۱۳۸۹ بهمن ۱۶, شنبه

رژیم دو زندانی سیاسی کرد را برای اعدام از بند خارج کرده است

لقمان و زانیار مرادی دو زندانی سیاسی کرد که به اتهام "محاربه" و "مفسد فی الارض" به اعدام در ملاءعام محکوم شده اند، از محل نگهداری خود به سایر بندهای زندان رجایی شهر و مکان نامعلومی منتقل شده اند. خانواده این دو زندانی محکوم به اعدام، باتائید این خبر در مصاحبه با روز نسبت به اجرای مخفیانه حکم فرزندانشان ابراز نگرانی کرده اند.

این خانواده ها در حالی به سخن گفتن در باره وضعیت فرزندشان لب گشوده اند که موج جدید اعدام ها در ایران همچنان ادامه دارد و دستگاه قضائی رژیم روزانه آمارهایی تازه ای در این زمینه منتشر می کند. 

ملاقات ممنوع، وکیل پاسخ نمی دهد

لقمان مرادی، 25 ساله، همراه دو جوان دیگر به نامهای هادی و عبدالله  متهم به دست داشتن در ترور سعدی، پسر امام جمعه‌ی شهر مریوان در تیرماه سال ۱۳۸۸ و همچنین "جاسوسی برای دولت انگلستان" است.
 این زندانی سیاسی به همراه زنیار مرادی، دیگر زندانی محکوم به اعدام کرد اخیرا با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم اعلام کرده بودند که اعترافات آنان زیر شکنجه بوده و از سوی  بازجویان در زندان تهدید به تجاوز جنسی شده اند.
پرس تی وی، شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه 13 آبان، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت چهار تروريست مرتبط با دولت بريتانيا در شهر مريوان خبر دادند. براساس  گزارش اين رسانه ها دستگیرشدگان طی دو سال گذشته، مرتکب پنج  ترور شده بودند. آنها همچنین خبر داده بودند که از مجيد بختياری، هژير ابراهيمی، لقمان مرادی و زنيار مرادی، اسلحه، اسناد و مدارکی به دست آمده که نشانگر رابطه آنها با اعضای کومله در کردستان است.
اینک پس از گذشت چهار ماه از اخذ اعترافات و انتقال آنها از زندان مریوان به زندان رجایی شهر به خانواده هایشان خبر رسیده که فرزندان در بند آنها از محل نگهداری خود به  مکانی نا معلوم منتقل شده اند.

آمنه مرادی، مادر زانیار، با تائید این خبر به روز می گوید: "روز یکشنبه یکی از هم بندی های پسرم از طریق تماس با بستگان ما در داخل ایران گفته است که زانیار به همراه 60 زندانی دیگر از بند عمومی زندانی رجایی شهر کرج به یکی دیگر از بندهای اینزندان منتقل شده است. زانیار به هم بندی اش گفته علاوه بر خبر انتقال، این موضوع هم به خانواده اطلاع داده شود که تا مدتی امکان تماس تلفنی برایش مقدور نخواهد بود."
 از اقبال مرادی، پدر زانیار که ساکن کردستان عراق است می پرسیم که نظرش در مورد انتقال فرزندش چیست؟ می گوید: "تا جایی که ما اطلاع داریم زانیار به بند اطفال که یکی از بدترین بندهای زندان رجایی شهر به لحاظ امکانات رفاهی است منتقل شده. تصور می کنم این اقدام در واکنش به نامه هایی باشد که زانیار و هم پرونده ای اش چندی پیش درخصوص وضعیتشان از زندان منتشر کردند. از طرفی این نگرانی نیز و جود دارد که انتقال آنها به نوعی جهت اجرای حکم صورت گرفه باشد. این گمانه با توجه به اجرای مخفیانه و بدون اطلاع قبلی شماری از زندانیان محکوم شده به اعدام در ماه گذشته شدت می گیرد."
حسین خضری، فرهاد تارم دو زندانی سیاسی کرد و زهرا بهرامی، شهروند ایرانی - هلندی از جمله افرادی هستند که طی ماه گذشته مخفیانه و بدون اطلاع وکلا و خانواده به دار آویخته شدند.
سراغ عثمان مرادی، پدر لقمان دیگر هم پرونده ای زانیار می رویم و از وی در مورد اخبار برخی از سایت های خبری در خصوص انتقال فرزندش به مکان نا معلومی می پرسیم. او با تائید این خبر می گوید: "ما از طریق تماس کوتاه تلفنی یکی از هم بندهای لقمان متوجه شدیم که چند روز پیش او را از زندان رجایی شهر به مکان نامشخصی منتقل کرده اند."
به گفته آقای مرادی، لقمان از هشت روز پیش هیچ گونه تماسی با خانواده نداشته است. او می گوید: "در آخرین تماس لقمان در مورد احتمال اجرای حکم ابراز نگرانی نکرده بود. اما تا نتیجه قطعی دادرسی مشخص نشود ما همچنان نگران اجرای حکم فرزندمانهستیم. به ویژه که این روزها اغلب پرونده های مربوط به اعدام بدون اطلاع قبلی و به صورت غیر منتظره به اجرا در می آید."
او در مورد تلاش های وکیل می گوید: "وکیل به حکم دادگاه اعتراض کرده است، اما آنطور که می گوید مقامات قضایی تاکنون در خصوص پذیرفتن یا عدم پذیرفتن این حکم جوابی به او نداده اند.  
حسین پایدار، وکیل مدافع زانیار و لقمان مرادی هنوز موفق به ملاقات موکلانش نشده است. عثمان مرادی می گوید: "در حالی که ملاقات حق طبیعی و قانونی هر وکیلی  محسوب می شود، اما این امکان را تا این لحظه از وکیل پسرم سلب کرده اند. به همین خاطر ما در نظر داریم روز پنج شنبه که روز ملاقات هست جهت پیگیری وضعیت فرزندمان به تهران برویم."

جهت ارائه توضیحات بیشتر با آقای حسن پایدار، وکیل دادگستری تماس گرفتیم، او اما بحث در این مورد را به فرصت مناسبتری موکول و از هر گونه توضیحی در خصوص پرونده موکلانش خودداری کرد.

خانم آمنه مرادی، مادر زانیار، اتهامات مطرح شده برای فرزندش را بی اساس عنوان می کند. او می گوید: "این اتهامات تحت هیچ شرایطی به زانیار نمی چسپد. پسر من سر به زیر و آرام بود. او به علت خروج من و پدرش ناچار به ترک تحصیل شد و در تمام این مدت سرش به کار و کاسبی گرم بود. کاری به حواشی زندگی اجتماعی وسیاسی مردم نداشت. اتهامات مطرح شده و صدور حکم برای ما واقعا شوک آور و دور از انتظار بود. از آن روز هم تنها کانال ارتباطی ما خانواده همسرم در داخل ایران بوده، و نمی دانیم چه چیزی در حال وقوع است. گاهی حتی اخبار مربوط به زانیار را از طریق رسانه ها می شنویم."

مادراین زندانی کرد، از رسانه ها و فعالان حقوق بشر می خواهد از اقدامات برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام حمایت کنند: "صحبت تنها بر سر فرزند من نیست. در کردستان بیش از 16 زندانی دیگر به اعدام محکوم شده اند. بیشتر محکوم شدگان ازخانواده های آسیب دیده و قشرهای پایین اجتماعی هستند و به آن صورت به امکانات ارتباطی دسترسی ندارند. از همه شما می خواهم که نگذارید پسر بی گناه من و دیگر مادران اعدام شوند."
پدر لقمان مرادی هم گوید: "ما چاره ای جز اطلاع  رسانی نداریم. اینک نیز از انتقال پسرمان و عدم اجازه ملاقات خانواده و وکیل با وی به شدت نگران هستیم. با این روندی که مقامات قضایی در خصوص اجرای احکام اعدام پیش گرفته اند، هیچ گونه تضمینیوجود ندارد. از افکار عمومی داخلی و خارجی می خواهیم نسبت به اعدام ها سکوت نکنند. از هر طریق ممکن به خانواده ها کمک کنند. این بچه ها هیچ گناهی ندارند. گناه آنها تنها فقر و محرومیت اجتماعی است. لقمان فرزند من قربانی نابرابری های اجتماعی وبرنامه ریزی های مقامات قضایی در کردستان است. او بی  گناه است و تحت هیچ شرایطی نباید پای چوبه دار برود. نگذاریم فرزندان مملکتمان را یکی پس از دیگری اعدام کنند."

قربانی نابرابری ها
نگرانی این خانواده ها از اجرای مخفیانه حکم فرزندانشان در شرایطی صورت می گیرد که در حال حاضر دست کم 16 زندانی کرد دیگر، به نامهای زینب جلالیان، شیرکو معارفی، رستم ارکیا، مصطفی سلیمی، انور رستمی، رشید آخکندی، سید سامی حسینی، سید جمال محمدی، حسن طالعی، ایرج محمدی، محمد امین عبداللهی، و قادر محمد زاده، زانیار مرادی، لقمان مرادی و حبیب الله لطیفی در خطر اعدام قرار دارند.
موج جدید اعدام ها و به ویژه اعدام فعالان سیاسی کرد که از ابتدای سال جدید میلادی شدت گرفته واکنش بسیاری از نهادهای بین المللی را به دنبال داشته است.
سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر، کمیپن بین المللی حقوق بشر در ایران و همچنین اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن موج جدید اعدامها در ایران تاکید کرده اند: "تعداد اعدام‌ها در ايران به مرز هشدار رسيده است."

نامه غم انگیز دختر معلمی که در تظاهرات عاشورا دستگیر و به اعدام محکوم شد

دختر عبدالرضا قنبری،  معلمِ محکوم به اعدم  این روزها به دلیل درس و مدرسه قادر به ملاقات همیشگی با پدر نیست و برادرش «احسان» نوجوانی است  که مادر را همراهی می کند. ساحل در یکی از نامه هایش با قلمی کودکانه می نویسد: امروز یکی از آن روزهایی است که تو کنار من نیستی. هر وقت دلم برایت تنگ می شود

نامه می نویسم و یا به ساعت آبی رنگی که برای تولدم خریدی نگاه می کنم تا ببینم زمان چقدر سریع می گذرد و تو کنارم نیستی و من روز به روز بزرگتر می شوم و قد می کشم.... تلویزیون به مناسبت روز پدر برنامه های شادِ زیادی داشت و من نتوانستم نگاه کنم چون همش، بچه هایی را نشان می داد که به پدرشان گل می دادند و یا تبریک می گفتند و شاد و خوشحال بودند. اصلا به فکر ما بچه هایی که پدرمان کنارمان نیست نبود، برای همین من خیلی ناراحت شدم و تلویزیون را خاموش کردم...من فقط یک آرزو دارم و آن این که تو بیایی و برای همیشه کنارم باشی.... 
در یکی از روزهای ملاقات خانواده های زندانیان سیاسی  به شدت متاثر شدند وقتی دیدند که ساحل بعد از مدت ها با لباسی زیبا به ملاقات پدر آمده بود و پاهایش را با زحمت بالا آورده بود تا کفش های نویی که خریده بود را به پدر نشان دهد و بعد برایش شعری تازه بخواند.
پیش از این نیز وقتی  خانواده جعفر کاظمی در اتاق ملاقات متوجه شده بودند که این زندانی را اعدام کرده اند، فضای اتاق ملاقات به شدت متاثر شده بود و خیلی ها می گفتند عمادالدین باقی قادر به ادامه صحبت های تلفنی اش از پشت کابین نبود، گوشیِ تلفن را زمین گذشته بود و همراه با خانواده های دیگر در این سوی شیشه ها گریه می کرد.
عبدالرضا قنبری یکی دیگر از دستگیرشدگان عاشورا است  از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام محاربه از طریق ارتباط با گروه‌های معاند که از مصادیق این موضوع داشتن ایمیل‌های مشکوک و ارتباط با یکی از رسانه‌های تلویزیونی خارج از کشور عنوان شده به اعدام محکوم شده است. خانواده سه نفره این معلمِ محکوم به اعدام نیز این روزها در اضطراب و نگرانی به سر می برند.
صبح های دوشنبه  روز ملاقات با زندانیان،  تپه های مقابل اوین ، میزبان سفره ی کوچک نهارِ این خانواده است. "مادر" ، "ساحل" و "احسان" و  در نگاه این خانواده ، "ضلع چهارم" سفره عبدالرضا قنبری پدرِ این خانواده است است که روبروی این تپه ها ، پشت درهای بسته نشسته است و آن ها دلشان نیامده  که پس از پایان ساعت ملاقات اوین را ترک کنند. به گفته برخی از خانواده های زندانیان، در برخی از روزها ساعت ملاقات که تمام می شود، این خانواده  تپه های اوین را ترک نمی کنند، در آخرین فاصله ی ممکن ، قبل از دیوار ها و سیم خاردارها گاهی می نشینند و ناهار را در مقابل اوین به یاد و در کنارِ پدر می خورند.
اما این قصه ی تنها یک روز در هفته نیست ، همسر این معلم ، که خود معلمی دیگر است، بسیاری از روزها  راهی دور را  پشت سر می گذارد، قبل از ایستگاه ترمینال جنوب، در سه مرحله سوار تاکسی می شود تا از پاکدشت ورامین به اوین برسد ، می گوید : می آیم این جا می نشینم، آرام می شوم و بعد به خانه بر می گردم
اما عبدالرضا قنبری کیست؟ همسر او پیش از این از او به عنوان یک معلم گمنام که عضو هیچ حزب و گروهی نیست یاد کرده بود. هیچ عکسی از او در رسانه ها و سایت های خبری نیست. خانواده اش تنها یک یا دوبار با رسانه ها مصاحبه کرده اند اما نگران هستند که مصاحبه هایشان، احتمالِ نجاتِ این معلم را ببندد.
این شهروند ایرانیِ محکوم به اعدام مردی است که ۱۷ سال دبیر ادبیات  در مدرسه های مناطقِ محروم بوده است. برخی از شاگردانِ او می گویند او کسی است  که "با محرومیت بچه ها گریسته است".
در مورد عبدالرضا قنبری یکی از  شاگردانش می گوید:  او معلمی شاعر مسلک است و  اتهامِ ارتباط با گروه های سیاسی  در موردش سازگار نیست چرا که او در همین نظام آموزشی و با عبور از سیستم سخت گیر گزینش و تحقیق در مورد سوابق کار، سالها در شهر گرمسار  و به تازگی در پاکدشت سابقه ی تدریس داشت.
عبدالرضا قنبری معلم ادبیات است و بسیاری دیده اند که او  در ملاقات ها با همسر و فرزندانش "شعر" میخواند ، برایشان هر بار شعری تازه می سراید. دختر ده  ساله اش "ساحل" هم برای پدر در ملاقات های کابینی شعر می خواند.  خانواده ای که واژه ی "اعدام" را نیز به نا همگونی با خویش حمل می کنند.  همسر این معلمِ محکوم به اعدام می گوید: دخترم هنوز مفهوم اعدام را نمی داند اما پدرش سعی کرد در یکی از همین ملاقات های کابینی ماجرای صدور حکم اعدام را برای دو فرزندم توضیح دهد که اگر خدای نکرده این حکم اجرا شد به بچه های من شوک وارد نشود.
معلمانی که همدلی کردند، دستگیر شدند
عاشورای ۸۸ عبدالرضا قنبری به همراه  دخترش ساحل  به خیابان آمده بودند. کسی خارج از مرز ایران  به  پدر زنگ می زند، آقای قنبری به گفته خانواده اش تلفن را قطع می کند  تا بار دیگر زنگ نزند اما همین سندی می شود برای دستگیری او در محل تدریس.

جای عبدالرضا قنبری که در مدرسه خالی می شود ، تا مدت ها هیچ معلمی در آن شهر حاضر نمی شود صندلی این معلم را پر کند ! ، این جای خالی... تا آنکه بالاخره معلمی مهاجر را به عنوان جایگزین به مدرسه می آورند اما در روز اولی که این معلم جانشین به مدرسه می رود، بچه های مدرسه چوب از درخت کنده اند و با تصورات کودکانه شان معلم جانشین را کتک زده اند.
همکاران او نیز ساکت ننشسته اند ، همکاری با نام "..." در خانه ی خود اعلام اعتصاب غذا می کند  اما او هم در امان نمی ماند ، و به خاطر همراهی با همکارش دستگیر می شود. ،  معلمی دیگر اعلام می کند "اگر حکم اعدام قنبری شکسته نشود ، همهء معلم ها در روز معلم تجمع خواهیم کرد"  اما ریاست صنف معلمان  نیز دستگیر می شود
اکنون معلمانی که با این معلمِ محکوم به اعدام همراهی و با خانواده اش همدلی  کرده اند ، در اوین هستند ، و فرزندان   عبدالرضا قنبری نیز در شرایط روحیِ خوبی به سر نمی برند.  همسر این معلم، همسر یک "شاعر" است و سهم او از زندگی، شعر های عاشقانه همسرش در تنهایی  و یک مسیر طولانی است که  گاهی به همراه فرزندانش می رود تا پشت در های اوین و کمی نزدیک تر به عضو دربند خانواده.

واردات در ۵ سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است

وزیر اقتصاد، ارزش صادرات و واردات کشور در سال جاری را تا پایان دی ۱۰۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۶٫۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

سید شمس الدین حسینی در همایش روز جهانی گمرک با عنوان “دانش – کلید تعالی گمرک “افزود : وزن واردات به دلیل تغییر در ترکیب آن حدود دو و نیم درصد کاهش داشته است. وی گفت: مهمترین قلم واردات در یک سال گذشته ، فلزات گرانبها بوده است.

حسینی به رشد ۴۷ درصدی ترانزیت در ده ماه اخیر در مقایسه با دوره مشابه پارسال اشاره کرد و گفت: ترانزیت از خاک ایران در این مدت به ۸ و نیم میلیون تن به ارزش ۲۶ میلیارد دلار رسید.

وزیر اقتصاد کل با بیان اینکه مبادلات اقتصادی در سال گذشته نسبت به سال ۸۳ از لحاظ وزن ۸۴ درصد و از لحاظ ارزش ۱۰۰ درصد رشد داشت، گفت: صدور کالاهای غیرنفتی نیز سه برابر رشد کرده است.

حسینی گفت: مسافرانی که از گمرک وارد یا خارج شدند ، در پایان سال ۸۳ هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بودند که در ده ماه نخست امسال به ۱۶ میلیون افزایش یافته است.

وی افزود: ارزش واردات در پنج سال گذشته ۵۳ درصد افزایش داشته و درآمد گمرکی از ۳۳۰۰ به ۶۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

كشتار جوانان اهل سنت در بلوچستان ایران

سنی نیوز: به گزارش منابع خاص سنی نیوز از بلوچستان،  دو جوان بیگناه بلوچ که سوار بر خودرو تويوتا بوده اند، در دو راهي پارود - سرباز در بلوچستان بعد از عبور از ايست بازرسي توسط  نيروهاي سپاه پاسداران رژيم  جنايتكار صفوى به رگبار بسته ميشوند.

در همين حالت يک جوان به نام امان اربابي فرزند جان محمد در صحنه جنايت بر اثر تيراندازي سپاهيان کشته ميشود و جوان ديگري به نام رشيد که راننده خودرو بوده است زخمي می گردد و هم اکنون در حالت زخمي در بازداشتگاه نيروهاي سپاه رژيم به سر ميبرد.

لازم به ذکر است رژيم براي دادن جنازه جوان کشته شده از خانوده اش يک ميليون تومان جريمه نقدي درخواست نموده و خانواده جوان کشته شده که فقير بودند، با مشکلات فراوان جريمه را تهيه ميکنند و بعد از پرداخت يک ميليون تومان جريمه به رژيم جنازه فرزندانشان را تحويل ميگيرند.

از سوي دیگر بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک جوان بلوچ به نام «حسن محمد حاجی» در شهرستان جاسک توسط نیروهای انتظامی در مقابل منزلش توسط ستوان مصطفی حاتمیان شیرازی به قتل رسید.

پیش‌تر دادستان زاهدان از قتل یک جوان بلوچ به اتهام شرارت خبر داده بود، اما تا کنون نیروهای اطلاعاتی و امنیتی علت تیر اندازی به سمت این جوان را اعلام نکرده‌اند.

لازم به ذکر است به گفته منابع خبری ستوان مصطفی حاتمیان شیرازی یکی از آمرین قتل سه جوان بلوچ در ماه رمضان در این منطقه بوده است.

فرانسه فروش تجهيزات امنيتی به مصر را متوقف کرد

دولت فرانسه امروز اعلام کرد در پی اعتراضات بی سابقه که کشور مصر را فرا گرفته، فرانسه فروش اسلحه و تجهیزات امنیتی به این کشور را متوقف کرده است.

یک منبع فرانسوی گفت، بدستور دولت، گمرک فرانسه از چند روز پیش ارسال تجهیزات امنیتی به ویژه نارنجک های اشک آور به مصر را متوقف کرده است.

ممکن است برخی کشورهای دیگر اروپايی از جمله آلمان نیز طی روزهای آینده تصمیم مشابهی را اتخاذ کنند.

هزینه های درمانی زندگی میلیونها نفر را ویران می کند

هزینه های درمانی زندگی 2/5 میلیون خانواده را ویران می کنداظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر نبود عدالت در سلامت و آمارهایی که از هزینه های درمانی ارائه می شود، حکایت از این واقعیت دارد که بیش از 2.5 میلیون خانواده در کشور برای تامین هزینه های درمان عضو بیمار خانواده شان باید خانه و زندگی خود را حراج کنند.

تامین هزینه های درمان بیماریهای سخت و صعب العلاج در کشور برای همگان سهل و آسان نیست. به طوری که برخی خانواده ها هستند که مجبور می شوند برای تامین این هزینه ها، زندگی خود را حراج کنند و این آغاز مصیبت و دشواریهای این قبیل خانواده های محروم و بی بضاعت است.

دکتر مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه عدالت در سلامت یعنی اینکه کسی نباید خانه و زندگی خود را بفروشد و خرج درمان کند، عنوان داشته خدمتی که در حوزه سلامت ارائه می‌شود باید عادلانه باشد و برای تحقق این امر می بایست سیستمهای پرداخت ارائه خدمات درست شود.

دکتر علیرضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه قرار بود هزینه ای که از جیب مردم بابت درمان بیماری پرداخت می شود در پایان برنامه چهارم به کمتر از 30 درصد برسد، گفت: متاسفانه در حال حاضر بیش از 60 درصد این هزینه از جیب مردم پرداخت می شود به طوری که خانواده های زیادی هستند که با یکبار پرداخت هزینه بستری و جراحی، به زیر خط فقر سقوط می کنند. آمارها نشان می دهد 3.5 تا 4.5 درصد مردم کشور در این وضعیت قرار می گیرند.

زالی معتقد است مردم ما فقط در شرایط خاصی که مجبور شوند، بابت سلامت خود هزینه می کنند و این باعث می شود که بعضا با مشکلات عدیده اقتصادی و مالی مواجه شده و در نهایت بحران شاخص فاجعه آمیز گریبانگیر این افراد شود. زیرا اغلب قریب به اتفاق مردم، پولی را بابت ذخیره سلامت پس اندز نمی کنند. در نتیجه وقتی دچار یک بیماری سخت و پر هزینه می شوند به ناچار تمام وسایل زندگی را می فروشند تا بتوانند هزینه های درمان بیماری را تامین کنند. بطوریکه 40 درصد پول این قبیل خانوارها صرف سلامت می شود که به همین دلیل این خانواده ها گرفتار "شاخص فاجعه آمیز" می شوند.

دکتر شهرام توفیقی، دبیر انجمن اقتصاد بهداشت ایران نیز در ارتباط با اثرات هدفمندسازی یارانه ها در حوزه سلامت گفت: مطالعات اولیه نشان داده که با اجرای این قانون تعرفه های بیمارستانی به ویژه در بخش خصوصی حداقل سه تا پنج برابر افزایش می‏یابد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پرسنل بیمارستانی و بهداشت و درمانی به طور کلی بسیاری از کارکنان این حوزه مشاغل خود را از دست داده و مجبور می شوند به کارهای دیگر روی بیاورند، افزود: مجموعه این عوامل به رکود بازار سلامت منجر می شود که نتیجه آن به صورت کاهش تعداد مراکز ارائه دهنده خدمت، اشتغال متخصصین پزشکی و پیرا پزشکی و فعالیتهایی غیر از بهداشتی و درمانی و کاهش تقاضای مراقبت از سلامت به جز موارد اورژانس می شود. سطح سلامت مردم در مجموع کاهش یافته و اکثریت جامعه فقط در صورتی به مراکز بهداشت ودرمانی مراجعه می کنند که از نظر سلامت در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته باشند.

توفیقی ادامه داد: از سوی دیگر گروههای فوق تخصصی گرانقیمت برای افراد ثروتمند جامعه شکل می گیرد و نوعی بی عدالتی در توزیع و دسترسی به خدمات در جامعه ظاهر می شود که در نهایت خدمات بهداشتی و درمانی به صورت طبقاتی در جامعه ارائه می شود. با این حال اگر مدیریت نظام سلامت بتواند در این شرایط خدمات بهداشتی و پیشگیرانه را تقویت و ترویج کند اندکی از تبعات ناخوشایند طرح شوک درمانی اقتصادی را می تواند جبران کند در غیر این صورت بهداشت نیز فدای درمان می شود.

وی برای برای برون رفت از این وضعیت گفت: سازمان بیمه گر باید به دنبال تنوع منابع برای تامین مالی خود باشد و درعین حال باید درصد پرداخت از جیب (فرانشیز) را کاهش بدهد تا مبلغ ریالی که بیمار پرداخت می کند زیاد افزایش پیدا نکند. به عبارت دیگر مثلا فرانشیز 30 درصد و 10 درصد که برای خدمات سرپایی و بستر ی وجود دارد به نرخ 6 درصد و دو درصد برسد و بیمه پایه محدودتر شده و بیمه تکمیلی رشد بیشتری پیدا کند تا هزینه های سازمان بیمه برای خدمات پایه افزاش فراوان پیدا نکند.

از سوی دیگر، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری نیز درباره پیش بینی وضعیت اقشاری که تحت پوشش بیمه نیستند، در جریان اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها گفته است که "ما منابع را برای کسانی که تحت پوشش بیمه نیستند، کنار گذاشته ایم که چگونگی انجام آن اعلام می شود. بر همین اساس همه افراد را تحت پوشش بیمه درمانی عمومی و تامین اجتماعی در خواهیم آورد."
براساس قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید تا پایان سال 1388 سهم درمانی افراد به 30 درصد و سهم دولت به 70 درصد می رسید که نه تنها این موضوع تحقق نیافته بلکه حالت عکس به خود گرفته است.

این در حالی است که صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی از همه کسانی که هنوز تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار نگرفته اند، خواسته با استفاده از طرح بیمه ایرانیان و دریافت دفترچه بیمه خدمات درمانی، خود را مشمول این بیمه کنند.

بر اساس طرح بیمه ایرانیان، افراد باید فقط 50 درصد سهم حق بیمه را پرداخت کنند و بقیه را دولت به صورت یارانه پرداخت خواهد کرد. البته افرادی که از نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی معرفی نامه داشته باشند، هیچگونه وجهی نخواهن داد و بیمه آنان رایگان است.

ممانعت از آزادی نازنین خسروانی، روزنامه نگار در بند

علی رغم صدور نامه آزادی مسئولین قضایی با افزایش قرار وثیقه نازنین خسروانی از آزادی وی ممانعت به عمل آوردند.
در حالیکه مسئولین قضایی ایران در روز دوشنبه ۱۱بهمن ماه قرار بازداشت موقت نازنین خسروانی را لغو و تبدیل به قرار وثیقه نموده بودند طی اقدامی عجیب از سویی مسئولین قضایی مبلغ وثیقه وی به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش و صادر گردید و آزادی او منوط به تامین وثیقه‌ای سنگین‌تر شد.

این در حالی بود که خانواده وی نیز جهت آزادی او با تامین قرار وثیقه مقدمات آزادی اورا فراهم نمودند، ودر حالی که نامه آزادی او را دریافت وتسلیم مسئولین زندان کرده بودند.

اما در تلاش مجدد خانواده خسروانی و با تامین وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی نامه آزادی این زندانی برای روز بعد ۱۲ بهمن صادر شد که این بار نیز وزارت اطلاعات از آزادی وی جلوگیری کردند و به خانواده این زندانی اعلام شده است تا زمان برگزاری دادگاه وی در زندان نگهداری خواهد شد.

نازنین خسروانی یازدهم آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و قاضی پیرعباسی رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب گفته است که دادگاه این روزنامه نگار قرار است به زودی برگزار شود.

گفتنیست نازنین خسروانی از روزنامه نگاران اصلاح طلب است که با روزنامه‌های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمایه و خبرگزاری آفتاب همکاری داشته است.

دادستان تهران جعفری دولت آبادی در مصاحبه با رسانه‌های دولتی جرم ایشان را امنیتی اعلام کرده بود.

کلينتون خواستار دولتهای مسئول در خاورميانه شد

وزیر امور خارجه آمریکا امروز طی سخنانی، تشکیل دولت های باز و پاسخگو در سراسر خاورمیانه بعنوان راهی برای برقراری ثبات بلند مدت، به رغم مخاطرات کوتاه مدت را خواستار شد.

هیلاری کلینتون که در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان سخن می گفت، با اشاره به اعتراضات گسترده در مصر، تونس و دیگر کشورهای عربی، گفت، طوفانی سهمگین، خاورمیانه را در نوردیده است. جوانان در این کشورها نارضایتی خود را در شبکه های اجتماعی ابراز می کنند. این نسل به درستی خواستار آن است که دولت ها، کارآمدتر، پاسخگوتر و بازتر باشند .

وزیر خارجه آمریکا افزود، این باعث شده است معترضان به خیابان های تونس، قاهره و شهرهای سراسر منطقه بریزند. البته حرکت به سوی دموکراسی مخاطراتی هم دارد. این اقدام می تواند درکوتاه مدت بی ثباتی به همراه داشته باشد. حرکت به سوی دموکراسی فقط زمانی موثر خواهد بود که سنجیده، جامع و شفاف باشد.

هیلاری کلینتون گفت، تغییرات با سرعت های متفاوت در کشورهای مختلف در حال روی دادن است ولی هر کدام از کشورها باید مسیر به سوی دموکراسی را طی کنند.

وزیر حارجه آمریکا افزود، وضعیت موجود پایدار نیست، در سراسر منطقه، پیشرفت واقعی و آشکار باید در جهت دستیابی به نظام های باز، شفاف، منصف و پاسخگو صورت گیرد.

وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در سخنانی در قطر اصلاحات را در کشورهای عربی خواستار شده بود.

هفتاد درصد کارگاه های تولیدی کفش تبریز تعطیل شدند

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز امروز با ابراز تاسف از تعطیلی ۷۰ درصدی واحدهای تولیدی کفش در تبریز، خواستار توجه ویژه دولت برای حل این مشکل شد.

حسین‌نژاد اظهار داشت: در حال حاضر در تبریز بیش از ۲ هزار واحد تولیدی کفش داریم که از آن تعداد تنها ۳۰ درصد فعال هستند و ۳۰ درصد نیمه تعطیل و ۴۰ درصد نیز تعطیل هستند که در تبریز ۴۰ هزار جفت کفش دست‌دوز در سال تولید می‌شود.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به اینکه اتحادیه کفاشان تبریز در دهه ۴۰ تاسیس و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۶۲ فعالیت دوباره خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: هدف اتحادیه تلاش برای حل مشکلات صنفی اعضا و ارائه خدمات برای تسریع در امور آنهاست و هیئت مدیره سعی کرده است تا در این راستا تلاش کند.

حسین‌نژاد نبود مواد اولیه مرغوب در بازار و عدم تولید چرم خوب را مهم‌ترین عامل پایین بودن کیفیت کفش تبریز دانسته و خاطرنشان کرد: در تبریز مواد اولیه مرغوب همچون چسپ، چرم، زیره، رویه و یراق‌آلات نداریم و از سوی دیگر به دلیل تعرفه گمرگی بسیار بالا نمی‌توانیم این مواد را از خارج وارد کنیم و در ‌‌نهایت ضربه آن را تولیدکنندگان متحمل می‌شوند و تولیدات تبریز هرگز توان رقابت با کشورهای هم‌طراز را پیدا نمی‌کنند و رکود صنعت کفش را موجب می‌شود.

صادرات خاک ایران به کشورهای عربی

سفیر جمهوری اسلامی در دوحه اعلام كرد: بر اساس قراردادي كه نهايي شده دولت قطر به منظور افزايش توليدات كشاورزي خود و تامين امنيت غذايي مقادير فراوان خاك حاصلخيز از ايران وارد خواهد كرد.

هم اکنون هشت ميليون و 700 هزار هکتار خاک قابل کشت در کشور وجود دارد كه که به صورت آبي در حال کشت هستند؛ در اين راستا طرح جامع خاک اخيرا براي بررسي در کميسيون‌هاي تخصصي به مجلس شوراسي اسلامي رفته تا موضوعات مربوط به خاک هم قانونمند شود.

مديركل دفتر صادرات گمرك ايران طي بخشنامه‌اي خطاب به ناظران گمركات استان‌ها، مديران كل و مديران اجرايي مستقل اعلام كرده است صادرات خاك كشاورزي با نظارت و ارائه مجوز اداره كل حفاظت محيط زيست استان و رعايت و ساير مقررات مربوطه امكانپذير است.

فعال حقوق زنان در مکان نامعلومی نگهداری می شود

فاطمه مسجدی، فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا، که در روز جمعه هشتم بهمن ماه در مسیر قم به تهران از سوی ماموران ناشناس بازداشت شد، در مکان نامعلومی نگهداری می شود.

اعضای خانواده این فعال حقوق زنان در مراجعاتی که برای پیگیری وضعیت وی به اداره اطلاعات قم داشته اند، پاسخ درستی دریافت نکرده اند و به آنان گفته شده که باید به زندان قم مراجعه کنند، اما هنگامی که به زندان قم مراجعه می کنند، به آنها گفته می شود که هنوز فاطمه مسجدی را تحویل زندان نداده اند.

فاطمه مسجدی در حالی در بین راه سفر به تهران توسط مامورینی که مشخص نیست وابسته به چه سازمانی بودند، بازداشت شد که دفتر حقوق بشر قوه قضائیه و حوزه ریاست قوه قضائیه با ارسال نامه هایی به رئیس کل دادگستری قم پیگیر پرونده وی برای اجرای ماده 18 و اعاده دادرسی بوده اند.

بازداشت این فعال حقوق زنان پس از دریافت نخستین اخطاریه دادگاه صورت می گیرد در حالیکه بنا بر قانون پس از سه بار اخطار کتبی می توان برای بازداشت فرد اقدام کرد.

احتمال رفتن حسنی مبارک به آلمان (ظاهرا برای معالجه)

خبرگزاری فرانسه امروز شنبه در گزارشی از قاهره نوشت، هزاران تظاهرکننده مخالف حسنی مبارک شبی دیگر را در میدان تحریر گذراندند، برخی از آنها در چادرهایی که در این مکان بر پا شده است شب را به صبح رساندند و برخی دیگر روی زمین خوابیدند.
این منبع نوشت، تظاهرکنندگان مصری روز شنبه از بیم بروز خشونت و درگیری با طرفداران حسنی مبارک، تلاش کردند از خروج تانک های ارتش از میدان تحریر جلوگیری کنند. به محض آنکه صبح امروز موتور تانک های مستقر در اطراف میدان تحریر روشن شد، تظاهرکنندگان اطراف این تانک ها حلقه زدند تا مانع از حرکت آنها شوند.

ایمیل یکی از خوانندگان: حسني مبارک عازم آلمان ميشود !
نيويورک تايمز از يک منبع موثق اعلام داشته است که عمر سليمان، حسني مبارک را متقاعد کرده است که جهت چک آپ به آلمان سفر کند و مدت بيشتري از دفعه قبل بماند تا اوضاع مصر سرو سامان بگيرد.
حسنی مبارک سال گذشته در آلمان تحت عمل جراحی بر روی کیسه صفرا قرار گرفت. وی در آن هنگام قدرت و اختیارات خود را به طور موقت به نخست وزیر مصر واگذار کرده بود.
اینبار اما کشورهای غربی او را زیر فشار گذاشته اند که برای همیشه از قدرت کناره گیری کند و اختیارات خود را به عمر سلیمان، معاونش بسپارد.

انحراف 21 هزار میلیاردی در بودجه سال 89

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تخلف 21 هزار میلیارد تومانی دولت در بودجه سال 89 خبر داد.

"جبار کوچکی نژاد" در گفت‌وگو با خانه ملت، در باره گزارشی که دیوان محاسبات از کسری مالی و تخلف دولت در بودجه سال 89 اعلام کرده است، گفت: برای واقع گرایانه تر شدن بودجه سال 90 ، عملکرد بودجه دولت در سال 89 بررسی شد و دیوان محاسبات کشور به عنوان بازوی نظارتی مجلس، گزارشی از این ارزیابی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه دیوان محاسبات با ارزیابی عملکرد دولت از نحوه اجرای آن در بودجه سال 89 گزارشی به کمیسیون ارائه کرد که برای بررسی بیشتر کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه دیوان محاسبات گزارشی از تخلف مالی دولت ارائه کرد، کمیسیون برنامه بودجه با حضور دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و شرکت نفت که بیشترین تخلفات و دغدغه در این حوزه بود، کمیته‌ای تشکیل دادند و نتایج با دقت بیشتری بررسی شد.

به گفته این نماینده در نتیجه ارزیابی مجدد عملکرد 9 ماهه دولت در بودجه سنواتی،21 هزار میلیارد تومان انحراف در بودجه سال 89 مشاهده می شود.

استخراج نفت کمتر از روزی 4 میلیون بشکه

کوچکی نژاد به ظریفت تولید نفت کشور اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه ایران ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون و 150 هزار بشکه نفت را دارد، وزارت نفت به تعهدات خود عمل نکرده است.

از مقدار 4.2 میلیون بشکه در روز، 1.6 میلیون آن برای نیاز داخلی کشور تولید می‌شود و مابقی که نزدیک به 2 میلیون بشکه است باید به کشورهای دیگر صادر شود، بر اساس گزارش دیوان محاسبات و گفته‌های نماینده مردم رشت، وزارت نفت تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.

وزارت نفت سرمایه گذاری نکرد

در بودجه سال 89 مجلس وزارت نفت را موظف کرده است با کمک شرکت‌های زیر مجموعه خود به گونه ای عمل کند که 77 ‌هزار و 338 میلیارد ریال منابع حاصله از سهم وزارت نفت از طریق شرکت دولتی صرف سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی شود. همچنین این وزارتخانه باید حداقل چهل‌درصد (40%) از سهم خود را برای سرمایه‌گذاری به منظور توسعه طرح‌های تولید گاز طبیعی حوزه مشترک پارس جنوبی اختصاص دهد.

این در حالی است که کوچکی نژاد در این خصوص با استناد به گزارش دیوان محاسبات کشور گفت: با وجود اینکه دولت مکلف به سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز بوده است، اقدامی در این خصوص نداشته و انحرافی بالغ بر 7 هزار 700 میلیارد تومان در بودجه سال جاری ایجاد کرده است.

بدهی دولت به حساب ذخیره ارزی

این نماینده با اشاره به وضعیت حساب ذخیره ارزی، گفت: مجلس در قانون بودجه سال 89 قیمت هر بشکه نفت را 65 دلار تعیین کرده بود و می بایست درصورتی که قیمت نفت افزایش یافت مازاد آن به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

قیمت فروش نفت در تبصره یک ماده بند "د" ماده 4 قانون بودجه سال 89 آمده است؛ بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال جاری تاکید کرده اند که مازاد درآمد نفت تولیدی ناشی از افزایش قیمت نسبت به ارقام این قانون یعنی هر بشکه 65 دلار، به حساب خزانه‌داری کل نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شود.

همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی معادل 20 درصد از صادرات نفت خام و میعانات گازی از مازاد فروش نفت و با در نظر گرفتن سهم وزارت نفت از طریق شرکت زیر مجموعه وزارتخانه، پس از اعلام خزانه‌داری کل کشور مابقی را به‌حساب ذخیره ارزی واریز کند.

نمایندگان در این ماده به سهم وزارت نفت نیز اشاره کرده‌اند و تاکید داشتند سهم وزارت نفت از طریق شرکت زیرمجموعه از مازاد سهم نفت صرفاً جهت سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز قابل هزینه شود.  وازرت نفت از این محل صرفاً باید در اجرای طرحهای سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین نفتی یا حفظ ظرفیت آنها و توسعه میادین گازی مشترک استفاده کند.

دستگاه قانونگذاری کشور در ادامه این تبصره  تاکید داشت استفاده از درآمد مازاد فروش نفت در سایر امور از جمله واردات فرآورده‌های نفتی و طرح‌های غیر مرتبط و خارج از وظایف وزارت نفت از طریق شرکت زیر مجموعه ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است؛ نمایندگان در این زمینه وزیر نفت مسئول می‌دانند.

با استناد به این ماده از قانون بودجه سال 89، کوچکی نژاد گفت: دیوان محاسبات با ارزیابی عملکرد 9 ماهه دولت، گزارش داد، 5 هزار میلیارد تومان درآمد مازاد فروش نفت است که تاکنون به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است.

بدهکاری دولت مانع پرداخت وام متروی شهری

این نماینده به بدهی سال گذشته دولت به حساب ذخیره ارزی نیز اشاره کرد و ادامه داد: همچنین دولت مبلغ 6 هزار میلیارد تومان از بودجه سال 88 را باید به حساب ذخیره ارزی واریز می‌کرد که جمع این تخلفات، 21 هزار میلیارد تومان کسری بودجه را برای دولت ایجاد کرده است.

نماینده مردم رشت ادامه داد: اگر دولت بدهی‌های حساب ذخیره ارزی را به موقع به حساب واریز می‌کرد، نمی‌توانست به دلیل عدم موجودی در حساب ذخیره وام 2هزار میلیاردی توسعه ناوگان خطوط ریلی شهری تهران و دیگر کلانشهرها را به تعویق بیاندازد.

تا پایان سال مالی کسری 21 هزار میلیارد تومان صاف شود

کوچکی نژاد گفت: گزارش ارائه شده از سوی دیوان محاسبات و بررسی شده در کمیته مربوطه جهت قرائت در صحن علنی به هیات رییسه مجلس ارسال خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: به قوه مجریه تاکید شد کسری بودجه سال 89 خود را تا پایان سال مالی صاف کند.

کوچکی نژاد راه حل رفع تخلفات مالی دولت را واریز بدهی به حساب ذخیره ارزی خواند و گفت: دولت فرصت دارد تا پایان سال مالی، بدهی خود به  بخش‌های مختلف از جمله حوزه نفت را پرداخت کند.

بررسی بودجه 90 در سه یا چهار شیفت کاری



نحوه بررسی عملکرد مالی دولت

دیوان محاسبات کشور در راستا نظارت همزمان با قرار گرفتن در کنار دستگاه‌‌های اجرایی حین اجرای قوانین بودجه سالیانه، هر جا با تخلف یا کوتاهی مواجه شود، قانون معطل بماند و آئین نامه‌های آن تدوین نشده باشد به موقع به دستگاه‌ها مشاوره ، اطلاع رسانی و تذکر می‌دهد تا آن ایراد و تخلف رفع شود.

دیوان محاسبات کشور که به عنوان بازوی نظارتی دستگاه قانونگذاری کشور دومین سال است که نظارت همزمان را پیش روی قرار داده که اثر این نظارت همزمان را می توان در فعال کردن دستگاه ها، هزینه به موقع بودجه ها و جلوگیری از هزینه کردن عجولانه اعتبارات در اواخر سال مشاهده کرد.

نتایج این نظارت هر سه ماه یک بار در گزارش های سه ماه در اختیار نمایندگان گذاشته می شود که چند شکل دارد. یک شکل این گزارش ها استانی است یعنی نتیجه این نظارت سه ماهه را در حوزه هر استان در اختیار نمایندگان آن استان قرار می دهیم، که در نتیجه این قالب گزارش ها نمایندگان استان می توانند با استانداران و مسئولان استان ها در مورد نقاط ضعف و قوت اجرای قوانین صحبت کنند و پیگیری کنند.

قالب دوم در سطح وزارتخانه هاست که دیوان عملکرد هر وزارتخانه را به صورت تفکیک یافته بررسی  و گزارش عملکرد آن را در راستای قوانین تعیین شده تهیه می‌کند و علاوه بر اینکه این گزارش در اختیار کمیسیون برنامه و بودجه و هیات رییسه قرار می‌گیرد آن را به کمیسیون تخصصی مربوط به آن وزارتخانه ارسال می شود تا این کمیسیون ها همزمان با اجرای قانون بتوانند به ضعف و قوت اجرای قانون در حوزه کمیسیون تخصصی خود نظارت داشته باشند.

دیوان محاسبات کشور امسال گزارش سه ماهه اول و سپس گزارش شش ماهه را هم که تقدیم مجلس و اعلام کرد آمادگی آن را دارد تا در هر یک از کمیسیون های تخصصی حضور پیدا کند و در حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی گزارش عملکرد آن وزارتخانه را به اطلاع نمایندگان برساند.

این دستگاه نظارتی همزمان یک نسخه از این گزارش را در اختیار دولت قرار می دهد تا نهادهای اجرایی از واقعیت‌های اجرا آگاه و نسبت به اصلاح آن  تا پایان سال مالی اقدام کنند.

۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

اخراج یک فعال دانشجويی دیگر از دانشگاه اصفهان

حسین سرشومی، دانشجوی آزادی خواه و برابری طلب از دانشگاه اصفهان اخراج گردید.

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، اخراج  این فعال دانشجویی از دانشگاه در حالی صورت می گیرد که وی در ۳۱ خرداد توسط ماموران اداره کل حفاظت اطلاعات استان اصفهان بازداشت و به زندان مرکزی اصفهان منتقل شده بود.

سرشومی دوبار دیگر نیز در شهریور‌ماه و اسفند‌ماه ۸۷ توسط اطلاعات اصفهان بازداشت و نهایتا با وثیقه‌ی ۵۰ میلیونی آزاد شده بود.


سازمان ملل: حکومتهای سرکوبگر سرنگون می شوند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ضمن اینکه از مقامات مصر خواست تا به صدای مردم گوش دهند، اعلام کرد همان گونه که تونس دچار تغییر شد، تغییر در مصر در حال وقوع است.

ناوی پیلای در یک کنفرانس خبری گفت دولت ها باید به صدای مردم خود گوش دهند و به وظایف خود در ارتباط با رعایت حقوق بشر عمل کنند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد رژیم هایی که مردم را از حقوق اساسی خود محروم می کنند و برای تحمیل خواسته های خود به یک دستگاه ستمگر تکیه دارند، محکوم به سرنگونی هستند.

این مقام سازمان ملل گفت تغییر در مصر، همچون تونس در حال جریان است.

فوت یکی دیگر از مجروحان حادثه ایران خودرو

گفته می‌شود یکی دیگر از کارگران ایران خودرو که در پی مجروحیت در حادثه شامگاه اربعین حسینی در بیمارستان بستری شده بود، در گذشته است.

زنده یاد “سعید به‌نژاد” یکی از زخمی‌های حادثه در ایران خودرو به لقا الله پیوست.

وی در بیمارستان شماره ۲ و سپس در بیمارستان آتیه بستری بود و سحرگاه امروز دعوت حق را لبیک گفت.

در این حادثه ایران خودرو از ۴ کشته و ۱۳ مجروح خبر داد، اما برخی منابع از کشته شدن ۸ نفر خبر داده بودند.

هیلا صدیقی

تهدید به شکنجه جنسی زندانیان سیاسی در رجايی شهر

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: بنا به گزارش های رسیده به کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، فرهنگ پورمنصوری و شهرام پورمنصوری که چندی پیش به سلول های انفرادی بند 1 معروف به «سگدونی» منتقل شده بودند، به دستور مستقیم علی حاج کاظم و نبی الله فرجی نژاد، رئیس زندان رجایی شهر و معاونت حفاظت این زندان توسط سه تن از ماموران این زندان به نام های گودرزی، آقایی و سلمانی به شدت شکنجه شده اند.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی (WWW.KOMITEDEFA.COM)، فرهنگ پورمنصوری و شهرام پورمنصوری که روز گذشته از سلول های انفرادی این زندان، به بند 4، محل جدید و ویژه نگهداری زندانیان سیاسی، منتقل شده اند، توسط ماموران زندان و به دستور مستقیم مسئولان این زندان شکنجه شده و همچنین تهدید به شکنجه جنسی شده اند.
این دو برادر که دوران حبس 15 ساله خود را در زندان رجایی شهر سپری می کنند، توسط ماموران این زندان و بصورت برهنه و با دستبند و پابند در سلول های انفرادی نگهداری شده و به شدت با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
ماموران این زندان همچنین فرهنگ و شهرام پورمنصوری را تهدید کرده اند که در صورت فاش ساختن شکنجه های خود با شکنجه های جنسی و استعمال باتوم روبرو خواهند شد.
گزارش های رسیده از زندان رجایی شهر به کمیته دفاع از زندانیان سیاسی حاکی از آن است که مسئولان این زندان در راستای تخریب روحیه زندانیان سیاسی، در مقابل زندانیان سیاسی اقدام به استعمال باتوم به زندانیان عادی کرده اند.
این اقدام مسئولان زندان رجایی شهر در حالی است که تمامی قسمت های زندان رجایی شهر از جمله سلول های انفرادی این زندان مجهز به دوربین های مداربسته ای است که به مسئولان سازمان زندان ها و قوه قضائیه جمهوری اسلامی امکان نظارت مستقیم بر این اماکن را می دهد، و سکوت نهادها و مسئولان مربوطه بطور قطع موید اطلاع آنها از اقدامات و جنایات صورت گرفته در این زندان و حتی هدایت این اقدامات از جانب ایشان برای اعمال فشار بیشتر به زندانیان سیاسی می باشد.
یادآوری می کنیم که زندان رجایی شهر کرج که به تبعیدگاه زندانیان سیاسی شهرت یافته است، چندی است که از جانب مقامات امنیتی و قضایی برای اعمال فشار بیشتر به زندانیان سیاسی و حتی حذف فیزیکی آنان مورد استفاده قرار می گیرد.
باندهای مافیایی حاضر در زندان رجایی شهر که زیر نظر مستقیم مسئولان این زندان، بویژه علی حاج کاظم رئیس آن، که توزیع سازمان یافته مواد مخدر در زندان زیر نظر مستقیم وی انجام می پذیرد، در مواقع لازم اقدام به ضرب و شتم زندانیان این زندان و بویژه زندانیان سیاسی و حتی حذف فیزیکی آنان اقدام می نمایند.
افزون بر موارد فوق، مسائلی همچون محدودیت ملاقات، قطع تماس های تلفنی، و همچنین انتقال به سلول های انفرادی و شکنجه از دیگر اقدامات مسئولان امنیتی برای تحت فشار بیشتر گذاردن زندانیان سیاسی است.

انقلابی که به سرقت بردند


قیام 22 بهمن سال 1357
قیام 22 بهمن سال 1357
گر منم مام وطن را فرزند می‌خورم با همه قلبم سوگند

می‌کشم از دهن گرگ برون انقلابی که به سرقت بردند.

انقلاب!… انقلاب!… ای که خورشید تو در تقدیر است
آن‌چنان منتظرم در ره شوق که اگر زود بیایی دیر است.

گنج ما بود همان نوبهاری که دمید
دست دجال زمان برگ و بارش را چید
اینک این‌جا من و باز این سوگند شیخ را می‌گسلم بند از بند

تا کشم از دهن دزد برون انقلابی که به سرقت بردند

انقلاب!… انقلاب! ای که خورشید تو در تقدیر است
آن‌چنان منتظرم در ره شوق که اگر زود بیایی دیر است.

آری‌ای گنج وطن ای بهمن ما گذشتیم ز صدها اسفند

تا برآریم بهارانی را تا نشانیم به لبها گلخند

30 صفر، شهادت هشتمین پیشوای تشیع انقلابی، آفتاب خراسان، علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع)


مرقد مطهر امام هشتم شیعیان
مرقد مطهر امام هشتم شیعیان
امام هشتم، علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) روزیکشنبه یازدهم ذیقعده سال 148هجری برابر با 29 دسامبر 765میلادی درشهر مدینه متولد شد. پدر بزرگوارش امام کاظم (حضرت موسی‌ابن‌جعفر) و مادرش نجمه از زنان والا‌مقام در جنبش عقیدتی شیعیان بود. عمر پر‌برکت امام هشتم تا 55سالگی ادامه یافت؛ و از 35سالگی، یعنی از هنگام شهادت امام هفتم در 25رجب 183هجری، به‌مدت 20سال رهبری شیعیان را عهده‌دار بود و در سال 200هجری برابر با 816 میلادی به شهر مرو در خراسان عزیمت فرمود.
 دوران پیشوایی امام رضا(ع) با سه خلیفه عباسی مقارن بوده است:
ده سال اول، در دوران خلافت هارون‌الرشید، و ده سال دوم با فرزندان او یعنی محمدامین وعبدالله‌مأمون همزمان بوده است.
حضرت ‌رضا علیه‌السلام در یکی از پیچیده‌ترین و پرفتنه‌ترین شرایط سیاسی تاریخ ایران و اسلام، امامت شیعیان را به‌عهده گرفت، شرایطی‌که عبور ازآن، تنها از عهده‌ی چنین رهبر باصلاحیتی برمی‌آمد.
یکی از فرازهای مهم و به عبارتی شگفتیهای دوران رهبری امام‌رضا (ع) موضوع عزیمت امام به خراسان و پذیرش ولیعهدی مأمون بود. واقعیت این است که این حرکت امام‌رضا یکی از برجسته‌ترین فرازهای تاریخ شیعه‌‌ است و تأثیرش با توجه به حساسیتهای خطیر آن، به‌حدی بود که آن را با قیام عاشورا البته در فازی دیگر، قیاس می‌کنند. همانطور که خاندان بنی‌امیه، بعد از عاشورا دیگر خواب خوش نداشتند و نهایتا با شعار خونخواهی عاشورا و اهل بیت پیامبر، سرنگون شدند. خلفای عباسی هم پس از شهادت امام رضا همین مسیر را رفتند، تا اینکه درسالیان بعد، خاندان علوی آل‌بویه از گیلان با تصرف بغداد، خلافت عباسی را از اقتدار انداختند و خلفا را به والی خودشان تبدیل کردند.
ده سال اول امامت امام‌رضا (ع) همزمان بود با خلافت هارون‌الرشید. هارون‌الرشید دو فرزند داشت یکی محمدامین که از یک مادر اشراف‌زاده بود و دیگری عبدالله‌امین که مادرش از طبقات پا‌ئین‌تر بود. از این‌رو، ولعیهد هارون‌الرشید، امین بود، و توسط اشراف خاندان عباسی‌نیز پشتیبانی می‌شد.
در سال 193هجری هارون‌الرشید که به همراه مأمون در خراسان بود مرد. مأمون با علوی خواندن خود و با کمک مهره‌هایی در خراسان به جمع‌آوری نیرو برضد امین پرداخت و خودش را خلیفه خواند و توانست لشکری آماده کرده و در جنگهائی که با امین داشت بالاخره در سال 198هجری، بغداد را تصرف کرده و امین رابه قتل برساند. مأمون برای این که از گزند خاندان بنی عباس که به خونخواهی امین برخاسته بودند در امان باشد، در بغداد که برای او امنیت نداشت نماند و پایتخت حکومت خود را به مرو که آن‌موقع جزو استان خراسان بود و اکنون از شهرهای ترکمنستان است منتقل نمود. چرا که او توانسته بود با علوی معرفی کردن خود، در میان مردم آن سامان، پایگاهی دست و پا کند. به همین دلیل نیز برای کسب مشروعیت به‌طور مستمر برای امام‌رضا در مدینه پیام می‌فرستاد که به مرو بیاید و او را ولیعهد خودش خواند .
يك تابلو در پيش روي امام اين بود كه نپذیرد و مأمون را محکوم کند که در آن صورت، در تضاد بین جناحهای بنی‌عباس که خونخواهی امین را می‌کردند، به‌نفع آن جناحها تمام می‌شد و در آینده، این ابهام در میان مردم باقی می‌ماندکه امام، خلیفه علوی را در مقابل آن جناحها حمایت نکرد. چرا که همانطور که اشاره کردیم، مأمون زیر نقاب دوستی با اهل بیت و بر ضد دستگاه خلافت، پنهان شده بود و برای مردم، ماهیتش روشن نبود. کمااینکه خمینی از روز اول انقلاب، نیات پلید خودش را برای مردم روشن نکرد و با دجالگری می‌گفت من حکومت نمی خواهم و یک طلبه بیشتر نیستم, ولی دیدیم, وقتی به قدرت رسید چگونه آن راگرفت و چه بلائی به سر مردم آورد.
آری برای اینکه نقاب اسلام‌پناهی از چهره خمینی شیاد بیفتد ، صدوبیست هزار از بهترینها باید شهید می‌شدند. در آن دوران هم امام‌رضا(ع) برای اینکه نقاب از چهره مأمون بیفتدبا خون خودش بهای آن را پرداخت و خوب می‌دانیم که امام قبل از رفتن به مرو به خانواده‌اش گفت: که این سفری بی‌بازگشت است و اگر می‌خواهید هم‌اینک ماتم برپا کنید. چون می‌دانست بهای آگاه شدن مردم و بی‌آینده شدن دشمن در چنین شرایطی، پرداخت آن بها است.
 

در واقع امام وقتی ناگزیر از پذیدش ولیعهدی شد، این ترفند دشمن را با قیمت جانش بر سر دشمن خراب کرد. از یک طرف با گذاشتن چهار شرط، با مأمون و دستگاه حاکمیتش مرزبندی نمود و نقاب از چهره او برداشت و از طرف دیگر، شقه را در میان بنی‌عباس عمیقتر، و دودمانشان را بی‌آینده کرد.
شرطهایی که امام رضا مکتوب فرموده و مأمون را بدان ملتزم کرد ، عبارت بود از:
الف: هیچ امر و نهیی صادر نخواهم کرد.
ب: هیچ فتوی یا حکم قضایی نخواهم داد.
ج: کسی را به‌امارت نمی‌گمارم و کسی را عزل نمی‌کنم.
د: باید از هرگونه تغییرات در وضعیتی که برقرار است، معاف باشم.
امام در سال 200 هجری از مدینه به سمت مرو حرکت نمودند و تا سال 203 که حضرتش توسط مأمون، مسموم و به شهادت رسید، سه سال زمان بود و دراین سه سال مسائلی اتفاق افتاد که مأمون را به این نتیجه رساند که امام را به شهادت برساند.
ماجرا از همان بدو ورود امام‌رضا به خراسان شروع شد. وقتی حضرت به نیشابور رسیدند، حدود صد هزار تن از مردم شهر برای دیدار امام و شنیدن روایاتی از پیامبر از زبان امام، گرد او جمع شدند،که نفس چنین تجمعی برای دستگاه خلافت مأمون خطری جدی بود. بخصوص که امام‌رضا(ع) در میان چنین جمعی به سخنرانی پرداخته و حدیث معروف به سلسله‌الذهب را به نقل از پدرانش بیان فرمودند:
«کلمه لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی». یعنی ”شعار لا اله الا الله دژ مستحکم من است که هرکه بدان درآید از عذابم ایمنی خواهد داشت”
دهها هزار نفر ضمن ثبت این روایت، افزودند که امام در حالی که سوار کجاوه خود بود، سر را بیرون کرده و به دنبال حدیث فوق خطاب به‌حاضران افزود:
 ”اما بشرطها و شروطها و انا من شروطها” یعنی مقبولیت شعار لا اله الا الله مشروط به‌شرطهایی است و من یکی از آن شرطها هستم.
این کلام درمضمون خود مشخصا بی‌اعتبارکردن و نامشروع کردن مأمون را نتیجه می‌داد که خودش را خلیفه مسلمین می‌خواند.
همچنین درروز عید فطر وقتی امام‌رضا(ع) مردم را از تصمیم خودش برای خواندن نماز عید مطابق سنت پیامبر،آگاه کرد چنان ولوله‌يی در میان مردم شهر ایجاد شدکه مأمون مجبور شدجلوی آن را بگیرد. چراکه چنین تظاهراتی زیراب خلافت مأمون را می‌زد و یک حرکت اعتراضی نسبت به حاکمیت مأمون به حساب می‌آمد. به این‌ترتیب در تمامی این صحنه‌ها، امام مرز خودش را با حاکمیت مأمون می‌بست تا به آن مشروعیت ندهد. آری ایستادن به هر قیمت روی اصول، و انعطاف درسایر موارد، این همان سنتی است که امام‌رضا از خود به‌جای گذاشت و مجاهدین نیز با درس گرفتن از او و دیگر پیشوایان تاریخی خود، نهایت انعطاف را نشان می‌دهند ولی وقتی بحث اصول به میان می‌آید، پایش می‌ایستند و بهایش را در ماکزیمم می‌پردازند.
آری سه سال بدین منوال گذشت و سرانجام مأمون همچون اسلاف خود، کمر به قتل امام بست و در ماه صفر 203هجری امام هشتم را در سن‌آباد مسموم کرده و به شهادت رساند. بدینگونه مرقد مطهر آفتاب خراسان درهمان محل شهادت وی برپا گشته و مشهد نام گرفت.


 


جمعیت ایران از مرز ٧٥میلیون نفر گذشت

جمعیت ایران به صورت نگران کننده ای روبه افزایش است. خبرگزاری حکومتی فارس: بر اساس برآوردی که مرکز آمار ایران انجام می دهد، جمعیت ایران در ساعت 8 و 36 دقیقه صبح روز پنج شنبه 14 بهمن ماه سال 1389 هجری شمسی از مرز 75 میلیون نفر گذشته است.بنابراین گزارش، اواخر سال گذشته بود که جمعیت ایران 74 میلیون نفری شده بود و در کمتر از یک سال یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است.

نرخ رشد جمعیت ایران در حال حاضر 0.015 است.مرکز آمار ایران هر لحظه جمعیت ایران را بر اساس یک فرمول مشخص برآورد می کند که با عنوان ساعت جمعیتی در سامانه درگاه ملی آمار نشان داده می شود.بر اساس این گزارش، محاسبه جمعیت کشور بر اساس رابطه رشد به صورت زیر انجام می گیرد:رابطه رشد عبارت است از: Pn=P0(1+r)n
که در آن Pn پیش بینی جمعیت میانه سال 1390 و P0 جمعیت سرشماری سال 1385 و r رشد جمعیت سالانه کشور است که حدوداً برابر با 0.015 می باشد.

مامور سابق اف بی آی در زندان سپاه پاسداران است

بی بی سی : احتمال دارد یک شهروند ناپدید شده آمریکایی در ایران زندانی باشد.
روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف به نقل از اسنادی که سایت ویکی لیکس منتشر کرده، نوشته است که ممکن است رابرت لوینسون، مامور سابق اف بی آی - پلیس فدرال آمریکا - در "دست سپاه پاسداران ایران باشد."

سند ویکی لیکس حاوی گزارش یک دیپلمات آمریکایی در یکی از کشورها از محتوای ملاقات او با یک زندانی سیاسی سابق ایرانی است.
براساس این گزارش، این شهروند ایرانی در ماه اوت سال 2009 و در جریان تظاهرات اعتراضی نسبت به نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بازداشت و در یکی از زندان های متعلق به سپاه پاسداران زندانی شده بود.
او به دیپلمات آمریکایی گفت که هنگام بازداشت در این زندان، متوجه نوشته ای به زبان انگلیسی بر دیوار سلول خود شد.
این نوشته حاوی کلمه "بی. لوینسون" - احتمالا مخفف باب لوینسون - و جملاتی به زبان انگلیسی در زیر آن بود که، این زندانی سابق ایرانی احتمال می داد حاوی درخواست کمک باشد.
دیپلمات آمریکایی در گزارش خود پیرامون ملاقات با این شهروند ایرانی نوشته است: "او گفت که در آن زمان نمی دانست لوینسون چه کسی است و تنها بعد از رهایی از حبس و جستجو در سایت گوگل متوجه شد که این نام به یک شهروند ناپدید شده آمریکایی تعلق دارد."
در ادامه این گزارش آمده است که اگرچه این زندانی سیاسی سابق ایرانی قادر به ارائه اطلاعات بیشتری در مورد محل نگهداری کنونی آقای لوینسون نبود، اما تصویری دلخراش را از شرایط بازداشتگاه خود در تهران ترسیم کرد.
او گفت که زندان متعلق به سپاه پاسداران "بوی خون می داد" و طی چهار روز بازداشت، زندانبانان با آتش سیگار بدن او را سوزاندند و او را در معرض توهین و آزار جنسی قرار دادند.

مفقود در کیش

دیلی تلگراف می افزاید که دولت ایالات متحده معمولا با اطلاعاتی که افراد شناخته نشده، به امید دریافت پول و یا امتیازات دیگر ارائه می دهند با احتیاط و تردید فراوان برخورد می کند.
با اینهمه، دیپلمات آمریکایی نویسنده گزارش، که با این شهروند ایرانی ملاقات کرده بود، تاکید ورزیده است که این شخص در مقابل اطلاعاتی که ارائه داد، "هیچ چشمداشت و یا انگیزه غیر شرافتمندانه ای نداشت."
رابرت (باب) لوینسون، شهروند شصت و سه ساله آمریکایی، هنگام سفر به جزیره کیش، در ماه مارس سال 2007، ناپدید شد.
آقای لوینسون، که پس از کناره گیری از خدمت در اف بی آی، به عنوان کارآگاه خصوصی فعالیت داشت، ظاهرا در پیگیری یک پرونده مربوط به قاچاق سیگار به کیش سفر کرده بود.
مقامات ایرانی همواره گفته اند که در مورد ناپدید شدن رابرت لوینسون هیچگونه اطلاعی ندارند اما وزارت خارجه آمریکا اظهارات دولت ایران را با تردید بسیار تلقی کرده است.
چند ماه پس از ناپدید شدن این شهروند آمریکایی، دولت ایران با تقاضای ایالات متحده جهت اعزام یک دیپلمات سوئیسی به جزیره کیش برای جستجو به منظور یافتن چمدان ها و یا ردی از رابرت لوینسون مخالفت کرد.
از زمان قطع روابط سیاسی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده، سفارت سوئیس حفاظت از منافع آمریکا در ایران را برعهده داشته است.
در دسامبر سال 2007، مقامات جمهوری اسلامی با سفر همسر و پسر آقای لوینسون به ایران موافقت کردند اما این سفر نتیجه ای در پی نداشت.
پیش از این هم برخی از مقامات آمریکایی گفته بودند که به اعتقاد آنان، رابرت لوینسون توسط ماموران امنیتی ایران در کیش بازداشت شده و در یک زندان مخفی در این کشور محبوس است.

یکی از هواداران آیت الله بروجردی تحت شکنجه های شدید

گزارش زیر توسط هواداران آقای بروجردی جهت انتشار برای "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ارسال شده است که متن آن به قرار زیر می باشد:
مهندس محمد رضا صادقی یکی از شش هوادار آقای بروجردی که طی یورش نیروهای امنیتی به منزلش در 17 آبان ماه 1389 بازداشت شده بود، تحت شکنجه های طاقت فرسا قرار دارد.
بنا به گزارش دریافتی، بازجویان زندان اوین، نامبرده را به شدت شکنجه کرده و اقدام به شکستن پا و انگشتان دست وی نموده اند.
محمد رضا صادقی پیش از این نیز بر اثر ضربات شدید بازجویان و شکنجه های وارده در زندان اوین، دچار بي حسي از ناحیه پا گردیده و قادر به حرکت نبوده است و احتمال آسیب دیدگی نخاعی در وی می رود.
گفتنی است به رغم گذشت 90 روز از بازداشت این زندانی مبارز، خانواده ایشان تاکنون نتوانستند اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت فرزندشان کسب نمایند.
هواداران آقای بروجردی، ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت این زندانی و دیگر زندانیان سیاسی، از کلیه سازمانها و نهادهای حقوق بشری مصرانه تقاضا دارند برای نجات جان فرزندان ایران زمین اقدامی فوری به عمل آورند .
هواداران آقای بروجردی
14 بهمن 1389

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

قتل یک شهروند کرد بر اثر تیراندازی مأمور نیروی انتظامی

یک شهروند کرد اهل روستای قمطره به نام جعفر شریفی براثر تیراندازی یکی از مأمورین نیروی انتظامی کشته شد.

این شهروند که متأهل و دارای فرزند می باشد به ظنّ حمل کالای قاچاق در نزدیکی روستای درمان آباد از توابع شهر سردشت واقع در آذرایجان غربی، هدف تیراندازی قرار گرفت و جان سپرد.

گفتنی است تعداد زیادی از شهروندان مناطق مرزی به ظنّ داشتن کالای قاچاق هدف تیراندازی مأمورین قرار می گیرند که در بسیاری از موارد منجر به مرگ آنان می شود.

۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

خروش بهمن(4)



برکناری روسای هفت دانشگاه و جایگزینی آنها با طرفداران احمدی نژاد

خبرگزاری حکومتی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تصمیمات اخیر این شورا، از تغییر ۷ نفر از روسای دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت و وزارت علوم و تایید انتخاب آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
این هفت دانشگاه عبارت‌اند از دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان، علوم پزشکی رفسنجان، علوم پزشکی شهرکرد، علوم پزشکی کرمان، کردستان، مراغه و محقق اردبیلی.
به گزارش مهر، محمدرضا مخبر دزفولی با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: احکام ریاست اردشیر شیخ‌آزادی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عباس اسماعیلی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رضا ایمانی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و عبدالرضا صباحی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمان مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.
وی افزود: همچنین شورا احکام جهانشیر امینی برای ریاست دانشگاه کردستان، محمد زادشکویان برای ریاست دانشگاه مراغه و مسود گنجی برای ریاست دانشگاه محقق اردبیلی را مورد تایید قرار داد.
از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها بازنشسته یا اخراج شده‌‌اند. دولت احمدی‌نژاد در پنج سال گذشته تغییرات گسترده‌ای در ادارات و نهاد‌های دولتی به خصوص دانشگاه‌ها اعمال کرده که این تغییرات با اعتراضاتی‌ نیز رو به رو شده است.

انتقال زندانی سیاسی ارژنگ داوودی به سلول انفرادی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: ارژنگ داوودی زندانی سیاسی بند 4 زندان رجایی شهر کرج، به سلول های انفرادی این زندان منتقل گردید.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، ماموران زندان رجایی شهر کرج، به دستور نبی الله فرجی نژاد معاونت حفاظت این زندان ساعت 12 ظهر امروز پنج شنبه چهاردهم بهمن ماه، با ضرب و شتم زندانی سیاسی ارژنگ داوودی وی را به سلول های انفرادی این زندان منتقل کردند.

بنا به اخبار رسیده به کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، هم اکنون آقای داوودی به همراه دو تن دیگر از زندانیان سیاسی بند 4 زندان رجایی شهر به نام های افشین بایمانی و محمد مهدی زاویه که در سلول انفرادی بسر می برند، در اعتراض به ضرب و شتم و آزار و اذیت های مسئولان این زندان و همچنین انتقال ایشان به سلول های انفرادی در اعتصاب غذا به سر می برند.

یادآوری می گردد که نبی الله فرجی نژاد از بازجویان و شکنجه گران سابق زندان اوین می باشد که هم اینک با حمایت علی حاج کاظم رئیس زندان رجایی شهر مسئولیت معاونت حفاظت این زندان را بر عهده دارد و دارای پرونده های مفتوحی نیز در خصوص شکنجه زندانیان است.

وی چندی پیش نیز زندانیان سیاسی زندان رحایی شهر را تهدید به دچار شدن به سرنوشت علی صارمی زندانی سیاسی ای که هفتم دی ماه سال جاری و بطور مخفیانه به دارآویخته شد کرده بود.

بازداشت ۱۵ تن از سازندگان ویدئو کلیپ‌های زیرزمینی در تهران

۱۵ نفر از سازندگان ویدئو کلیپ‌های زیرزمینی، توسط گروهی موسوم به "سربازان گمنام امام زمان" در خانه ای در جنوب تهران بازداشت شدند.

سایت های دولتی مدعی شده اند که چند دانشجوی دانشگاه تهران نیز در بین افراد بازداشت شدگان وجود دارند، و ۵ تن از این افراد برای شبکه های ماهواره ای خارج از کشور نماهنگ تولید می کردند.

از اسامی این افراد اطلاعی در دست نیست.

گفته می شود این افراد در ويلايي کنار کارخانه موجود در آن منطقه، به کارهايی چون ساخت نماهنگ و توليد فيلم هایی که از ان ها به عنوان"غيرمجاز" نام برده شده است، مبادرت مي کردند که گفته می شود برخي از توليدات نماهنگ های این گروه، به گروه زیرزمینی بروبکس ارسال می شده است.

طی سال های اخیر به دلیل ممیزی هایی که در وزارت "فرهنگ و ارشاد اسلامی" ایران وجود دارد، بسیاری از گروه های موسیقی مجبور به فعالیت های زیرزمینی شده اند.

سنندج؛ دوباره دختری قربانی فقر ومشکلات خانوادگی شد


کمپین"دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
امروز پنج شنبه 14بهمن درمحله قشلاق شهرسنندج دختری  باحلق آویزکردن خود به میله
های پل قشلاق صحنه ای دل خراش از مظلومیت این قشراز جامعه را به نمایش گذاشت.اگرچه
هنوز مرگ وی مشکوک اعلام شده وهنوز از انگیزه خودکشی اطلاعات دقیقی دردست نیست ولی
آنچه محرز وپیداست قربانی شدن پی در پی این قشرمظلوم درجامعه میباشد
لازم به ذکر است ظاهر ولباسهای زن جوان نشان از فقر وتندگدستیش میداد شاهدان عینی
هم مشکلات مالی وفقر را عامل خودکشی زن جوان میدانستند

باند احمدی نژاد: بزودی پاسخ درخوری به لاریجانی میدهیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح وزیر راه و ترابری  گفت:" دولت حق ندارد بگوید استیضاح منتفی است این مجلس است که باید بگوید و اینکه ما استیضاح را قبول نداریم از این حرفها در نظام جمهوری اسلامی نداریم"،

در همین رابطه حجت الاسلام و المسلمین روانبخش دبیر سیاسی هفته نامه پرتو در گفتگو با خبرنگار بی باک گفت: بله به اعتقاد ایشان دولت حق هیچ اعتراضی ندارد و از دیگاه این آقایان اظهار نظر و انتقاد، خیابانی یک طرفه و در خدمت جناب اقای لاریجانی و دوستانشان می باشد. امّا از ایشان می پرسیم آیا مردم هم حق اعتراض ندارند؟ آیا مردم این حق را دارند تا بگویند ما علی لاریجانی و برنامه ریزیهای مغرضانه سیاسی اش را قبول نداریم. آیا مردم اجازه دارند به کسی که روی کار آورده اند بگویند ما طرح علی لاریجانی برای استیضاح وزیر راه را که کاملا سیاسی و به منظور انتقام از دولت صورت گرفت را به مصلحت خود، نظام و پیشرفت کشورمان نمی دانیم و آنرا تایید نخواهیم کرد. به هر حال بزودی و در اسفندماه سال آینده اگر آقای لاریجانی قصد کاندیدا شدن در قم را داشته باشد مردم پاسخی محکم به او خواهند داد چون ایشان در بین مردم قم دیگر جایگاهی ندارد زیرا که وی در ایام فتنه و در شرایط حساس فعلی کشور عملکرد بسیار مشکوکی از خود به نمایش نگذاشت که جای هیچ گونه اغماض و چشم پوشی نمی باشد.

چهره شهر تهران کاملا امنیتی شده است

گزارشهای دریافتی از تهران حاکی است به ‌دنبال فراخوان به تجمع امروز، چهره شهر کاملا امنیتی شده است. خیابانها مملو از نیروهای امنیتی است و تحت کنترل شدید ماموران قرار گرفته است. اتوموبیل ها و رهگذران مورد بازرسی قرار می ‌گیرند. مردم می ‌گویند فراخوان به تظاهرات و اعتراضات ضد حکومتی مصر، رژیم را به وحشت انداخته است.

۱۳۸۹ بهمن ۱۳, چهارشنبه

رژیم به لرزه افتاد؛ مانور وحشت نیروهای سرکوب در تهران

گزارش خبرنگار ما از تهران: امروز چهارشنبه سیزدهم بهمن شهروندان تهرانی به صورت کاملا ناگهانی شاهد حضور یگان های ویژه نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی و بسیج در بسیاری از خیابان های اطراف دانشگاه تهران و میدان انقلاب تا آزادی بودند. حجم این نیروها تاحدی بود که تهران برای ساعاتی شکل حکومت نظامی به خود گرفت. خودروهای نیروی انتظامی از بامداد امروزدر تقاطع های منتهی به میدان انقلاب و دانشگاه تهران مستقر شدند که دامنه حضور آنها از یک سو به چهارراه کالج و از سوی دیگر تا نزدیکی میدان آزادی کشیده می شد.
جمعیت این نیروها آنچنان بود که طی چندماه گذشته شکل بی سابقه ای داشت و شاید بتوان این میزان استقرار نیرو را با 22 بهمن سال 88 مقایسه کرد. در خیابان های انقلاب، کارگر و قدس خودروهای نیمه سنگین تویوتا مستقر شده بودند و بلوار کشاور پارکینگ خودروهای ون شده بود. با وجود آنکه امروز یک روز تعطیل بود حاشیه دوطرف خیابان انقلاب تا آزادی در محاصره پلیس ضد شورش قرار گرفت و وسط خیابان آماده پرسه زنی های دسته ها و گروههای بسیجی بود.
خیابان ها محلی برای قدرنمایی یگان های موتوری پلیس ضد شورش و همینطور دسته های موتوری لباس شخصی ها شده بود. نیروی های بسیج که بیشتر آنها مشکی پوش بودند با فریاد و نعره به ایجاد هیاهو و رعب و وحشت می پرداختند و شعار می دادند:«حزب فقط حزب علی، رهبر فقط سید علی» .
از سوی دیگر چندین دسته از زنان چادر به سر که تعدادی از آنها همچون زنان عرب چفیه بر سر و صورت خود انداخته بودند با پرچم های قرمز رنگ در کنار دیگر نیروهای بسیج درخیابان شعار می دادند و از یک خیابان به خیابانی دیگر حرکت می کردند.
طبق معمول همیشه در بین نیروهای بسیج انواع و اقسام کیک و کلوچه و ساندیس توزیع می شد و در فواصل مختلف به آنها چای و شیرکاکائوی صلواتی می دادند. این در حالی بود که هنگام ظهر در ظروف یکبار مصرف به تک تک آنها قیمه و کاسه های آش شعله قلمکار داده شد. این غذاها و خوراکی ها از پایگاه های بسیج مستقر در خیابان انقلاب نظیر پایگاه بسیج مقداد و حمزه توزیع می شد. در همین فاصله تعداد دیگری از نیروی های بسیج با کمک شهرداری اقدام به نصب انواع پلاکاردهای تبلیغاتی برای حضور علی خامنه ای در نماز جمعه این هفته تهران می کردند.
نکته مهم شعارهایی بود که برخی از این اوباش سر می دادند و یا بر روی پلاکاردهای خود نوشته بودند: «مبارک حیا کن، دیکتاتوری را رها کن»، «انقلاب اسلامی ایران از شرق تا غرب عالم را فراخواهد گرفت!»
با نزدیک شدن به ساعت 14 بعد از ظهر رفته رفته از تعداد این نیروها کم شد و تا ساعت 18:30 فضای شهر رفته رفته از حالت امنیتی خارج و به شکل عادی بازگشت.
این درحالیست که از ابتدای بهمن ماه نیروی انتظامی و گشت های بسیج از ساعات پایانی شب تا نزدیک صبح در خیابان ها مستقر هستند و با ایجاد ایست بازرسی به تفتیش خودروها و رهگذران می پردازند.
اضافه می کنم در برخی تقاطع ها عده ای از لباس شخصی ها اقدام به نصب دوربین های مدار بسته نمودند که در بین شاخ و برگ درختان استتار شده بود.

خروش بهمن(3)


خروش بهمن(2)


خروش بهمن


وکیل سرشناس مدافع حقوق بشر به زندان محکوم شد

خلیل بهرامیان، وکیل پایه یک دادگستری و مدافع سرشناس حقوق بشر توسط بیدادگاه انقلاب اسلامی تهران به تحمل یکسال ونیم زندان محکوم شد. شعبه بیست و هت بیدادگاه انلاب اسلمی تهران، خلیل بهرامیان وکیل پایه یک دادگستری را به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "توهین به رئیس قوه قضائیه" به یک سال و نیم زندان محکوم کرد.

گفتنی است خلیل بهرامیان که عضو کمیته جهانی مقابله با آدم کشی و اعدام در پاریس و کشورهای اسکاندیناوی هستند وکالت شمار زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی و ... را به عهده داشته است.

دانشجویان دربند را تهدید کردند: یا تکذیب نامه یا حکم زندان


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران،روز گذشته 3 دانشجوی زندانی مجید توکلی ،بهاره هدایت و مهدیه گلرو به شعبۀ 28 دادگاه انقلاب برده شدند و آنها را در مقابل دو گزینه قرار دادند که یا تکذیب نامه بنویسند و یا  به 6 سال زندان  محکوم خواهند شد.
روز سه شنبه 12 بهمن ماه دانشجوی زندانی مجید توکلی از سالن کاملا ایزوله 12 بند 4 زندان گوهردشت کرج  و همچنین فعالین دانشجویی  بهاره هدایت و مهدیه گلرو را از بند متادون زندان اوین  به شعبۀ 28 دادگاه انقلاب منتقل شدند و توسط فردی بنام محمد مقیسه ای معروف به ناصریان از اعضای کمسیون قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 مورد تحقیر وبازخواست قرار گرفتند. مقیسه ای با رفتاری وحشیانه و تحقیر آمیز سعی داشت دانشجویان شجاع و اسیر را مورد تحقیر قرار دهد.
محمد مقیسه ای معروف به ناصریان سه دانشجویی زندانی را در معرض دو گزینه قرار داد. گزینۀ اول در صورت  نوشتن تکذیب نامۀ انتشار بیانیۀ روز دانشجو( 16 آذر) پرونده  آنها بسته خواهد شد. گزینۀ دوم در صورتیکه انتشار بیانیۀ روز دانشجو را تکذیب نکنند آنها به 6 سال زندان محکوم خواهند شد.
بازجویان وزارت اطلاعات اتهامات واهی و دروغینی مانند اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به فعال دانشجویی مجید توکلی نسبت داده اند  و  محمد مقیسه ای قصد دارد که بر مبنای این اتهامات او را  محاکمه کند. سه فعال دانشجوی بدون حضور وکلایشان به  دادگاه فراخوانده شده بودند.بازجویان وزارت اطلاعات در حالی این اتهامات واهی را علیه این فعال دانشجویی بکار می برند که او بیش از 1 سال است که در زندان بسر می برد.
سه فعال دانشجویی نسبت به برخوردهای غیر انسانی  محمد مقیسه ای معروف به ناصریان و عدم حضور  وکیل آنها در دادگاه  اعتراض نمودند که دادگاه آنها به زمان دیگری موکول گردید.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،پرونده سازی ،نسبت دادن اتهامات واهی و دروغین و دادگاهی کردن دانشجویان زندانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و مراجع بین المللی خواستار اقدامات لازم برای پایان دادن به سرکوب خونین و وحشیانۀ رژیم ولی فقیه علی خامنه ای در ایران است.

13 بهمن 1389 برابر با 02 فوریه 2011
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
دبیر کل سازمان ملل
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

فرمانده جدید بسیج ایرنا (خبرگزاری رژیم) معرفی شد

محمدرضا شاهمرادی به عنوان فرمانده جدید بسیج ایرنا معرفی شد.

علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل ایرنا هم در مراسم معارفه این فرمانده جدید گفته است: «بسیج ایرنا می‌تواند با یک تدبیر و نقش آفرینی ویژه، خبرگزاری جمهوری اسلامی را از آسیب‌ها و تهدید‌ها ایمن کند.»