۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

لیبی؛ جلسه اضطرای ناتو، نشست شورای امنیت


به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز خواستار برگزاری نشست اضطرای اعضای این سازمان نظامی برای بررسی اوضاع در لیبی شد. همچنین قرار است امروز شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه بدهد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در این نشست در نیویورک به اعضای شورای امنیت درباره اوضاع لیبی گزارش خواهد داد.

اعضای شورای امنیت در گفتگوهای جانبی و غیر رسمی درباره تدوین پیش نویس قطعنامه ای در مورد لیبی اظهارنظر کرده اند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک، احتمالا این قطعنامه در قالب فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب خواهد شد که براساس آن به سازمان ملل اجازه داده می شود به اقداماتی از قبیل تحریم، محاصره و اقدام جنگی علیه رژیم لیبی مبادرت کند.


سازمانهای بين المللی خواستار محاکمه قذافی شدند

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، تعداد زیادی از کشورهای جهان و سازمان های مدافع حقوق بشر خواستار محاکمه قذافی و پسرانش به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی شده اند.

این در حالیست که شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز برای بررسی اوضاع لیبی در ژنو تشکیل جلسه می دهد.

پیش نویسی که اتحادیه اروپا برای تحقیق درباره جنایات جنگی و ضد بشری در لیبی تهیه کرده است در نشست امروز شورای حقوق بشر مطرح خواهد شد.

طرح این پیش نویس اولین اقدام در این زمینه به شمار می رود که ممکن است به محاکمه قذافی در دادگاه بین المللی لاهه منجر شود.

لحن این پیش نویس از قطعنامه شورای امنیت که در آن به درخواست توقف فوری خشونت ها اکتفا شده بود، تندتر است.

تهدیدات قذافی و فرزند وی و روایات شاهدان و سازمان های بین المللی و تصاویر منتشر شده از اماکن درگیری ها نشان می دهد از مجموع سی و چهار مورد جنایت جنگی که به آنها تصریح شده است تعداد زیادی از آنها در لیبی اتفاق افتاده است که قتل عمد، شکنجه، تخریب اموال، حمله به غیرنظامیان، جلوگیری از فعالیت های انسانی و تهدید به نسل کشی از جمله این اقدامات به شمار می رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر