۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

حسین خضری، صبح امروز در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شد.

دوازدهم دی ماه سال جاری تیم ویژه ای از تهران برای اعدام حسین خضری به زندان مرکزی ارومیه آمده بودند تا شبانه وی را اعدام کنند، اما مسئولان به دلایل نامعلوم اجرای این حکم را به تعویق انداختند.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی در خبری اتهامات حسین خضری را "شرکت در عملیات مسلحانه و کشتن یکی از ماموران نیروی انتظامی در پاسگاه مرزی گل شیخان شهرستان ارومیه در سال 1383" عنوان کرده است.

حسین خضری پیش تر تمامی این اتهامات را رد کرده بود و در ملاقات با خانواده اش از تلاش ماموران وزارت اطلاعات برای اخذ اعترافات تلوزیونی دروغین از وی خبر داده بود.

شایان ذکر است که برادر این زندانی سیاسی شب گذشته احتمال داده بود که مسئولان آقای خضری را مخفیانه اعدام می کنند.

مسئولان طی مدتی که حسین خضری از بندش خارج شده بود، هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت و محل نگهداری وی به خانواده اش نداده بوند

خامنه ای دستور قتل رفیق حریری را صادر کرده و حزب الله آن را به اجرا در آورد

رادیو فرانسه: منابع خبری اعلام کردند که دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان مستقیماً رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله علی خامنه ای را متهم نموده که دستور قتل رفیق حریری را در سال 2005 صادر کرده است. همین منابع تصریح کرده اند که این فرمان به وسیلۀ سردار پاسدار قاسم سلیمانی فرماندۀ سپاه قدس پاسداران ایران که عمدتاً مأموریت های برون مرزی حکومت تهران را برعهده دارد به عماد مقنیه فرماندۀ پیشین نظامی حزب الله لبنان منتقل شد که در فوریه سال 2008 در دمشق به قتل رسید. حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران سرویس های مخفی اسرائیل را عامل این ترور معرفی کردند. منابع خبری به نقل از گزارش تحقیق دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری نوشته اند که مسئولیت سازماندهی تیم های ترور نخست وزیر پیشین لبنان را عماد مقنیه و یکی از بستگان وی مصطفی بدرالدین برعهده داشته اند و قتل رفیق حریری با هماهنگی کامل میان حزب الله لبنان و سپاه پاسداران صورت گرفته است. همین منابع افزوده اند که رییس جمهوری سوریه بشار اسد و رییس سرویس های مخفی این کشور، آصف شوکت، که از بستگان نزدیک بشار اسد است نقش کلیدی در قتل رفیق حریری داشته اند. منابع خبری تصریح کرده اند که از نظر رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای، رفیق حریری مأمور عربستان در لبنان بوده و کشته شدن وی می توانسته زمینۀ به قدرت رسیدن حزب الله در لبنان را فراهم سازد. جراید لبنانی با اشاره به همین مطلب نوشته اند که علت استعفای وزرای وابسته به حزب الله از کابینۀ سعد حریری در روزهای گذشته که منجر به سقوط حکومت در لبنان شد نتایج تحقیق دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری بوده است که قرار است در روزهای آینده منتشر شود. منابع نزدیک به سعد حریری گفته اند که حزب الله تهدید کرده بود که در صورت انتشار گزارش تحقیق دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری نه فقط اقدام به کودتا خواهد کرد، بلکه علیه اسرائیل نیز اعلام جنگ خواهد نمود. . .

هوای تهران بار دیگر به وضعیت ناسالم بازگشت

مرکز هماهنگی و اطلاع رسانی آلودگی هوا اعلام کرد روز شنبه بر میزان غلظت آلاینده ها نسبت به روز گذشته افزوده شده است و پس از چند روز بارش برف و باران، بار دیگر هوای ناسالم به تهران بازگشته است. مرکز هماهنگی و اطلاع رسانی آلودگی هوا همچنین اعلام کرده میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق از حد مجاز فراتر بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط ناسالم است. این مرکز از بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان خواسته از فعالیت های طولانی مدت در فضای باز خودداری کند.

خودسوزی ۵ زن باردار در لرستان


خودسوزی ارمغان رژیم آخوندی - آرشیو
خودسوزی ارمغان رژیم آخوندی - آرشیو
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد: ۵ مورد از ۱۱ مورد مرگ‌ومیر مادران باردار مربوط به خودسوزی بوده است!
ایسنا ۲۱ دیماه: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد: علت خودکشی مادران باردار در استان باید ریشه‌یابی و علت‌یابی شود“.امیدعلی حاجی‌پاپی“، در جمع خبرنگاران افزود: مرگ‌ومیر مادران یک شاخصی است که از نظر جهانی روی آن حساب می‌شود.

وی با اعلام این‌که از ابتدای سال تاکنون ۱۱ مورد مرگ‌ومیر مادران باردار در لرستان را داشته‌ایم، تصریح کرد: شاخصهای مختلفی در میزان مرگ‌ومیر مادران دخالت دارند که یک قسمت از آن به مراقبت‌های قبل از بارداری، حین و بعد از بارداری و زایمان برمی‌گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد: ۵ مورد از ۱۱ مورد مرگ‌ومیر مادران باردار مربوط به خودسوزی بوده است!

وی با اشاره به این‌که خودسوزی و خودکشی علت‌های فراوانی دارد، یادآور شد: هر مورد مرگ‌ومیر مادران را در حال علت‌یابی هستیم؛ خودسوزی چندعلتی است و کاهش آمار آن کار ساده‌ای نیست.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که تمام مادران باردار تحت پوشش پزشک خانواده هستند، یادآور شد: اما تمام مادران باردار تحت پوشش روان‌پزشکان نیستند؛ خودکشی‌ها در حین بارداری علت‌های متفاوتی دارد که باید تک‌تک بررسی شوند البته در مواردی هم ممکن است تخلف پزشک باشد!

افزایش کرایه تاکسی به دنبال حذف یارانه ها و برخورد با ۲۶ هزار راننده تاکسی

در حالی که مسئولان دولتی ادعا می‌کنند طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در فضایی آرام آغاز شده است، رئیس پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ فاش کرد که ۱۴۰ تیم مشترک پلیس و تاکسیرانی تا به حال با ۲۶ هزار راننده تاکسی و مسافربر شخصی به خاطر افزایش کرایه یا سوار نکردن مسافران برخورد کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سردار حسین رحیمی گفت: با توجه به بحث هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ به همراه تاکسیرانی تهران گشت نظارتی مشترک تشکیل داده‌اند که با رویکرد حمایت از تاکسی‌رانی‌ها و جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از اول دی آغاز به کار کرده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکسی‌رانی‌ها در این زمینه همکاری بسیار خوبی با پلیس داشته‌اند و تنها عده محدودی که قصد سوء استفاده از سهمیه و امکاناتی که به تاکسی‌ها داده شده را داشتند که توسط این گشت‌های مشترک شناسایی شدند.
رئیس پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ افرادی که از این طریق قصد سوء استفاده و یا عدم خدمات دهی به شهروندان را داشتند شناسایی کرده است افزود: ۱۴۰ تیم پلیس از اول تا ۲۰ دی با ۲۶ هزار متخلف برخورد و اعمال قانون کرده است.
سردار رحیمی گفت: پلیس با ۳ هزار مسافربر شخصی که خارج از تعرفه اقدام به اخذ کرایه می‌کردند برخورد و اعمال قانون کرده است.

وی اظهار داشت: این عده کم متاسفانه خدمات‌دهی و زحمات قشر بزرگ تاکسی‌ران‌ها را زیر سئوال می‌برند و پلیس بر اساس ۱۷ بند قانون با این افراد برخورد می‌کند.

نگرانی خاتمی در باره برچیده شدن بساط رژیم و صدور حکم اعدام برای وی توسط کیهان

روزنامه کیهان در مطلبی نوشت:
*یکی از دست اندرکاران فتنه 88 اذعان کرد این جریان بدیل جریان برانداز و ضدنظام است. خاتمی می گوید «باید شخصیت های باسابقه ولو معترض سرمایه نظام به حساب آیند و تقویت شوند در غیر این صورت خیزش بعدی ممکن است به طرف اسلام و نظام اسلامی نباشد»!

* خاتمی با چه رویی و در حالی که آفرین های متعددی از اوباما و کلینتون و شیمون پرز و رئیس موساد و سلطنت طلبانی چون داریوش همایون (بانی اهانت به حضرت امام در دی ماه 56 و باعث خیزش الهی مردم قم در 19 دی) دریافت کرده، فتنه عناصر وابسته به ضد انقلاب را با قیام 15 خرداد و 19 دی مقایسه می کند. آیا همان خروش چند میلیونی مردم غیور تهران در 9 دی 88 و اقیانوس جمعیت از میدان امام حسین  تا میدان انقلاب و آزادی که شعار می دادند «لعن علی عدوک یا حسین- خاتمی و کروبی و میرحسین»، کافی نیست تا این عنصر بازی خورده محافل غربی یقین کند که جریان متبوع وی نه به کمون ]کما![ رفته بلکه مرده است؟

*اگر جریان همراه خاتمی و دیگر فتنه گران غم و نگرانی نظام را داشتند که بساط بی قانونی، اردوکشی و آشوب خیابانی و اهانت به مقدسات ملت ایران را فراهم نمی کردند. جای سؤال دارد که اگر به جای منافقین فتنه گر جدید قرار بود جریان های ضد انقلاب محارب (منافقین قدیم) مانند سال های اول انقلاب معرکه گیری کنند، جز همان حوادث سیاه و خیانت های بی سابقه را رقم می زدند که امثال خاتمی و موسوی و کروبی تدارک کردند؟! بله شما «سرمایه» بودید اما نه سرمایه ملت ایران بلکه همان طور که نتانیاهو گفت: «سرمایه بزرگ اسرائیل بودید» اما سوخت شدید و روی دست سرمایه گذاران باد کردید.

*در هیچ جای جهان با خائن و جاسوس و وطن فروش «مناظره و مباحثه» نمی کنند و خیانت وطن فروشی را که حکمش اعدام است، به حساب «اشتباه» نمی گذارند.

برداشت 70 درصدی يارانه های نقدی

با اجراي هدفمندکردن يارانه ها، قيمت حامل هاي انرژي يک باره افزايش يافت که بيشترين افزايش در قيمت بنزين و گازوييل اتفاق افتاد. البته هنوز قبض هاي برق، آب و گاز به دست مردم نرسيده تا بدانند چقدر بايد بپردازند. اما اکنون بابت بنزين آزادي که وارد باک خودروهايشان مي کنند، ليتري 700 تومان مي پردازند و اين افزايش را احساس مي کنند. در اين رابطه با عماد حسيني سخنگوي کميسيون انرژي و نماينده قروه در مجلس شوراي اسلامي به گفت و گو نشسته ايم.
با اجرايي شدن قانون هدفمند کردن يارانه ها، بزرگ ترين چالش فعلي، حامل هاي انرژي به ويژه سوخت است. چرا دولت به اين صورت قيمت ها را بالا برده و چرا بنزين آزاد ليتري 700 تومان شده است؟
با توجه به جلساتي که با مسوولان دولتي داشتيم و نيز صحبت هايي که شده است، قاعدتا قانون هدفمند کردن يارانه ها بايد به صورت دقيق رعايت بشود. يعني افزايش قيمت ها بايد به صورت تصاعدي باشد و اين تصاعد هم در مدت 5 سال و به صورت پلکاني بالا برود و البته نظر دولت هم به ظاهر همين بوده است. اما اکنون ذهنيتي در جامعه وجود دارد که چرا بنزين 700 تومان شده و چرا قيمت به يک باره به فوب خليج فارس رسيده است، در حالي که قرار بر اين نبوده و مي بايست قيمت حامل هاي انرژي به ويژه بنزين بعد از 5 سال به فوب خليج فارس برسد. من به مردم حق مي دهم که بپرسند علت اين افزايش يک باره چه بوده است؟ اما در بررسي هايي که در مجلس انجام داديم با توجه به سهميه هاي اعلامي که توسط دولت انجام مي شود و خواه اين سهميه 100 توماني يا400 توماني باشد، باور بر اين است که اين سهميه تداوم خواهد داشت تا بتوان به نحوه عرضه و تقاضاي بنزين پاسخ داد. از آنجا که بنزين 100 توماني باعث مي شد، قاچاق سوخت از ايران به کشورهاي همسايه انجام شود و اين معضل به حدي بود که رفت و آمد قاچاقچيان تقريبا درمرزها محسوس بود و دليل عمده اين رفت و آمد قاچاقچيان در مرزهاي کشور به خاطر قاچاق بنزين بود، از اين منظر قيمت بنزين به 700 تومان افزايش پيدا کرد تا اگر هم کسي خواست بنزين را به اين صورت نقل و انتقال دهد، حداقل دولت و مردم آن هزينه را تقبل نکنند. در نتيجه اکنون هر فردي به هر ميزان که بخواهد مي تواند بنزين با قيمت 700 تومان را به آن سوي مرزها ببرد و با هر قيمت ديگري که دلش خواست به فروش برساند که اين بحث جداگانه اي است.
الان بنزين فوب خليج فارس چقدر است؟
در حال حاضر بنزين فوب خليج فارس حدود همين 700 تومان است که البته با احتساب ماليات و قيمت حمل و نقل ، تقريبا همين قيمت تمام خواهد شد.
قيمت بنزين در خليج فارس چقدر است؟
ارزيابي که ما انجام داده ايم در آنجا بين 600 تا 650 تومان نوسان دارد و دقيقا بعد از پرداخت ماليات و هزينه حمل و نقل تقريبا همان 700 تومان خواهد بود.
بنزيني که ما در پالايشگاه هاي کشور توليد مي کنيم، چقدر تمام مي شود؟
الان تقريبا 45 ميليون ليتر بنزين در داخل کشور توليد مي کنيم که با راه اندازي پالايشگاه هاي توليد بنزين اراک و آبادان، تا پايان سال تقريبا 11 ميليون ليتر ديگر به آن افزوده خواهد شد. اما درمورد قيمت بنزين بايد اعلام کنيم که قيمت بنزين داخلي فرقي با فوب خليج فارس نمي کند، زيرا ما از نفت خامي استفاده مي کنيم که ارزش توليد آن به اندازه همان ميزاني است که در بازارهاي جهاني وجود دارد. اکنون نفت خام بشکه اي 80 تا 85 دلار است که در پالايشگاه هاي داخلي نيز بين 1600 تا 1700 بشکه نفت استفاده مي کنيم که ارزش توليدي اين نفت، بالاست.
قيمت بنزين توليدي در داخل چقدر تمام مي شود؟
قيمت دقيق بنزين داخلي را نمي دانم، اما به همين ميزان که الان نفت توليد مي شود، قيمت ها هم افزايش پيدا مي کند و قيمت ها را تغيير مي دهد.
آيا بايد يک باره قيمت بنزين 700 تومان شود و اين در قانون ديده شده بود؟
اکنون سعي بر اين است که سهميه هاي بنزين 100 توماني و 400 توماني حفظ شود. امروزه قيمت گذاري بنزين در ايران 3 نرخي شده و بعيد نيست با توجه به روندي که بازار دارد و آن شيبي که بايد رعايت شود، قطعا اين بحث بنزين 100 توماني هنوز بايد ادامه داشته باشد و من فکر مي کنم تا چند ماه آينده باز هم ما بنزين 100 توماني را خواهيم داشت .
دليل شما بر ادامه سهيمه بنزين 100 توماني چيست؟
به دليل اينکه اگر ما اين سهميه 100 توماني را نداشته باشيم، قانون هدفمند کردن يارانه ها و آن شيبي که مدنظر مجلس بوده است رعايت نمي شود. به همين دليل بايد يک سهميه ابتدايي را در اختيار مردم قرار بدهيم و اگر کسي خواست مازاد بر اين سهميه از وسيله نقليه اش استفاده کند، آنگاه ديگر بايد با قيمت آزاد 400 تومان يا 700 تومان پرداخت کند.
بحث گازوييل به چه شکل است؟
الان فوب جهاني; قيمت گازوييل بالا و تقريبا معادل قيمت بنزين است که قطعا از اين قيمت 150 تومان و 350 توماني که ما استفاده مي کنيم، بالاتر است. علت آن هم اين بود که گازوييل در کشور ما به قيمت 16 تومان مصرف مي شد که افزايش يک باره قيمت، مشکلات خودش را به وجود ميآورد.
آيا اين تحميل يک باره معقول است و آيا افزايش 20 برابري را تاييد مي کنيد؟
اين افزايش يک باره درست نيست، اما باز هم سهميه هاي حمايتي براي کاميون داران دنبال مي شود و اميدوار هستيم با توجه به شرايط موجود، به نحوي پيش برويم که مشکل کمتر پيش بيايد. البته در قانون پيش بيني کرده ايم که دولت مي تواند، قيمت هاي ترجيحي را در مقاطع مختلف داشته باشد تا بر اساس آن، مشکلاتي که در سر راه اين قانون به وجود خواهد آمد، بر اساس قيمت ترجيحي و اعلام حمايت هاي فوق العاده اي که مي تواند داشته باشد، در واقع نظام عرضه و تقاضا را در کشور تنظيم کند. به عبارت بهتر، اين روشي براي تنظيم نظام عرضه و تقاضا در کشور و يکي از راهکارهاي اصلي قانون هدفمند کردن يارانه ها در مواقع حساس است که توسط دولت بايد انجام شود.
اکنون در مورد مرغداري ها نيز مشکل مصرف گازوييل پيش آمده، در اين مورد چه اقدامي مي کنيد؟
البته يک بسته هاي حمايتي تعريف و اجرا شد، اما قانون به نحوي است که اگر در مرغداري ها يا هر حوزه ديگري قرار است، مشکلي پيش بيايد، دولت بايد بتواند اين بحران ها را به يک نحوي مهار کند که کمترين مشکل را براي خريد مردم داشته باشد. اين در بحث هاي مختلف عمراني يا توليدي که مي خواهيم داشته باشيم نيز پيش بيني شده است. اکنون قانون هدفمند کردن يارانه ها شروع شده و مسايل و مشکلات اين قانون را بايد در اجرا بررسي کنيم، چون قانون مصوب در اجرا قطعا بي نقص نخواهد بود. به عقيده ما به طور قطع يک سري نقايص هرقانوني در حال اجرا روشن خواهد شد که البته اميدواريم اين نقايص به گونه اي باشد که دولت در حين اجرا، در کنار اين مسايل بتواند اصلاحاتي را انجام دهد و براساس آن اصلاحات، رويه ادامه اجراي قانون را بشناسد.
آنچه که اکنون اجرا مي شود و اين افزايشي که الان اتفاق افتاده، تا چه حد بر اساس مصوبه مجلس در قانون هدفمند کردن يارانه ها بوده است؟
اين طور که دولت عنوان مي کند و اين گونه که ما بعضا در گزارشات و اخبار رسانه اي مي شنويم و نيز کميسيون هاي تخصصي مجلس که وزيران مربوطه و مسوولان مربوطه را دعوت مي کند و از آنها گزارش مي گيرد که علت چه بوده است؟ آن چيزي که دولت اعلام مي کند حکايت از آن دارد که کاملا منطبق با قانون حرکت کرده است.
نظر مجلس چيست؟
بررسي سر انگشتي ما نشان مي دهد که دولت يک مقدار بيرون از قانون عمل کرده است. البته دولت در نهايت مي خواهد به يک نحوي قانون را پيش ببرد که کمترين مشکل را براي مردم پيش بياورد، هر چند ايجاد آن شوک اوليه ممکن است براي مردم مشکل ساز باشد، اما گام اول محکم برداشته شده و اين محکم برداشته شدن گام اول به معناي اين است که شوک تورمي و آثاري که درآينده خواهد داشت، کمتر باشد. يعني ما مي توانيم گام هاي بعدي را نرم تر و آهسته تر برداريم.
مگر گام ديگري هم مانده است که دولت آهسته بردارد؟ آيا قرار است بنزين از 700 تومان نيز گران تر بشود؟
بنزين 100 تومان و 400 تومان هنگامي که با بنزين 700 توماني ترکيب شود، قيمت نهايي بنزين موازنه و تنظيم مي کند. اما اميدوار هستيم که بتوانيم به همين سبک و سياق جلو برويم.
يعني بنزين 100 توماني همچنان اعلام مي شود؟
بايد اعلام شود، زيرا اگر اعلام نشود، آن موقع قانون هدفمندي يارانه ها دچار يک سري خدشه ها و مشکلات خواهد شد.
در بحث هاي ديگر چطور است؟ براي بحث نيروگاه ها و ديگر حامل هاي انرژي همچون گاز، مجلس چه واکنشي نشان داده يا قراراست نشان بدهد؟
در بحث نيروگاه ها و دربحث انرژي ها ، باز هم همين قانون شامل حال آنها مي شود. نمايندگان در مجلس به دقت موضوعات مربوط به اين قانون را دنبال مي کنند. در کميسيون انرژي نيز همه مشکل ما اين است که قيمت حامل هاي انرژي کنترل بشود. اما در بحث نيروگاه، بايد به سمت توليد برق پراکنده در نقاط مختلف کشور در مقياس کوچک پيش برويم و الان نيز اين کار را انجام مي دهيم که صرفه اقتصادي اين موضوع بالا برود. الان ما با توجه به توليد برقي که در داخل کشور داريم و اين موضوعاتي که  دنبال مي کنيم، نزديک به40 هزار مگاوات برقي که در داخل کشو ر توليد مي کنيم و در زمان پيک مصرف، يک مقدار بيشتر از اين مصرف داريم که واقعا با مشکل مواجه شده ايم. اما اينکه بخواهيم براي آينده برنامه ريزي کنيم مطمئنا همه چيز با صرفه جويي امکان پذير است و مي شود اين کار را انجام داد; زيرا نبايد فراموش کنيم که قيمت ها هم بايد به نحوي بالا برود.
شرايط فعلي مصرف انرژي چگونه است؟
الان در منحني که داشته ايم، تقريبا بيش از 70 درصد مردم، مصرف برقي کمتر از 300 کيلو وات ساعت در ماه دارند و اين ميزان مصرف، اين نويد را به ما مي دهد که در واقع قيمت افزايشي برق براي کمتر از30 درصد مردم تاثير بگذارد که آن 30 درصد هم افرادي هستند که در دهک هاي بالا قرار دارند که به احتمال فراوان  مشکل کمتري براي پرداخت داشته باشند.
آيا 300 کيلو وات برق، مصرف معقولي است؟
به عقيده من و کارشناسان حوزه انرژي،300 کيلووات ساعت برق، تقريبا مصرف قابل قبولي است و از آن به بالا، فکر مي کنم با توجه به اجراي هدفمندي يارانه ها يک کمي شيب آن پايين بيايد و ميزان مصرف از 300 کيلو وات در خانواده هاي ايراني خيلي پايين تر بيايد.
آيا فکر نمي کنيد اين سقف براي مردم در مناطق پر مصرف و فصل تابستان مشکل ساز بشود؟
فکر مي کنم در زمان گراني برق، تقريبا مشکل خاصي براي مردم به وجود نياورد. ولي يک نکته مهم اين است که يک ضعفي در هدفمندي يارانه ها وجود دارد. البته اين ضعف را در ابتدا هم گفته ام که در قانون وجود ندارد، بلکه در اجرا يک ضعفي وجود داشت و آن پرداخت نقدي به مردم بود. من نگران بودم که پرداخت نقدي به نحوي باشد که در جاها و مسيرهاي خودش هزينه نشود. الان همين پرداخت نقدي براي مردم قابل برداشت بوده و مردم برداشتي که انجام مي دهند هنگامي که 2 ماه ديگر قبوض آب و برق و گاز به دست آنها مي رسد، دچار مشکل خواهند شد.
اشکال کار چيست؟
اشکالش در اين است که ممکن است، اين برداشت ها در مسيرهاي ديگري هزينه بشود و هنگامي که قبضهاي انرژي به دستشان رسيد توان پرداخت هزينه هاي بالا را نداشته باشند.
به عقيده شما چه کار بايد کرد؟
به نظر من اگر کارت الکترونيک و کارت انرژي را از ابتدا تهيه مي کرديم و به مردم مي داديم و مانند کارت هاي هوشمند سوختي که الان در جايگاه ها است، اين کارت ها نيز قابل برداشت بود و مردم مي توانستند، فقط پرداخت هاي خود را از طريق کارت انجام بدهند خوب بود. به عبارت بهتر بايد يک دوره زماني را مي گذاشتيم که اگر اضافه از اين کارت باقي ماند آنگاه مردم برداشت انجام مي دادند. آن موقع بود که ما مي توانستيم براي اين قانون تضمين داشته باشيم و در اصل برگشت منابع توسط مردم با صرفه جويي امکان پذير مي شد. الان مي توان اين را در 2 ماه اول به صورت آزمايشي اجرا کرد و ببينيم اين پول ها چقدر برگشت دارد تا مردم دچار چالش نشوند.
دولت اعلام کرده که مردم اين پولها را برداشت نکرده اند، آيا از ميزان برداشت هاي مردم از حساب يارانه ها آگاهي داريد؟
متاسفانه خبرهايي که به ما مي رسد حکايت از اين دارد که برداشت ها از بانک ها بسيار زياد بوده است و طبق آماري که من دارم، بيش از 70درصد يارانه ها از حساب ها برداشت شده و کمتر از30 درصد باقيمانده است، در حالي که هيچ کدام از پرداخت هزينه حاملهاي انرژي به غير از بنزين انجام نشده است و اين جاي نگراني دارد که فردا براي مردم در اجرا مشکل ايجاد شود. اين است که مردم بايد در اين قسمت کمک کنند.
مگر مي شود به حساب مردم نيازمند پول واريز کرد اما اجازه برداشت نداد؟
قبول دارم که اين نمي شود بنابراين متوليان امر بايد اين کار انجام مي دادند تا اين برداشت ها به اين صورت بي حساب و کتاب نباشد که براي مردم مشکل ايجاد کند.
الان در خيلي از کشورها انرژي برق سوخت اول آنهاست. يعني برق به اندازه فراوان توليد مي شود و ديگر گاز را براي گرما يا سرما استفاده نمي کنند. اما در ايران  اين مشکل را داريم که همچنان بايد گاز بسوزانيم تا خانه هايمان را گرم کنيم . چرا دولت قبل از اينکه هدفمندي را اجرا کند، زيرساخت ها را اجرا نکرد؟ چرا حمل و نقل را توسعه نداده است ؟
يکي از دلايلي که قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي را در کميسيون انرژي بررسي کرديم، همين بود که ما زير ساخت ها را در کشور به نحوي داشته باشيم که بازدهي تجهيزات انرژي زا را بالا ببريم که نبرده ايم. به همين دليل الان نمي توانيم از مردم انتظار بيهوده داشته باشيم.
چرا مجلس در برابر بي تفاوتي دولت به توسعه زيرساختها واکنش نشان نداد؟
الان نمي شود اين حرف ها را اينجا زد، با اين وجود، نمي شود از مردم انتظار داشته باشيم که بابت تاسيساتي هزينه پرداخت کنند که بازدهي آن کم است. بنابراين اول بايد زير ساخت ها را بالا ببريم.
چگونه مي شود زيرساختها را بالا برد؟
براي آنکه قضيه روشن شود مثالي مي زنم. آبگرمکني که امروزه به مردم فروخته مي شود، اگر بازدهي آن 2 برابر بشود، قاعدتا مردم حاضر هستند; بابت آن پول بيشتري را پرداخت کنند، اما اگر بازدهي آن کمتر باشد، قاعدتا مردم نمي توانند به علت اينکه راندمان نيروگاه هاي ما 35درصد است بيايند پول 70درصد هزينه توليد برق را پرداخت کنند و اين نقيصه اي در کشور ماست که بايد هرچه سريعتر برطرف شود. قانون اصلاح مصرف انرژي اين را مي گويد که ما بايد اين نقيصه را برطرف کنيم. به عبارت بهتر بايد راندمان و بازدهي را در نيروگاه ها، تاسيسات، پالايشگاه ها و تمام جاهايي که به نحوي خاص از انرژي استفاده مي کنند، بالا ببريم و بتوانيم زيرساخت ها را تهيه کنيم. اگر قانون اصلاح الگوي مصرف را همزمان با قانون هدفمند کردن يارانه ها اجرا مي کرديم يا حتي زودتر از آن هم اجرا مي کرديم، مطمئن باشيد در اجراي هدفمند کردن يارانه ها با کمترين مشکل مواجه بوديم. الان تنها مشکلي که وجود دارد زيرساخت هاست.اين زيرساخت ها را هم بايد دولت با همين قانون اصلاح الگوي مصرف اجرا کند تا اين زيرساخت ها باعث بشود که قانون هدفمند کردن يارانه ها در سالهاي آينده روي ريل خودش قرار بگيرد.
الان بحث آلودگي هوا مطرح است که به عقيده کارشناسان به دليل بي توجهي در توليد بنزين در پتروشيمي هاست . اين بحث تا چه اندازه صحت دارد؟
نتيجه بررسي ما در کميسيون انرژي اين است که بنزين هاي توليد پتروشيمي ما نمي تواند در آلودگي هوا به اين شدتي که هست، اثر داشته باشد. ممکن است اثر بسيار کمي بر آلودگي هوا داشته باشد، ولي واقعا اين درصدهاي آلودگي که الان اعلام مي شود، تا بدين اندازه نيست. من تاکيد مي کنم اين آلودگي مربوط به موضوع ديگري مي شود که در کميسيون انرژي مطرح شده است.
دليل آلودگي هوا از نظر کميسيون انرژي چيست؟
با توجه به اين که شرايط آب و هوايي کشور به نحوي بود که امسال کمترين وزش باد، کمترين بارش و کمترين وزش را داشتيم، مي توانست اين مساله به عنوان يک کاتاليزور شتاب دهنده به آلودگي هوا کمک کند. بنابراين، ادعاي اينکه آلودگي هوا فقط ناشي از بنزين توليد پتروشيمي ها بوده است، اينطور نيست.
آيا مجلس بحث توسعه حمل و نقل را پيگيري نمي کند و قرار نيست که فشاري به دولت بياورد تا بودجه 2 ميليارد دلاري مترو را بدهد، يا اتوبوس هاي درون شهري را تحويل دهد؟
قطعا همين طور است. ما از دولت درخواست کرده ايم و بارها نيز مجلس از دولت خواسته و يا به آن تذکر داده که 2 ميليارد دلاري را که مربوط به بحث مترو بوده است واقعا پرداخت کند. من بايد اظهار تاسف کنم که وقتي داخل مترو مي رويم و مردم را مي بينيم که با آن اشتياق از اين سيستم حمل و نقل عمومي استفاده مي کنند، ولي دولت براي توسعه آن کاري نمي کند. به هرحال مترو يک وسيله نقليه عمومي است که بيشترين سهم را در جا به جايي مردم دارد ، در کاهش آلودگي هوا بيشترين سهم را به خود اختصاص داده است، در کاهش ترافيک بيشترين سهم را دارد و در مسايل زيست محيطي نيز سهم قابل توجهي دارد. به همين دليل است درخواستمان از دولت اين است که 2ميليارد دلار مترو را هر چه سريع تر پرداخت کند.
آيا بحث اينکه دولت با شهردار مشکل دارد و بودجه را نمي دهد درست است؟
اينها بحث هاي سياسي است و نبايد در سلامت مردم تاثيرگذار باشد، بلکه معتقدم که دولت بايد در اين موارد بهتر عمل کند و حتي کمک ويژه تري داشته باشد. به عبارت بهتر، به جاي اين که دولت جلوي پرداخت 2 ميليارد دلار مترو را که مصوبه مجلس است، بگيرد، بهتر است مبلغ بيشتري در اختيار حمل و نقل عمومي قرار مي داد به خصوص در کلانشهرها که واقعا با مشکلات بسياري به ويژه در حمل و نقل و آلودگي هوا مواجه هستيم. با اين شرايط آلودگي که کشور را به تعطيلي مي کشد، بايد توسعه مترو و زيرساخت ها حتما در دستور کار باشد. اما اکنون که اين مهم واقع نمي شود، من فکر مي کنم بحث سياسي شده است و اين در حالي است که خيلي از موضوعات در کشور ما به مسايل سياسي برمي گردد که متاسفانه بيشترين ضرر آن را مردم تحمل مي کنند.
آيا فکر مي کنيد بودجه مترو الان درگير مسايل سياسي شده است ؟
متاسفانه بله. امروزه اختلاف دولت با شهرداري باعث مي شود که کل ملکت متضرر بشوند و با اظهار تاسف بيشتر، مردم از اين موضوع رنج مي برند و آسيب مي بينند.
مجلس قرار است چه کار کند؟
ما مصوبه قانوني داريم و قانون هم قابل اجراست. بنابراين به هيچ دولتي اجازه داده نمي شود که قانون را اجرا نکند. متاسفانه مباحثي در دولت احمدي نژاد اتفاق مي افتد که واقعا شايسته دولت در نظام اسلامي نيست و انتظار داريم که قانونمندتر با مصوبات قانوني رفتار کنند.

خداحافظی با بنزین ۱۰۰ تومانی از بهمن ماه

براساس جدیدترین تصمیم دولت، با تثبیت سهمیه بنزین نیمه یارانه ای (۴۰۰ تومانی) خودروهای شخصی و عمومی در بهمن ماه، احتمال اختصاص سهمیه بنزین ویژه- حمایتی خودروها (نرخ ۱۰۰ تومانی) منتفی شد.

به گزارش مهر، با ورود به دومین ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سهمیه بنزین نیمه یارانه ای (۴۰۰ تومانی) خودروهای عمومی و شخصی در دولت تعیین و نهایی شده است که در روزهای آینده به طور رسمی اعلام می شود.

در بهمن ماه سال جاری با توجه به اینکه مصرف بنزین روزانه کشور کاهش قابل توجه ای نیافته است، احتمال اختصاص سهمیه بنزین ویژه- حمایتی خودروهای شخصی و عمومی (با نرخ ۱۰۰ تومانی) منتفی به نظر می رسد.

به استناد آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، متوسط مصرف بنزین کشور با کاهشی حدود سه میلیون لیتری به حدود ۵۹ میلیون لیتر در روز رسیده است.

در این میان، با تصمیم دولتمردان سهمیه بنزین نیمه یارانه ای (۴۰۰ تومانی) و آزاد (۷۰۰ تومانی) خودروهای شخصی و عمومی در بهمن ماه سالجاری بدون تغییر می ماند.

با این تصمیم به خودروهای شخصی در بهمن ماه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای اختصاص می یابد، همچنین سهمیه بنزین آزاد این خودروها در دومین ماه فصل زمستان ۵۰۰ لیتر در ماه تعیین شده است.

فرید عامری مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه سهمیه بنزین بهمن ماه خودروهای شخصی و عمومی نهایی شده است، به خبرنگار مهر اعلام کرد: اما هنوز جزئیات این سهمیه ها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام نشده است.

۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

زنان بدون اجازه همسرشان اجازه خروج از کشور را ندارند

زنان در ایران بدو اجازه همسرشان اجازه خروج از کشور را ندارند. این قانون البته در رژیم جمهوری اسلامی تازگی ندارد و بخشی از وجوه نظام پدرسالاری در ایران است که مرد را ولی و سرپرست خانواده می داند و  ازدواج دختران و زنان جوان را هم منوط به رضایت مردان خانواده می کند. ريیس پليس رژیم در امور گذرنامه می گوید:" شرط خروج زنان متاهل بالاي 18سال را به داشتن رضايت همسرشان اعلام كرد."

خبرگزاری حکومتی اینسا در ادامه این گزارش می نویسد: سرهنگ صادقي در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا درباره شرايط خروج فرزندان از كشور اظهار كرد: فرزندان زير 18 سال براي خروج از كشور به رضايت پدر نياز دارند اما براساس قانون براي سفر فرزندان بالاي 18 سال نيازي به رضايت پدر نيست.
وي ادامه داد: خانم‌هاي متاهل بالاي 18 سال براي سفر به كشورهاي خارجه بايد رضايت همسرشان را داشته باشند.

لری محمد میرزاوند

دالکه - فرج علیپور

آهنگ لکی از ترکیه

پلنگ زخمي لرستان را دريابيد

تا قبل از سال 85 گمان مي رفت نسل پلنگ لرستان منقرض شده است، اما در همين سال اين حيوان زيبا و قدرتمند در مناطقي از پلدختر و بخش پاپي مشاهده شد و در رسانه ها مطرح شد، كارشناسان تعداد پلنگها را 7قلاده تخمين زدند. از آن زمان به بعد پلنگ لرستان روز خوش نديده است شكارچيان از هر سو به جان اين حيوان افتاده اند.
اخيرا در منطقه چم چيت دورود يك پلنگ مرده كنار خط آهن مشاهده شد ظاهرا قطار آن را كشته بود، در حوالي روستاي امارت شخصي به نام حسن آقا يك قلاده پلنگ را كشت و با آن فيلم هم گرفت، گفته مي شود حسن آقا به پانزده سال زندان و يك ميليارد تومان جريمه محكوم شد. در پلدختر شخصي ناشناس يك پلنگ مادر و چند توله پلنگ را مسموم كرد و كشت. در حوالي سپيددشت شخصي پس از زخمي كردن پلنگ با تفنگ به گمان اينكه حيوان بيچاره مرده است نزديك پناهگاه حيوان در غار شد كه ناگهان مورد حمله پلنگ زخمي قرار گرفت و به شدت مجروح شد، دوستان آن شخص به كمك او مي آيند و نجاتش مي دهند و پلنگ زخمي متواري مي شود و از سرنوشتش خبري نيست. اين ماجرا ها ادامه دارد و هنوز اقدامي جدي براي حفاظت از پلنگ لرستان انجام نگرفته است و اين حيوان همچنان در معرض خطر روزافزون است.

تحریمهای تازه آمریکا علیه ۲۶شرکت «مرتبط» با کشتیرانی ایران


وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد ۲6 شرکت کشتیرانی «صوری و پوششی»، از جمله ۲۰شرکت در هنگ‌کنگ را به اتهام ارتباط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی مورد تحریم قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین اعلام کرده است که 2شرکت مرتبط با صنایع هوا و فضای ایران را مورد تحریم قرار داده است.

به گزارش رادیو فردا، استوارت لوی معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به‌شدت زیر فشار مالی تحریمهای بین‌المللی است.

استوارت لوی می‌گوید تحریمهای روز پنجشنبه در راستای افشا و نشان‌دادن اقدامات فریبکارانه ایران برای دورزدن تحریمهای بین‌المللی صورت گرفته است.
طبق این گزارش 20شرکت از این ۲6 شرکت، در 2آدرس در هنگ‌کنگ ثبت شده‌اند که 4شرکت از آنها متعلق به احمد سرکندی و قاسم نبی‌پور است که در تحریم ماه اکتبر وزارت خزانه‌داری آمریکا از این دو به‌عنوان کسانی که برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی کار یا به نمایندگی از این شرکت عمل می‌کنند، نام برده شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: ۱۶شرکت دیگر ثبت شده در هنگ‌کنگ متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی هستند یا از طریق این شرکت کنترل می‌شوند.

طبق این بیانیه چهار شرکت دیگر از این شرکتها در جزیره «مان» نزدیکی بریتانیا ثبت شده‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین گفته است: گروه صنایع شهید احمد کاظمی و صنایع شهید بابایی به سازمان صنایع هوا فضای ایران وابسته‌اند و مورد تحریم قرار گرفته‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا گروه صنایع شهید احمد کاظمی را متهم کرده است در بخش تکنولوژیک برنامه موشکی ایران فعالیت می‌کند و در برنامه موشکی کره شمالی نیز مشارکت دارد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین می‌گوید صنایع شهید بابایی به‌دلیل ارتباط با صنایع هوا و فضای ایران مورد تحریم قرار گرفته است.

آمریکا در اوایل آذرماه سال جاری ۱۰ «شرکت صوری» مرتبط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را در لیست تحریمهای خود قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر گفته بود ایران فعالیتهای خود را در پشت «شبکه‌ای پیچیده از شرکتهای کشتی‌رانی» پنهان کرده است.
ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۸ شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد و هم‌چنین بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون نزدیک به دهها «شرکت صوری» مرتبط با کشتی‌رانی ایران، هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفته‌اند.
قرار گرفتن شرکتهای خارجی در فهرست سیاه تحریمهای آمریکا بدین معنا است که این شرکتها دیگر اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهند داشت و شرکتهای آمریکایی نیز نمی‌توانند با این شرکتها تماس برقرار کنند.

به‌دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریم ‌شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد علیه ایران که در خردادماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریمهای یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریمهای شورای امنیت است.

ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان این کشور بر این باور هستند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به‌دنبال دستیابی به توان لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد می‌کند.
شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریمهایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیتهای حساس هسته‌ای خود را متوقف کند.

هنوز دهه شصت سخن می‌گوید

« نمی‌توانم ببخشم، نمی‌توانم فراموش کنم. از من می‌خواهید  اعدام دخترم ، دامادم و یتیم شدن دختر یک ساله‌شان را به همین راحتی فراموش کنم و یا باور کنم که کسانی که راس نظام بودند از این کشتار وحشیانه و قرون وسطی ای خبری نداشته‌اند. احمق هم باشی نمی‌توانی باور کنی نخست وزیر یک کشور  نداند در زندان‌هایش چه خبر است. یا باید خیلی بی‌عرضه و بله قربان‌گو باشد که نفهمد چه می‌گذرد یا باید بپذیرد. اگر فقط بیاید و بگوید عذر می‌خواهم، بگوید خطش با آیت‌اللهی که قتل عام بچه‌های ما را امضا کرد فرق می‌کند شاید رنگ سبز  شال دور گردنش را باور کنم.»
پیرزن حدودا هشتاد سال دارد، اما هنوز وقتی می‌خواهد از آن روزها حرف بزند تمامی جزیئات را به یاد می‌آورد. او از دهه شصت با عنوان «دهه مرگ »  یاد می‌کند ومی‌گوید:«دخترم  فارغ التحصیل رشته زمین شناسی  بود. همسرش هم مهندسی خوانده‌بود در دانشگاه شریف. خانه‌شان محل بحث و مطالعه و جمع‌های  علمی و فلسفی بود. شیرین دختری بود که  درد مردم داشت. نمی‌دانم آنچه می‌گفت و باور داشت چقدر عملی بود اما طناب دار پاسخ باورش نبود.»
شیرین در بهار سال شصت و چهار زندانی می‌شود. مامورین به خانه پدری او می‌ریزند و شیرین را به همراه دختر دو ماهه‌اش نیلوفر بازداشت می‌کنند. چند روز بعد نیز سیامک همسر شیرین بازداشت می‌شود.« تا سه ماه هیچ خبری ازآنها نداشتیم. فقط می‌دانستیم زندان هستند. یک روز صدای لرزان شیرین از پشت خط گفت که در تهران و زندان اوین است. از اصفهان راهی تهران شدیم. ساعت‌ها پشت در زندان در سرما این پا و آن پا کردیم تا بالاخره اجازه دادند او را ملاقات کنیم. صورتش نحیف و رنگ پریده  بود. دستانش می‌لرزیدند و  لکنت زبان پیدا کرده‌بود. اما سعی می‌کرد نشان دهد حالش خیلی خوب است و مشکلی وجود ندارد.»
هر چند هفته یک بارهمه خانواده راهی تهران می‌شدیم. ماشین پیکان برادر شیرین کاوه پر می‌شد از خواهر و برادرهای شیرین. جلوی زندان اوین مثل بهشت بود برای ما. دخترمان پشت دیوارهای بلندش نفس می‌کشید.»
پیرزن اشک‌هایش را پاک می‌کند و با مکثی طولانی می‌گوید:« نامردها گاهی آنقدر شکنجه‌اش کرده‌بودند که اجازه نمی‌دادند او را ملاقات کنیم. مدام از همسرش سیامک می‌پرسید. می‌گفت به او گفته‌اند سیامک خودکشی کرده. اشک می‌ریخت . می‌گفتیم باور نکند سیامک هم در زندان اصفهان است اما او حرف زندانبان‌ها  را باور کرده بود.»
پیرزن نفرین‌هایش شروع می‌شود.  اسامی را پشت سر هم ردیف می‌کند و نفرین می‌کند. به اسم هاشمی رفسنجانی که می‌رسد با پوسخند می‌گوید:« این روزها ، روزهای انتقام خون‌های رفته از اوست. کی نوبت احمدی نژاد و خامنه‌ای برسد خدا می‌داند اما همه جبروتی که برای خودش ساخته بود باد هوا شد و حالا پسرش دربدر دنیاست.»
دادگاه شیرین را به ده سال زندان محکوم می‌کند. شیرین در آخرین  ملاقاتش به مادرش می‌گوید:« بازجوی پرونده‌ام گفته سیامک خود‌کشی کرده. هر چه می‌گویم دروغ است می‌گوید خانواده‌ات  می‌خواهند تو را دلداری بدهند. او می‌گوید حاضر است برای نجات جان من و نیلوفر مرا به عقد خود دربیاورد به شرط آنکه از همه خانواده و دوستانم ببرم و با او که قرار است در یکی از سفارتخانه‌ها مسئولیتی بگیرد از کشور خارج شوم. به او جواب منفی دادم و او گفته انتقام می‌گیرد. شیرین می‌ترسید. گفت  بازجو او را تهدید کرده که این ماجرا را با کسی در میان نگذارد اما او خواست تا ما بدانیم ماجرا از چه قرار است. شیرین  می‌ترسید  انگار اتفاقات بدی برایش پیش آمده‌بود. تعادل روحی نداشت و مدام اشک می‌ریخت. چشمان میشی رنگش رمقی نداشتند.»
یک ماه بعد ساعت سه بعد ازظهر تلفن خانه پیرزن به صدا در می‌آید.پدر شیرین گوشی را برمی‌دارد.« سلام کرد، شادتر از همیشه بود. انگار صدایش می‌خندید. گفت که یکی از دوستانش که تازه بازداشت شده گفته سیامک زنده است و دوستانش او را در زندان اصفهان دیده‌اند. دیگر برای تحمل این ده سال زندان پر ازانرژی‌ام. گفت که برای ملاقاتش این هفته حتما به  تهران برویم.»
دو روز مانده به ملاقات دوباره تلفن زنگ می‌خورد.« از اداره زندان بودند. گفتند شیرین عفو خورده و آزاد است. گفتند فردا برای تحویل گرفتن او برویم.»
پیرزن به هق هق می‌افتد. « همه جمع شدیم. باز پیکان کاوه روشن شد. مهشید و من و پدرش و نوه‌ها سوار ماشین شدیم. مسیر اصفهان به تهران این بار کمتر از همیشه بود. برایش کیک خریده بودم.  روسری آبی و مانتوی سرمه‌اش را برایش برداشته‌بودم.ابروهایش خیلی پر پشت شده‌بودند برای همین  همه لوازم پیرایش را هم برداشتم که در اولین توقفمان خانه دایی‌اش در قلهک او را آرایش کنم.»
جلوی اوین مثل همیشه شلوغ بوده. پیرزن، به همراه مهشید و کاوه به سمت درب اصلی زندان می‌روند.« جعبه شیرینی به دست جلوی سرباز وظیفه را گرفتم و شیرینی به او تعارف کردم. با خنده گفتم دخترم آزاد می‌شود. کسانی که دم در بودند گفتند خدا رو شکر. خوشحالی را با گوشت وپوستم لمس می‌کردم.»
بعد از یک ساعت و نیم انتظار بالاخره مامور زندان می‌رسد. پیرزن اسم دخترش را می‌دهد و می‌گوید که با آنها تماس گرفتند که برای آزادی دخترشان بیایند. سری تکان می‌دهد و می‌رود.« نیم ساعتی گذشت. دل در دلم نبود. روی صندلی می‌نشستم و بلند می‌شدم. یک سال می‌شد که شیرین را گرفته‌بودند.»
این بار مرد سی و هفت – هشت ساله ‎‌ای بازمی‌گردد. ته ریش دارد. چشمان قهوه‌ای نافذش دل پیرزن را می‌لرزاند. یاد آخرین ملاقات با شیرین می‌افتد که گفت با چشمان قهوه‌ای روشن‌اش زل می‌زند در صورتم و می‌خواهد زنش شوم.« به خودم گفتم نفوس بد نزن پیرزن. دخترت را الان می‌آورند. مرد چشم قهوه‌ای کیسه سیاه رنگ را روی میز گذاشت و با لحنی تمسخر آمیز گفت:« خدا از سر گناهان شیرین‌تان بگذرد. دست در کیسه کرد و مانتوی طوسی‌اش، روسری‌اش، ساعت مچی‌اش که روی ساعت ده  از کار افتاده‌بود و کفش‌هایش را به ما داد. پشت کرد به من  گفت که خودش را در زندان خفه کرده. دوباره گفت که خدا از سر گناهانش بگذرد. بعد هم گفت نیلوفررا هم به پدر سیامک تحویل خواهند داد.»
« جعبه شیرینی پخش روی زمین شد. جیغ می‌کشیدم. مرد چشم قهوه‌ای تانیمه برگشت و به چشمان خواهر شیرین نگاه کرد. مهشید  نتوانست خودش را کنترل کند و فریاد زد کثافت دروغگو او خودکشی نکرده . او را کشته‌اید. مرد چشم قهوه‌ای فقط آمرانه گفت خفه شو نکبت بی خدا و رفت.»
« حالا می‌خواهم از خانم رهنورد که مجسمه مادر را در میدان محسنی تهران ساخته‌اند بپرسم سهم مادرانی مثل من چه می‌شود؟ یادشان هست یا باید بقیه قصه‌ها را هم بشنوند؟ این ماجرا سال شصت و پنج بود. دختر من نه مبارزه مسلحانه کرده بود و نه آدم کشته‌بود. حتی بنا به احکام صادره از سوی دادگاه به ده سال زندان محکوم شده‌بود اما به ناگاه کشته‌می‌شود. بعدها بعضی از هم بندی‌هایش گفتند که برای سه روز او را به سلول انفرادی بردند و هیچ کس خبری از او نداشت. می‌گفتند فشارها، تهدیدات و شکنجه‌های بازجوی چشم قهوه‌ای که بعدها دوستانش او را  " رسولی" خطاب کردند  به نحوی جدی بوده  که هیچ کس نمی‌تواند منکر قتل او در زندان بشود.»
شیرین‌های بسیاری در دهه شصت کشته‌شدند. جرم‌شان باور به چیزی بود که خمینی و یارانش به آن باور نداشتند. اینک کدامین گواه می‌تواند ثابت کند کسانی که از " دوران طلایی امام" یاد می‌کنند دوباره جنایات دهه شصت را تکرار نکنند؟!
جهت حفظ امنیت خانواده شیرین اسامی این مصاحبه ساختگی هستند.