۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه

گزارش نقض حقوق دانشجويان در سال ١٣٩٠


دانشگاه های کشور در سال گذشته همچنان شاهد تلاش نیروهای اقتدارگرا برای سرکوب جنبش دانشجویی و کنترل فضای اعتراضی در دانشگاه علیه حاکمیت استبدادی بود.

سایت دانشجونیوز در ادامه تلاش های خود برای پوشش مناسب اخبار و رویدادهای مرتبط با دانشجویان، گزارشی تهیه کرده که علاوه بر موارد گسترده نقض حقوق دانشجویان به فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه های کشور در طول سال ١٣٩٠ نیز اشاره کرده است.

این گزارش به دو شکل تفکیک موضوعی و تفکیک ماهیانه وقایع تهیه شده است.

موارد ذکر شده در این گزارش بخشی از سالنامه جنبش دانشجویی در سال گذشته می باشد که بر مبنای اخبار منتشر شده در وبسایت دانشجونیوز تهیه شده است. لازم به ذکر است که بسیاری از موارد نقض حقوق دانشجویان نیز در سال گذشته به دلایل مختلف خبری نشده است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته ٦٧ حکم زندان برای دانشجویان صادر و اجرا شده است. نزدیک به ٤۵ مورد فعالیت های مختلف و تجمع های دانشجویی، ١٢٠ مورد احضار به کمیته انضباطی، محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه و بیش از ٨٠ مورد بازداشت و احضار به مراجع قضائی ثبت شده است. در سال گذشته همچنین در بیش از ١۵ دانشگاه کشور تفکیک و تبعیض جنسیتی و متاسفانه بیش از ١٠٠ مورد حادثه و مرگ دانشجویان گزارش شده است.

سال ١٣٩٠ در حالی به پایان رسید که حسن اسدی زیدآبادی، حامد امیدی، عماد بهاور، مجید توکلی، سعید جلالی فر، مهدی خدایی، مجید دری، حامد روحی نژاد، حسین رونقی ملکی، شاهین زینعلی، فرشته شیرازی، آرش صادقی، جواد علیخانی، امید کوکبی، مهدیه گلرو، کوهیار گودرزی، حبیب الله لطیفی، شبنم مددزاده، علی ملیحی، ضیا نبوی، عاطفه نبوی، بهاره هدایت و شماری دیگر از دانشجویان در زندان سال نو را جشن گرفتند. در این میان تنها با چند روز مرخصی نوروزی علی اکبر محمد زاده و بابک داشاب موافقت شده است.

علاوه بر صدور احکام طولانی مدت حبس برای دانشجویان، تبعید دانشجویان زندانی به شهرهای دور مانند تبعید مجید دری و ضیا نبوی به زندان های بهبهان و اهواز، قطع تماس های تلفنی دانشجویان زندانی مانند مجید توکلی در زندان رجایی شهر کرج، بی خبری از سرنوشت بازداشت شدگان برای مدتی طولانی و عدم رسیدگی به مشکلات پزشکی دانشجویان مانند حسین رونقی ملکی از موارد فشار بر دانشجویان زندانی می باشد. علاوه بر این دانشجویانی مانند مجید دری و مجید توکلی نیز در احکامی جداگانه از دانشگاه اخراج و برای همیشه محروم از تحصیل شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر