۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

آخرین تلاش ‌های قذافی برای حفظ قدرت

رادیو آلمان: معمر قذافی تهدید کرده تمام توان خود را برای مقابله با معترضان به کار خواهد گرفت. برخی منابع خبری از احتمال به کارگیری سلاح‌ شیمیایی توسط ارتش لیبی گزارش داده‌اند و یک دیپلمات غربی "هر اقدامی علیه لیبی" را ممکن دانسته است.

شورای امنیت عصر جمعه برای دومین بار طی هفته‌ی جاری تشکیل جلسه داد تا پیشنهادهای مشخص بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد برای متوقف کردن خشونت‌ها در لیبی را به بحث و بررسی بگذارد. برای عصر جمعه نمایندگان کشورهای عضو ناتو نیز نشست فوق‌العاده‌ای را در بروکسل تدارک دیدند.


هزاران کشته در یک هفته

مطابق گزارش‌های دریافتی از لیبی برخورد خشونت‌آمیز با معترضان هر روز شدت بیشتری می‌گیرد. گفته می‌شود در شهر طرابلس که توسط یگان‌های ویژه به فرماندهی پسر قذافی کنترل می‌شود نظامیان به سوی مردم آتش گشوده‌اند. سازمان ملل از کشته شدن "هزاران نفر" در یک هفته‌ی گذشته خبر داده است.

شامگاه جمعه، ۲۵ فوریه، تلویزیون لیبی تصاویر زنده‌ای را پخش کرد که در آنها معمر قذافی مشغول سخن‌گفتن برای هوادارانش و تشویق آنها به ادامه مقابله با معترضان و مخالفان بود.

اغلب کشورهای جهان در تلاش خارج کردن شهروندان خود از لیبی هستند. یک روزنامه‌ی چاپ آنکارا نوشت دولت ترکیه برای خروج شهروندان این کشور ممکن است به عملیات نظامی متوسل شود. حدود ۲۵ هزار ترک در لیبی ساکن‌اند که تا کنون ۷۵۰۰ نفر آنها به کشورشان بازگشته‌اند.


اخراج لیبی از شورای حقوق بشر

به گزارش کاخ سفید باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تلفنی با سران کشورهای فرانسه و ایتالیا و نخست وزیر انگلیس گفتگو کرده تا در مورد اقدام‌های مشترک علیه قذافی با آنها تبادل نظر کند.

در ژنو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مشغول رایزنی در مورد اقدامات اعتراضی علیه دیکتاتور لیبی است. در نشست فوق‌العاده‌ای که برای بحث پیرامون اوضاع لیبی برگزار شده آمریکا و کشورهای اروپایی خواهان اخراج نماینده‌ی این کشور از شورا شده‌اند.


احتمال استفاده از سلاح شیمیایی

ظاهرا ارتش لیبی سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارد. وزیر دادگستری لیبی که از سمت خود استعفا داده و به معترضان پیوسته، می‌گوید قذافی در به کار بردن این سلاح‌ها درنگ نخواهد کرد.

یک کارشناس سلاح‌های کشتار جمعی ارتش آمریکا گفته است لیبی حدود ده تن گاز خردل در اختیار دارد. گمان می‌رود بخش اعظم این مهمات در انبارهایی در جنوب طرابلس نگهداری شوند.

آمریکا قصد دارد پرواز هواپیماها بر فراز آسمان لیبی را ممنوع اعلام کند. هدف از این اقدام جلوگیری از بمباران معترضان عنوان شده است. در همین حال برخی دیپلمات‌های غربی دخالت نظامی در لیبی را ممکن دانسته‌اند.

دبیرکل نیروهای ناتو، آندرس فو راسموسن اعلام کرده، در صورتی که کشورهای عضو ناتو بخواهند وارد عمل شوند این تشکیلات حاضر است نقش هماهنگ کننده را بر عهده بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر