نوشته است: "خانم ژیلا کرم‌زاده مکوندی، خانم لیلا سیف‌اللهی و آقای نادر احسنی در آبان ۱۳۹۰ به اتهام (اجتماع و تبانی قصد ارتكاب جرایم علیه امنیت كشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام) به دو سال زندان محکوم شدند. حکم دادگاه آنها را به شرکت در (تشكیل غیر قانونی در جهت اقدام علیه امنیت كشور تحت عنوان مادران عزادار) متهم کرد و گفت آنها (خود را مدافعان حقوق بشر در ایران) می‌دانند. خانم ژیلا کرمزاده مکوندی در تاریخ ششم دی ۱۳۹۰ دستگیر و برای گذراندن حکم به زندان اوین منتقل شد و تا این تاریخ هنوز در این زندان به سر می‌برد."
 
مادران عزادار، پس از رویدادهای سال ۱۳۸۸، روزهای شنبه در پارک لاله تهران ضمن گردهمایی سکوت، خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی می‌شدند. آنها طی فعالیت‌های خود همواره خواهان تایید اعدام‌های گسترده پنهانی در زندان‌ها و اعلام محل دفن کشته‌شدگان بوده‌اند. مادران عزادار به زنانی گفته می‌شود که یک یا چندنفر از اعضای خانوده خود را به دلیل "خشونت‌های سیاسی دهه شصت" از دست داده‌اند. براساس گزارش‌های منتشر شده، هزاران شهروند و فعال سیاسی در این دهه اعدام یا ناپدید شدند.
 
قربانیان بازداشت‌های خودسرانه
 
برنامه "نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر" ‌در بیانیه خود آورده است: "برنامه نظارت از دولتمردان ایران به تاکید می‌خواهد فوری و بدون قید و شرط به آزار و اذیت قضایی علیه خانم منصوره بهکیش پایان دهند و تمام مدافعان حقوق بشر را که در بازداشت خودسرانه به سر می‌برند آزاد نمایند، و به طور کلی اعلامیه سازمان ملل درباره مدافعان حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی حقوق بشر را که ایران تصویب کرده رعایت کنند."
 
منصوره بهکیش: اینهمه بلا سر ما آوردید و عزیزانمان را کشتید. حتی دوتا از بردارانم را خود شما کشتید. چه مبارزاتی که علیه رژیم شاه نکردند و روی دست مردم آزاد شدند و بعد از انقلاب خود شما برای آنها حکم صادر کردید بعد از گذراندن چندسالی از حکمشان در سال ۶۷ آنها را کشتید… یکی از بازجویان گفت حالا ما آن زمان یکسری اشتباهات کردیم شما چرا ول نمی کنید؟
منصوره بهکیش در گفت‌وگو با تارنمای جرس در پیوند با نحوه بازداشت و بازجویی‌اش گفته است: " یک‌بار آذر ۸۸ در پارک لاله بازداشت شدم که سی نفر بودیم و بار دیگر دی ماه همان سال دوباره بازداشت شدم. بار دیگر در سال ۹۰ در خیابان بازداشت شدم. در یکی از این بازداشت ها به محل کارم مراجعه کردند و با برخوردی بسیار نامناسب دستبند به دستم زدند مثل اینکه دزد گرفته‌اند که بعد از آن کارم را هم از دست دادم. در جلسات طولانی بازجویی شدم. بیشتر بازجویی بر سر نوشته‌های من بود. من هم که جز احقاق حقوق بشر چیزی نمی‌نوشتم. در بازجویی‌ها من بیشتر حرف می‌زدم و بازخواست می‌کردم که اینهمه بلا سر ما آوردید و عزیزانمان را کشتید. حتی دوتا از بردارانم را خود شما کشتید. چه مبارزاتی که علیه رژیم شاه نکردند و روی دست مردم آزاد شدند و بعد از انقلاب خود شما برای آنها حکم صادر کردید بعد از گذراندن چندسالی از حکمشان در سال ۶۷ آنها را کشتید… یکی از بازجویان گفت حالا ما آن زمان یکسری اشتباهات کردیم شما چرا ول نمی کنید؟"
 
از سوی دیگر "کمپین اعتراض به حکم منصوره بهکیش" که روز ۱۸ فروردین (روز تولد منصوره بهکیش) آغاز به کار کرده در اطلاعیه‌ای آورده است: "حکومت هر روز یکی‌ از ما را نشان می‌کند و به بهانه‌های واهی به بند می‌کشد و قوانین خودنوشته خویش را نیز نقض می کند. از سوی دیگر تلاش می کند با میثاق‌های جهانی پیوند داشته باشد ولی پایدار ماندنش به میثاق‌های جهانی‌ چیزی فراتر از یک شوخی خنده‌دار نیست. با برپایی محکمه‌های نمایشی بدون ذره‌ای از انصاف و عدالت، همراهان‌مان را به حبس‌های طویل‌المدت محکوم می‌کند و جامعه نیز انگار به این وضعیت عادت کرده است؛ همه انگار عادت کرده‌ایم و تنها درد را در خود نهادینه می‌کنیم و واکنش‌ِمان آهی است که از نهادمان بر می‌آید."
 
احکام ناعادلانه برای ترساندن فعالان حقوق بشر

برنامه "نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر" بر این باور است، حکم منصوره بهکیش "تنها به قصد ترساندن و بازداشتن او از ادامه فعالیت های حقوق بشری صادر شده است. به علاوه، هدف از این حکم ترساندن تمام مدافعان حقوق بشر در ایران است".
 
سوهیر بالحسن، رئیس فدراسیون بین‌المللی "جامعه‌های حقوق بشر" گفته است: "دولتمردان تمام کسانی را که به خاطر حقوق بشر فعالیت می‌کنند مجرم تلقی می کنند و می‌کوشند هر گونه فعالیت حقوق بشری در کشور را سرکوب نمایند. جامعه بین‌المللی باید این وضعیت نگران کننده را به شدت محکوم نماید."
جرالد استابِرک، دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، گفته است: "دولتمردان با صدور حکم‌های سنگین زندان، تبعید و محرومیت از اشتغال به حرفه حداکثر تلاش خود را برای به حاشیه راندن مدافعان حقوق بشر به عمل می‌آورند. زندانیان عقیدتی و دیگر زندانیان سیاسی پیوسته قربانی شکنجه و بدرفتاری‌های دیگر و نیز مجازات اعدام هستند. تمام این اقدامات با هدف ترساندن تمامی جامعه و وادار کردن آن به سکوت مرگبار انجام می‌شود."
 
در همان حال سوهیر بالحسن، رئیس فدراسیون بین‌المللی "جامعه‌های حقوق بشر" نیز به سرکوب فعالان حقوق بشر اشاره کرده و گفته است: "دولتمردان تمام کسانی را که به خاطر حقوق بشر فعالیت می‌کنند مجرم تلقی می کنند و می‌کوشند هر گونه فعالیت حقوق بشری در کشور را سرکوب نمایند. جامعه بین‌المللی باید این وضعیت نگران کننده را به شدت محکوم نماید."

در بیانیه اعلام موجودیت "کمپین اعتراض به حکم منصوره بهکیش" نیز فعالان حقوق بشر گفته‌اند، اعتراض به حکم منصوره بهکیش را پیش می‌گیرند و برای "افشاگری و آگاهی سازی و در نهایت برای لغو این حکم ناعادلانه" تلاش می‌کنند".
 
آنان در ادامه اطلاعیه خود نوشته‌اند: "در آخرین نمونه، ابوالقاسم صلواتی قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، منصوره بهکیش را به چهارسال و نیم حبس تعزیری محکوم کرده است. منصوره بهکیش از خانواده‌های جانباختگان و حامی ماداران داغدار است، از خانواده‌ای که شش تن از فرزندانش را همین حکومت اعدام کرده و جفای بسیاری بر آن‌ها رفته است."

انگلستان: فشار و تحریم‌ علیه رژیم تهران کاهش نمی یابد



خبرگزاری فارس: همزمان با اعلام موضع آمریکا مبنی بر ادامه فشارها علیه ایران، وزیر خارجه انگلیس نیز از ادامه فشارها بر علیه ایران خبر داد.

"ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی بر ادامه فشار بر ایران تاکید کرد.

ویلیام هیگ در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: دور اول مذاکرات بیشتر در خصوص تبادل نظرات طرفین بود، و سنجش اینکه آیا می‌توان در مذاکرات به پیشرفتی دست یافت یا نه. اما مطمئنا موضع ما همانی است که شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کرده، و آن هم این است که غنی سازی باید متوقف شود. 

وی می‌افزاید: به نظر من، ما باید نگاهی محتاطانه داشته باشیم. هنوز به درستی نمی‌دانیم که آیا می توان به یک راه حل مسالمت آمیز در مذاکره با ایران دست یافت یا خیر. 

ویلیام هیگ در واکنش به صحبت‌های علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان در زمینه لغو تحریم‌ها هم مدعی شد: من در این‌باره شک دارم. اگر تحریم‌ها ضعیف‌تر از این بود، ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌داد، اما این تاثیر تحریم‌هاست، افزایش تحریم‌ها در چند ماه اخیر موجب شده تا ایران آماده بازگشت به میز مذاکرات شود.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین مطمئنا ما به دنبال کاهش تحریم‌ها به امید رخ دادن اتفاقی در مذاکرات با ایران نیستیم. ما همچنان به فشارها ادامه می‌دهیم.

روز گذشته نیز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با اتخاذ موضعی مشابه انگلیس گفته بود: ما قصد داریم تا همچنان به تحریم‌ها ادامه دهیم و این امر درباره فشار بر ایران نیز صدق می‌کند و این موضع تا زمانی که آنها تصمیم بگیرند که در مذاکرات بغداد چه موضوعی را مطرح کنند، ادامه خواهد داشت، و قطعا واکنش ما بر اساس تصمیم آنها خواهد بود.

با گذشت چند روز از مذاکرات استانبول، صحبت‌هایی از تلاش‌های پشت پرده انگلیس برای شکست مذاکرات ایران و غرب به گوش می‌رسد. در همین راستا "کریس ناینم"، سخنگوی "ائتلاف ضد جنگ انگلیس" در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس در رابطه با رفتار ویلیام هیگ، در خصوص مذاکرات5+1 در استانبول، با افراطی خواندن رفتار وی گفت: دولت انگلیس تلاش می‌کند با بالا بردن مطالبات از ایران مذاکرات را با شکست مواجه کند.

گوش دولت به حرف‌های مجلس بدهکار نیست


افرادی که یک روز رای به استیضاح می‌دهند و روز دیگر آن را پس می‌گیرند، نمی‌توانند نمایندگان خوبی برای دوره آینده باشند/دولت و مجلس تلاش می‌کنند تا مسائل را از طریق حکمیت خاتمه دهند كه اين چندان خوشایند نیست.

ایلنا: يک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: افرادی که یک روز رای به استیضاح می‌دهند و روز دیگر آن را پس می‌گیرند، نمی‌توانند نمایندگان خوبی هم برای دوره آینده باشند. 

جلال جلالی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه اصولا در اواخر عمر مجلس مسئولین دولتی به حرف نمایندگان توجه نمی‌کنند، تصریح کرد: دولت نشان داده است که گوشش زیاد به حرف‌های مجلس بدهکار نیست. 

وی ادامه داد: هم اکنون دولت و مجلس تلاش می‌کنند تا مسائل را بدون تنش و از طریق حکمیت خاتمه دهند در حالیکه این مساله چندان خوشایند نیست. 

جلالی زاده در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: اگر مجلس هشتم در اوایل کار خود در مقابل دولت تا این حد انعطاف نشان نمی‌داد و از ابزارهای نظارتی خود به شکل قاطعانه استفاده می‌کرد، قانون هم به طور کامل اجرا می‌شد. در حالیکه ضعف مجلس به ویژه در نقش نظارتی خود موجب شد تا کشور از لحاظ سیاسی و اقتصادی با چالش مواجه شود. 

جلالی‌زاده اضافه کرد: نمایندگان باید بدانند که مردم نماینده منتخب خود را زیر نظر دارند و یک نماینده موظف است تمام وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهد، بنابراین افرادی که یک روز رای به استیضاح می‌دهند و روز دیگر آن را پس می‌گیرند، نمی‌توانند نمایندگان خوبی هم برای دوره آینده باشند.