۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

مقامات سابق دولت آمریکا: گروه اپوزیسیون ایرانی را از لیست خارج کنید



فصلنامه کنگره آمریکا، طی مطلبی در مورد سمپوزیوم مقامات دولت بوش نوشت:
دو مقام ارشد امنیت ملی آمریکا در دوران دولت جرج دبلیو بوش، هفته گذشته دولت اوباما را به خاطر استراتژی تعامل با ایران و نیز تصمیم وزارت خارجه برای حفظ گروه مقاومت، مجاهدین خلق، در لیست سازمانهای تروریستی ۱۹۹۷، مورد انتقاد قراردادند.
تام ریج، اولین وزیر امنیت داخلی، سیاست اعلام شده دولت را مبنی بر تمایلش برای مذاکره بارژیم با نیت خوب ولی «شاید به نحو ساده لوحانه ای خوشبینانه» توصیف کرد. ریج که در یک جلسه در روز جمعه که آن به بحث حول حمایت از نیروهای مقاومت به عنوان تاکتیکی برای مقابله با جاه طلبی های هسته ای ایران که توسط گروه مشورتی «اکزکتیو اکشن»، پرداخته بود، صحبت می کرد، گفت «نهایتاَ تلاش برای دیپلماسی موفق نبوده است و شمار فزاینده ای از تحلیلگران به نظر می رسد این واقعیت را پذیرفته باشند که ایران تا یک حدی قادر به کسب توانایی تسلیحات اتمی خواهد شد».
او گفت: «اگر فکر می کنید آن منطقه از جهان در حال حاضر بی ثبات است، می توانید تصور کنید اگر رژیم به تسلیحات اتمی دست پیدا کند، چه خواهد شد».
فرانسیس تاونزند که به عنوان مشاور امنیت داخلی بوش خدمت میکرد، گفت که این که صرفاَ ایران را به میز مذاکره بکشانیم به عنوان یک هدف سیاست خارجی ایالات متحده کافی نیست. وی گفت «آیا هدف فقط همین است؟ این کافی نیست».

وی رژیم ایران را دولت حامی تروریسم توصیف کرد که به گروه شبه نظامی حزب الله کمک می کند.
یک سخنران دیگر در این جلسه، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در ملل متحد بود که گفت جامعه بین المللی یا باید یک ایران اتمی را بپذیرد یا یک کشور مجبور خواهد بود دست به اقدام پیشگیرانه نظامی بزند. او اضافه کرد اسراییل محتمل ترین کاندیدا خواهد بود با توجه به «اعتقاد مذهبی دولت اوباما به قدرت مذاکره». ولی ریج گفت چنان دخالتی نامحتمل است زیرا منطقه را بی ثبات تر خواهد کرد.

بولتون گفت «ما داریم وقت و راه حل ها را ازدست می دهیم».
ریج و تاونزند و سایر سخنرانان آنچه را که آنها یک گام درراستای جلوگیری از طرحهای اتمی ایران  توصیف کردند، توضیح دادند که فراخوان به حذف برچسب تروریستی از سازمان مجاهدین خلق بود. ریج گفت «مجاهدین یک سازمان  تروریستی نیست».
او گفت، در مقابله با یک رژیم سرکوبگر، ایالات متحده می باید یک سیاست فعال حمایت از اپوزیسیون را دنبال کند و اضافه کرد که چنان اقدامی نتایج مؤثری در زمینه اتمی خواهد داشت.

مجاهدین که در تبعید و از عراق فعالیت می کند، قرارگاههای مسلحی را داشته است و به این شناخته می شد که حملاتی را به داخل ایران کرده بود، هرچند اعضای آن یک توافق عدم خشونت را در سال ۲۰۰۴ امضا کردند. این گروه به خاطر اقداماتی در عراق که ادعا می شد خشونت بار هستند توسط گروههای حقوق بشر، مورد انتقاد قرار گرفته بود، ولی گروههای زیادی از تحلیلگران، از جمله سخنرانان جلسه روز جمعه، مشروعیت چنان اتهاماتی را زیر علامت سئوال بردند.
این گروه رابطه پیچیده ای با ایالات متحده دارد. هرچند در دهه ۷۰ به آمریکاییان در ایران حمله کرد، این گروه ظرف ۲۵ سال گذشته، نظامیان و غیرنظامیان امریکایی را هدف قرار نداده است. درسال ۲۰۰۳، آمریکا قرارگاههای مجاهدین در عراق را بمباران کرد و هزاران عضو گروه را گردآوری کرد. ولی در سال ۲۰۰۳ جمع بندی کرد که هیچ مبنایی برای متهم کردن آنها به نقض قوانین آمریکا وجود ندارد. برغم استمرار حضور مجاهدین در لیست وزارتخارجه، مقامات وزارت دفاع گفته اند که آنها ازاین گروه برای گردآوری اطلاعات وشاخص گذاری در ا یران که برای عملیات آتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، استفاده کرده اند.

تاونزند گفت وزارتخارجه این گروه را در دوران پرزیدنت بیل کلینتون به عنوان تلاشی برای استمالت ازتهران در لیست وارد کرد و این گروه به خاطر دلایل سیاسی در لیست مانده است. او گفت:« این واقعیت که ما اجازه می دهم ملاحظات سیاسی داخلی و خارجی یک پروسه ای را که می باید مبتنی بر اساس واقعیات باشد، تحت تأثیر قرار دهد، به اعتبار آمریکا ضربه می زند». این مقام سابق کاخ سفید فراتر رفت و گفت کل این لیست به خاطر ملاحظات سیاسی لکه دار شده است و می باید لغو شود.
رئیس اکزکتیو اکشن، نیل لیوینگستون، گفت سه دولت پی در پی بخاطر حفظ مجاهدین در لیست به دلایل سیاسی مجرم هستند.
وی گفت «دولت بوش می باید به خاطر این موضع شرم کند» و اضافه کرد که وزیر خارجه کلینتون اگر در مورد برخورد با دولتهای حامی تروریسم جدی است، باید دست به اقدام بزند.
نماینده سابق، تام تانکردو، جمهوریخواه از کلرادو، (۱۹۹۹-۲۰۰۹)، که یک نامه امضا کرد که فراخوان به حذف مجاهدین خلق از لیست در یک دهه پیش داد، گفت انتخابات نوامبر می باید یک تأثیر روی موقعیت گروه داشته باشد. وی اضافه کرد، ایلییانا رزلهتینن، رئیس آتی کمیته خارجی مجلس نمایندگان، «یک دوست خوب» در مورد این موضوع است. او گفت «ریاست رزلهتینن برای ما که از این موضوع حمایت می کنیم، مفید است».
ریج گفت او نشانه هایی را دیده است که وزارت خارجه ممکن است همین الان خروج این گروه از لیست را مد نظر داشته باشد.

شب یلدا


صدور قرار وثیقه مالی 1 میلیاردی علیه زندانی سیاسی ارژنگ داودی

روز دوشنبه 29 آذر ماه زندانی سیاسی ارژنگ داودی در رابطه با پرونده سازی جدیدی که اخیرا در شعبۀ 6 بازپرسی دادگاه انقلاب کرج توسط فردی بنام محمدیاری علیه او گشوده شده است احضار شد و به وی اعلام گردید که محکوم به قرار وثیقه مالی 1 میلیاردی شده است.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی 21 آذر ماه به شعبۀ 6 دادسرای انقلاب کرج برده شد و توسط محمدیاری رئیس شعبه 6 پرونده جدیدی علیه وی گشوده شد، و او را به اتهامات واهی مانند ؛ اقدام علیه امنیت نظام،تهیج افکار عمومی علیه نظام از طریق سایتها و رسانه های خارجی و توهین واهانت به مسئولان نظام می باشد محاکمه شد. این در حالی است که آقای داودی سالها است که در زندان بسر می برد .
لازم به یادآوری است تا به حال 3 پرونده علیه زندانی سیاسی ارژنگ داودی توسط بازجویان وزارت اطلاعات گشوده شده است.
محمدیاری بازپرس شعبۀ 6 بازپرسی دادگاه انقلاب خود از بازجویان وزارت اطلاعات که تحت عنوان بازپرس در دادگاه انقلاب کرج مشغول به اتهام سازی و پرونده سازی علیه زندانیان سیاسی که سالها در اسارت هستند می باشد. این فرد پیش از این علیه منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه با شگفتی و حیرت فراوان اتهامات مشابهی وارد نمود و او را به 1 سال زندان علاوه بر محکومیت قبلی اش محکوم نمود.محمدیاری همچنین قبل از آن علیه منصور رادپور در حالی که در زندان بود اتهام سازی نمود و او را به 5 سال زندان محکوم نمود.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،اتهام سازی ، پرونده سازی و صدور قرار وثیقۀ مالی نجومی علیه زندانیان سیاسی که سالها در اسارت بسر می برند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سازمانهای حقوق بشری و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

در زلزله کرمان هفت نفر کشته، صدها نفر زخمی و ٤٠روستا تخریب شد

رئيس شوراي استان كرمان گفت: به دنبال وقوع زلزله 6 و 5 ريشتري در كرمان حدود 30 – 40 روستاي شهرستان «ريزان» بين 20 تا 100 درصد تخريب شده‌اند. محمد رفيع‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اعلام اينكه اين زمين‌ لرزه در شرق استان كرمان و در شهرستان «ريزان» رخ داد تاكيد كرد: مركز زمين لرزه در چاه قنبر بوده و متاسفانه هنوز به برخي از نقاط اين منطقه دسترسي نداريم چرا كه كوهستاني و صعب‌العبور بودن اين منطقه دسترسي نيروهاي امدادي ناممكن كرده است.

او افزود: اين زمين‌ لرزه تاكنون 7 كشته داشته و صدهاا زخمي نيز به جا گذاشته است.رفيع‌آبادي با اشاره به امدادرساني در اين منطقه كه پس از وقوع زلزله آغاز شد گفت: نيروهاي امداد رساني چند بالگرد براي دسترسي به مناطق كوهستاني اعزام كرده‌اند.
براساس اين گزارش برزنگ فرماندار شهرستان ريزان نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، به انجام كار امداد و نجات در اين منطقه زلزله زده خبر داد و تصريح كرد: تاكنون تعداد تلفات 7 نفر بوده اما امكان افزايش مجروحين و كشته‌‌شدگان زياد است چرا كه كانون زمين‌ لرزه منطقه‌اي كوهستاني بوده و به اين جهت كار امدادرساني تا حدودي دشوار شده است. او افزود: هزار و 800 واحد مسكوني بين 20 تا 100 درصد تخريب شده و كار آواربرداري نيز در حال انجام است
. فرماندار شهرستان ريزان گفت: درحال حاضر كار امدادرساني به ساكنان كانون زمين لرزه تمام شده است.

دانشجوی محروم از تحصیل به یکسال حبس محکوم شد

سما نورانی، دانشجوی محروم از تحصیل و از اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی مقیسه به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، این فعال حق تحصیل که در تاریخ 12 اسفند 1388 در شیراز بازداشت و به بند «2 الف» سپاه در زندان اوین منتقل شده بود، ششم اردیبهشت 1389 با تودیع وثیقه از بند «2 الف» سپاه در زندان اوین آزاد شده بود.

سما نورانی، در مهرماه 1387 در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه سهند تبریز پذیرفته شد اما پس از گذراندن سه ترم اخراج شد.

لازم به ذکر است این دانشجوی محروم از تحصیل بهایی، پیشتر در اواخر اردیبهشت 1385 توسط نیروهای امنیتی به همراه گروهی که خدمات اجتماعی انجام می داده‌اند در پرونده موسوم به پرونده 54 نفر در شهر شیراز بازداشت شده و در نهایت به یک سال حبس تعلیقی و سه سال شرکت اجباری در کلاس های تبلیغات اسلامی محکوم شده بود.

۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

انتقال دانشجوی زندانی با دستبند و پابند به بیمارستان

كانون حمايت ازخانواده هاي جان باختگان وبازداشتي ها :بنا بر اخبار
دريافتي حامد يازرلو,كارشناس ارشد مهندسي هوا فضا از دانشگاه امير كبير كه
هم اكنون در بند 350 اوين زنداني است بر اثر بروز حادثه اي در روز تاسوعا
دستش مجروح ميشود که جهت چک وضعيت آرنج دستش و عكسبرداري به بيرون از زندان
منتقل گرديد.مأموران اطلاعات زندان حامد يازرلو را براي تحقير با پابند و
دست بند زدن به دستي كه مجروح بوده براي عكس برداري به بيمارستان برده و
بعد از عكسبرداري مشخص ميشود كه آرنج وي ترك برداشته است كه بدون ديدن
ارتوپد آنرا آتل بندي كرده و مجددا ً به همان شرايط دست بندو پابند به اوين
برميگردانند.
شايان ذکر است که مادر حامد,خانم نازيلا دشتي نيز در زندان اوين, بند زنان
موسوم به بند متادن محبوس است.همچنين برادر ديگر حامد,آقاي هود يازرلو
دانشجوي مديريت صنعتي دانشگاه غير انتفاعي قزوين ميباشد که هود نيز در
زندان گوهردشت کرج زنداني است.

مامور اطلاعات فعال دانشجویی را تهدید به بازداشت کرد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" صبح روز دوشنبه 29 آذر ماه  فردی که خود را مامور امنیتی معرفی نموده و از شماره ای نامعلوم تماس میگرفت، طی تماسی تلفنی با پیمان عارف روزنامه نگار ، فعال دانشجویی و از زندانیان سیاسی انتخابات ریاست جمهوری که چند ماهی است جهت مداوا در خارج از زندان به سر میبرد، در مورد فعالیتهای جبهه ملی ایران بویژه سازمان دانش آموختگان جبهه ملی به وی هشدار داده و تهدید به بازگرداندن او به زندان ،" تحمیل هزینه سنگین" به وی و سایر اعضای جبهه ملی نمود.
مامور امنیتی فوق با طرح این ادعا که جلسات جبهه ملی محل حضور عناصری خارج از جبهه ملی و وابسته به منافقین گردیده است، خواهان تعطیلی جلسات سازمان دانش آموختگان جبهه ملی گردید . آقای پیمان عارف نیز در پاسخ با رد ادعای مامور امنیتی گفت: از زمان شادروان ورجاوند سنت این سازمان این بوده است که درش به روی همه گشوده باشد و اگر هم فردی خارج از هویت جبهه ملی بدان رفت و آمد داشت ،خود جبهه ملی دارای چنان سطحی از توانمندی و سابقه است که خود تشخیص داده با مکانیسمهای خود آن مسئله را حل کند و نیازی به تذکرات نیروهای امنیتی ندارد.
  . در نهایت تماس گیرنده با تهدید به حمله به منزل مهندس کوروش زعیم (محل برگزاری جلسات ادواری سازمان دانش آموختگان) گفت: ما فعلا با احترام به شما تذکر دادیم و نظرمان را به شما ابلاغ کردیم ولی دفعه بعد عمل خواهیم کرد.

29 آذر 1389 برابر با 20 دسامبر 2010

جعفر پناهی به شش سال حبس محکوم شد

این رای با استناد به مواد ۵۰۰، ۶۱۰ و ۱۹ قانون مجازات اسلامی و به اتهام «اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» صادر شده است.
جعفر پناهی، فیلمساز برجسته‌ی ایرانی و خالق آثاری همچون «بادکنک سفید»، «طلای سرخ» و «دایره»، چندی پیش به مناسبت برگزاری شصتمین دوره جشنواره فیلم برلین از سوی برگزاركنندگان به این جشنواره دعوت شد.
پناهی، بار اول در روز پنجشنبه ۸ مرداد‌ماه ۱۳۸۸ هنگامی که به همراه گروه دیگری از فیلم‌سازان برای گرامیداشت کشته‌شدگان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم به بهشت زهرا رفته بود، به‌همراه مهناز محمدی، مستندساز بازداشت و پس از چند روز آزاد شد. وی در بار دوم در تاریخ دوشنبه ۱۰ اسفندماه به همراه ۱۸ نفر دیگر در منزل شخصی‌اش و در حالی که در حال ساخت فیلمی جدید بود، بازداشت شد.
در چهارم خرداد ۱۳۸۹، این کارگردان برجسته‌ی ایرانی به دستور بازپرس و تایید دادستان عمومی و انقلاب تهران با تودیع وثیقهٔ ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

در ادامه درگیری باندهای رژیم: تشکیل پرونده فساد مالی برای معاون اول احمدی نژاد

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از تشکیل پرونده فساد مالی برای رحیمی معاون اول رئیس جمهور خبر داد و اعلام کرد رحیمی به خاطر پرونده فساد مالی که در حال حاضر در دست تحقیق و بررسی است به قوه قضاییه فرا خوانده می شود. محسنی اژه ای گفت در حال حاضر پرونده تشکیل شده و بنابر محتویات پرونده و اظهارات شهود به زودی در مورد ایشان تصمیم گیری می‌شود.

یک زن در قزوین اعدام شد/١١نفر به اتهام شرکت در درگیری لار اعدام می شوند

سحرگاه امروز حكم قصاص مهين قديري قاتل نخستين قتل‌هاي سريالي زنان قزويني اجرا شد. اجراي اين حكم صبح امروز بدون حضور خبرنگار و در محوطه زندان مركزي قزوين به اجرا درآمد.
قرار است بامداد امروز دوشنبه چندین نفر را در زندانهای قزوین و زاهدان اعدام شوند. امروز دوشنبه ۲۹ آذرماه یازده نفر در زندان زاهدان اعدام خواهند شد. اتهام یازده نفری که در زاهدان قرار است اعدام شوند "مشارکت در درگیری لار" ، "مشارکت در حادثه مسجد جامع زاهدان"، "تیراندازی به سمت خودروهای راهنمایی و رانندگی در جاده خاش" و ... اعلام شده است.

حکم اعدام برای نوجوانی که هنگام وقوع قتل ١۴سال داشته است

يك وكيل دادگستري از صدور حكم قصاص براي موكل خود كه هنگام وقوع قتل كمتر از 15 سال سن داشته، از سوي دادگاه كيفري استان فارس خبر داد. غلامحسين رييسي در گفت‌وگو با ايسنا در تشريح اين اتفاق گفت: در 12 آذر 88 عده‌اي جوان موتورسوار در حال رفتن به رستوراني بودند كه به صورت ناگهاني يكي از آنها سرنگون مي‌شود، موتورسواران به تصور اينكه نوجواني به نام”اشكان” موجب اين سرنگوني شده، با او درگير مي‌شوند. وي افزود: درگيري ميان اين گروه كه تعدادشان بيشتر از هشت نفر بوده است با اشكان 14 ساله در ميدان غدير شهرستان فسا رخ مي‌دهد. آنها با زنجير اشكان را مي‌زنند، اشكان سعي مي‌كند فرار كند ولي آنها مانع فرار او مي‌شوند و مجددا او را با زنجير مي‌زنند. پزشكي قانوني نيز آثار زنجير را بر بدن اشكان تاييد كرده است. وكيل مدافع اشكان افزود: در اين لحظه”اشكان” با چاقو به سمت مقتول كه جواني 20 ساله بوده حمله مي‌كند و به چند نقطه از بدن او ضربه وارد مي‌كند اما فرد مجروح‌شده در بيمارستان در اثر شدت جراحات وارده فوت مي‌كند و پرونده‌اي با اتهام قتل در اداره آگاهي شهرستان فسا گشوده مي‌شود. اشكان پس از دو سه روز توسط پدر به آگاهي تحويل داده مي‌شود و اداره آگاهي تحقيقات را آغاز مي‌كند. رييسي درباره‌ي سن دقيق اين متهم در هنگام وقوع قتل، گفت: تولد اشكان 12 تيرماه 74 است و روز حادثه نيز 12 آذر 88 بوده و اين مقايسه نشان مي‌دهد كه اشكان در روز حادثه 14 ساله بوده و هنوز به سن 15 سال هجري قمري كه سن بلوغ در پسران محسوب مي‌شود نرسيده است.

وي با تاکيد بر اينکه”اشكان” در هنگام وقوع قتل نابالغ بوده، اظهار كرد: طبق قانون هنگامي كه كودك نابالغ مرتكب قتل عمد شود، قتل او به منزله خطاي غير عمد محسوب و پدر او به عنوان عاقله به پرداخت ديه محكوم مي‌شود و خود كودك جهت تاديه و تعزير مدتي در كانون اصلاح و تربيت نگهداري مي‌شود اما با وجود صراحت قانون، دادستان شهر فسا در رسيدگي به اين پرونده موضوع را به بازپرس ارجاع مي‌دهد. بازپرس از پزشكي قانوني استعلام مي‌كند و پزشكي قانوني بلوغ جسماني اشكان را تاييد مي‌كند اما رشد فكري و عقلاني او را تاييد نمي‌كند.

وي با بيان اينكه”اشكان منكر انجام موضوع نيست اما مي‌گويد نفهميدم” گفت: دادگاه كيفري استان فارس در شيراز هم علي‌رغم ايراد صلاحيت به دليل غيرعمدي بودن قتل، خود را صالح مي‌داند و نهايتا موضوع به كميسيون حقوق بشر قوه قضاييه و ستاد حقوق شهروندي قوه قضاييه منعكس شده و بر اساس شناسنامه اشكان ثابت شده كه او به حد بلوغ شرعي نرسيده است. وي خاطرنشان كرد: علي‌رغم استفتاء از دو تن از مراجع عظام تقليد كه آنها ملاك سن بلوغ را 15 سال قمري اعلام كردند اشكان را مستوجب قصاص نمي‌دانند بلكه مستوجب پرداخت ديه توسط عاقله مي‌دانند.
رييسي اضافه كرد: علي‌رغم اينكه در لايحه حمايت از اطفال و حتي به موجب لايحه جديد قانون مجازات اسلامي جمع بلوغ و عقل هر دو مد نظر قوه قضاييه است و بر مبناي نظر حضرت امام (ره) بلوغ و عقل هر دو توام شرط است اما دادگاه مسووليت تدريجي و كيفري نسبي كودكان را كه در شرع هم بين مميز و غيرمميز تفكيك قائل شده است نپذيرفت و به صرف اينكه پزشكي قانوني مي‌گويد بلوغ جسمي دارد و بلوغ فكري ندارد، او را به قصاص محكوم كرد. اين وكيل دادگستري اضافه كرد: اين پرونده در شعبه چهار دادگاه كيفري استان فارس منتهي به صدور حكم قصاص شده و به محض ابلاغ راي، مورد اعتراض قرار مي‌گيرد. اميد است ديوان عالي كشور به اين موضوع با توجه به ظرافت و حساسيت موضوع و به منظور رعايت عدالت توجه ويژه كند.

وي درپايان اظهاركرد: با توجه به اينكه رويكرد حال حاضر جمهوري اسلامي و قوه قضاييه رويكرد عدالت كيفري مبتني بر پذيرش مسووليت تدريجي است و با توجه به تغييراتي كه اخيرا در مقررات موضوعه، لايحه حمايت از حقوق اطفال و قانون مجازات اسلامي ايجاد شده است درمي‌يابيم كه رويكرد سياست كيفري جمهوري اسلامي با اين راي دادگاه همخواني ندارد و اساسا اين راي مغاير با رويكرد سياست كيفري جمهوري اسلامي و سياست كيفري اسلامي است.

پلیس ترکیه ۱۲ پناهجوی ایرانی را دستگیر کرد


کامبیز شبانکاره، ترکیه - تعدادی از ایرانیان پناهنده در ترکیه، در اعتراض به سیاست‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه، به یک تجمع اعتراض آمیز در مقابل دفتر این سازمان در آنکارا دست زدند، که با دخالت پلیس ترکیه روبرو شد.
پلیس ترکیه که از پیش برای مقابله با این تجمع اعتراض آمیز آماده شده بود، پس از پراکنده نمودن معترضان، ۱۲ تن از پناهندگان را دستگیر کرد. پناهندگان، پس از دستگیری به بازداشتگاه دفتر امور اتباع بیگانه پلیس تر کیه در آنکارا منتقل شدند.

در گفتگو با دوتن از پناهندگان، ایشان اعلام کردند، در حال حاضر تمام بازداشت شدگان اعم از زن و مرد در یک سلول عمومی بسر می‌برند. طبق گفته‌ی این دو پناهنده ایرانی، هیچ‌گونه ضرب و شتمی از سوی پلیس ترکیه صورت نگرفته، اما آینده‌ی بازداشت شدگان نامعلوم است و مقامات پلیس هیچ اطلاعی در مورد مدت بازداشت به ایشان نداده‌اند.
پناهندگان ایرانی در ترکیه که اکثراً پس از انتخابات بحث برانگیز سال گذشته و در پی اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات، از ایران خارج شده‌اند، در شرایط اسفباری در کشور ترکیه بسر می‌برند و تعداد زیادی از آنها نیز پرونده شان مورد قبول مقامات قرار نگرفته است.

تجمع اعتراضی امروز نیز در اعتراض به همین شرایط و عدم توجه دولت ترکیه و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به وضعیت پناهندگان صورت گرفته بود.

اعدام ۱۱ بلوچ و انتقامجویی جمهوری اسلامی


اعدام ۱۱ بلوچ و انتقامجویی جمهوری اسلامی از بمبگزاری چابهار

در خـراب آباد  شهر بي تـپـش
دارها برچيده؛ خونـها تشنه اند 
دردمندان بي خروش و بي فغان
خشمناكان بي فغان و بي خروش
جاي رنج و خشم و عصيان بوته ها
پــشـكـبـنـهـاي پـلـيـدي رسته اند
باز ما مانديم و شهر بي تپش
و آنچه كفتار است و گرگ و روبه ست
گاه مي گويم فغاني بر كشم
باز مي بـیـنـم صدايم كوته ست
(مهدی اخوان ثالث)

هنوز خون قربانیان بمبگزاری انتحاری جندالله در مسلخگاه چابهار خشک نشده است که رژیم جمهوری اسلامی سحرگاه دوشنبه ۲۹ آذر در یک اقدام تلافی جویانه "ایـلـی" و به سبک قرون وسطائی یازده زندانی "بیگناه" بلوچ را عمدتا از خانواده های شه بخش و ناروئی  در زندان زاهدان به طور فراقانونی به دار آویخت. بیگناه از این منظر که اتهامات منـتسب به این قربانیان ِ کینه جوئی نفرت و انتقام نه تنها در هیچ دادگاه صالحی ثابت نشده بود، بلکه ظاهرا هیچ دادگاهی در کار نبوده است و مراحل قانونی طی نشدند. و اینگونه است که شعر سروده شده در قرون وسطاء، اکنون در قرن بیست و یکم و در وطن  مرگ و مصیبت زده ِ ما مصداقی حـُـزن انگیزی و دردآور پیدا می کند. گـُـنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری. بر طبق اظهارات حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس (بی)دادگستری سیستان و بلوچستان "دستگاه قضايي در اجراي دقيق و سريع احكام و حدود الهي بر محاربان و مفسدان لحظه اي درنگ نكرده و قاطعانه احكام اسلام را اجرا خواهد كرد".

نـژند و اندوهناکی این غم نامه محزن و دهشت انگیز در این است که من این سطور را نــه در صبح دوشنبه و بعد از اعدام این قربانیان بلوچ ، بلکه آن را در یک غروب ملال آور و یخ زده روز قبل از اعدام یعنی یکشنبه، با قلبی مملو از وحشت و بیم و هراس نوشتم. نوشتم ! زیرا نغمه های شوم جارچیان مرگ در بلاگها و سایت های وابسته به افراطیون تشنه به خون و جغدهای منادی مرگ و تباهی که بر ویرانه های ِ بلوچستان و دیگر مناطق ایران لانه کرده اند ، این خبر شوم را قبل از وقوع حادثه هولناک از نفیر خونین خویش فریاد کشیده بودند. فریادی که بوی خون و انتقام می داد. فغانی دلخراش که بیشتر شبیه آمیزه ای از زوزه و هلهله جنگجوی پیشقراول یک قبیله ما قبل تاریخ بود، که سحرگان مشرف بر تپه های فتح شده تاریخ خبر انتقامجویی قریب الوقوع قبیله خود را به قبیله همسایه می دهد.  و اینگونه است که قبایل "لازم" و "ملزوم"  زمان ما خون انسان های بیگناه را در زندان ها و بر سنگفرش خیابانها جاری می کنند. خـبـری که در سایت زاهدان نیوز سرنوشت یازده انسان را رقم زد، بسیار خلاصه بود:" صبح فردا مورخ 29 آذر ماه قرار است 11 نفر از عوامل گروهک تروریستی در زندان زاهدان به دار مجازات آویخته شوند".

آز انجائیکه فردا(دوشنبه) و پس فردا امکان نوشتن برای من نیست، با بیم و امید این سطور را به رشته تحریر درآوردم. بیم از فردایی منحوس وسهمناک؛ و امــیـد به اینکه این خـبـر هم همانند بسیاری از اخبار کذب منتشره و معمول در این وب سایت مملو از دروغ ،  نادرست از آب درآید. در آن صورت اوقات تلف شده در نوشتن این "مرثیه ِ  غیر ضروری پیش از مرگ" بهترین و شادترین وقت تلف شده زندگی من خواهد بود و شما هرگز در مورد آن مطلع نخواهید شد. امّـا در غیر اینصورت دریغ و افسوس! زیرا تا آنجائیکه به نغمه های شوم مرگ و اعدام مربوط می شود، جارچیان جمهوری اسلامی دروغ نمی گویند. مرگ و انسان کـُـشی حقیقت هستی آنهاست، و "زندگی" نفی موجودیت آنها می باشد. جمهوری اسلامی نیز مانند جـنـدالله معتقد است که خون را باید با خون شست. شاید وجود متعارض این دو برای استمرار خشونت در بلوچستان  و وقوع کشتار های دست جمعی و هولناک "لازم" و "ملزوم" یکدیگر باشند. به همین دلیل سایت زاهدان نیوز یکبار دیگر ادعا های آیت الله ناصر مکارم شیرازی را در راستای ضرورت تحت کنترل در آوردن مدارس دینی اهل سنت در بلوچستان و لزوم اعمال مدیریت دولتی بر آنان با ولع خاصی تکرار می کند. گویا آنها منتظر حادثه ای نظیر کشتار چابهار بودند تا اهرم فشار را بر علمای اهل سنت و تحت کنترل درآوردن مدارس آنان را بیشتر از پیش عملی کنند. این سایت متعصب حکومتی می گوید " شستشوهای مغزی عوامل انتحاری در حوزه های علمیه وهابی در استان و در پاکستان آغازمی شود. در این حوزه ها تعصبات ضد شیعی تبلیغ و گسترش داده می شود. تقریباً همه افرادی که در گروهک جندالله دست به عملیاتهای تروریستی زده اند روزی در این حوزه های علمیه درس خوانده اند. هیچ گونه نظارتی بر این حوزه های علمیه صورت نمی پذیرد و هیچ کس پاسخ گوی تبعات این اقدامات برای جان مردم نیست".   ظاهراً عملکرد جندالله  و بخصوص بمبگزاری چابهار متمسک بسیار مناسبی برای تضعیف رهبران اهل سنت بلوچ و تحت فشار در آوردن آنها می باشد. این می تواند آغاز یک پروسه تهاجمی و رویارویی خطرناکی بین حکومت و شورای هماهنگی حوزه های علمیه اهل سنت ایران به رهبری مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، بخصوص در بلوچستان باشد. وانگهی  جـنـدالله و رهبر آن نیز در اعلامیه های جداگانه از "آغاز جنگ" در بلوچستان سخن گفته اند. اعلامیه اخیر جندالله می گوید " جنبش اعلام مي دارد هر گونه تعرض به علماي اهلسنت با شديدترين واكنش جنبش مقاومت جندالله مواجه خواهد شد و وضعيت بلوچستان از آنچه هست بحراني تر خواهد شد".

جمهوری اسلامی جندالله را یک گروه تروریستی وابسته به بیگناه و خود را یک حکومت  قانونگرا، مسئول و با رأفت و رحمت اسلامی قلمداد می کند. اما در عمل هیچگونه نشانه ای از قانونگرایی و رأفت اسلامی در این نظام نیست. سوال این است که چرا این یازده متهم بلوچ و بیگناه که گناه و جرم آنها در هیچ محکمه صالحی ثابت نشده است و مدتها قبل از وقوع بمبگزاری چابهار دستگیر شده بودند، از حق داشتن وکیل و محاکمه عادلانه و حق بازخواست و رجوع حکم به دیوان عالی کشور و دیگر مراحل قانونی، اسلامی و انسانی بر خلاف ادعا های ظاهری رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان محروم ماندند؛ و بر طبق اعتراف حجت الاسلام ابراهیم حمیدی سریع اعدام شدند؟ در نهایت  همانگونه که کشتار انسانهای بیگناه در چابهار مورد نفرت و انزجار انسان های آزاده می باشد. این اعدام های دست جمعی انتقامجویانه و غیر انسانی بلوچها توسط رژیم جمهوری اسلامی نیز مورد تقبیح و انزجار همگانی می باشد و شدیدا محکوم است. متاسفانه رژیم جمهوری اسلامی و جندالله بمثابه دو روی سکه رایج خشونت در بلوچستان نیک می دانند که ثمره خشونت جز بازتولید خشونت هیچ محصول دیگری نخواهد بود. شوربختانه هر دو حداکثر تلاش مرگبار خود را در تـشدیـد و تعمیق تسلسل دایره وار خشونت عریان بکار می برند و در این راستا قربانیان بیگناه بیشتری می طلبند. دریــغــا ! که  باز ما می مانیم و شهر بي تپش ؛ و آنچه كفتار است و گرگ و روبه ست؛ گاه مي گويم فغاني بر كشم، اما باز مي بـیـنـم صدايم كوته ست! (م. ا.)


عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن
غروب قبل از دوشنبه ٢٩ آذر ۱۳۸۹
doshoki@gmail.com

رامین، قصاب مطبوعات برکنار شد

محمدعلی رامین پس از یکسال و یکماه جای خود را در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به مسئول دفتر معاون اول احمدی نژاد داد.

به گزارش مهر، وزیر ارشاد محمدجعفر محمدزاده را جایگزین محمدعلی رامین کرده است.

پیشتر نیز خبر‌هایی مبنی بر برکناری رامین از این سمت منتشر شده بود اما گویا این تغییر به بعد از نمایشگاه اخیر مطبوعات و بازگشت رامین از سفر حج موکول شده بود.

محمد جعفر محمدزاده تا پیش از این مسئول دفتر محمدرضا رحیمی معاون اول بود. همچنین معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری، مدیر کلی روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، معاون موسسه و روزنامه جام جم و فعالیت در صدا و سیما و تالیف چند کتاب از سوابق کاری دیگر وی است.

گزارش مراسم روز جهانی حقوق بشردر آتلانتا


با کوشش گروه پشتیبانان دموکراسی و آزادی برای ایران برنامه ای به مناسبت روز جهانی حقوق بشر  با عنوان "  در هر کجا که حقوق بشر حکمفرماست ظلم و استبداد جایی ندارد" در  12 دسامبر در آتلانتا  بر گزارشد. 
برنامه روز جهانی حقوق بشر بدنبال فراخوان "اتحاد برای پیش برد سکو ر دموکراسی د ر ایران " در روزهای چهارم تا دوازدهم دسامبر  د ر آ تلانتا و24 شهر دیگر درسراسر دنیا انجام گرفت و مورد استقبال اهالی این شهر ها قرار گرفت. 
برنامه آتلانتا ساعت 5 بعد از روز یکشنبه با خوش آمد و معرفی گروه پشتیبانان دموکراسی و آزادی برای ایران" بهراه نمایش تصویری شروع شد. 
بخش اول برنامه  بزبان انگلیسی  و بخش دوم بزبان فارسی اجرا گردید. در بخش انگلیسی ابتدا آقای مهراب زرین  سخن گفتند ، ایشان اینچنین توضیح دادند:
" علاوه بر بزرگداشت روزجهانی حقوق بشر و مروری بربند بند منشور حقوق بشر ، ما  بهمراه 24 شهر در سراسر دنیا درخواست آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران و درخواست اعزام هیئتی ویژه از سازمان ملل برای بررسی شرایط زندانیان سیاسی در ایران را داریم .
به همین منظور پست کارتها و طوماری تهیه کرده ایم که در اینجا موجود است که پس از امضا به سازمان ملل برده و یا فرستاده خواهد شد .  همچنین ما برای همراهی با سازمان عفو بین الملل برای  کارزار  " برای حقوق بشر، بنویس " دو نوع  نامه   تهیه کرده ایم ، یکی خطاب به  مجید توکلی که بیان میدارد ما با او هستیم و برای آزادی او تلاش می کنیم و دیگری خطاب به مسئولین امور برای آزادی او  . نمونه های هردو نامه موجود است  که پس از امضا پست خواهد شد .
تمبر هایی پستی نیز با نوشته "آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران" تهیه شده  که برای پست کردن  از آنها استفاده خواهد شد.
   سازمان عفو بین الملل برای روز جهانی حقوق بشر   کارزاری را بنام  " برای حقوق بشر، بنویس "  براه انداخته واز هر کشوری یک زندانی سیاسی را بطور سمبولیک معرفی کرده  واز همه خواسته است که برای آزادی این زندانیان نامه بنویسند. زندانی سیاسی ایران مجید توکلی است  که در روز دانشجو ( 7 دسامبر ) در سال پیش دستگیر شده و هنوز در زندان و تحت شکنجه است".
در ادامه توضیحات بالا آقای زرین با استفاده از نمایش تصویری، کلیه زندانیان سیاسی انتخابی سازمان عفو بین الملل  واز جمله  آقای مجید توکلی را معرفی کردند  و از همه خواستند که برای  آزادی تمامی زندانیان سیاسی تلاش کنند.
درپی سخنان آقای زرین فیلم کوتاهی راکه نشان میداد نامه ها و طومارها چقدر میتوانند در نجات جان زندانیان سیاسی موثر باشند نشان داده شد و سپس بیانیه اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی برای ایران که به همراه چند نهاد حقوق بشری به مناسبت روز جهانی حقوق بشر منتشر شده  توسط آقای مارک رایت خوانده شد . پس از خواندن بیانیه ،دکتر مکاره چی در مورد  نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران سخن گفتند وبا استفاده از نمایش تصویری در مورد کشیش یوسف نادرخوانی  که محکوم به اعدام شده اند واکنون در زندان اوین تحت شکنجه هستند  توضیحاتی دادند.
این بخش برنامه با پخش فیلم کوتاهی از بندهای اعلامیه حقوق بشر به پایان رسید .
در تنفس بین دو بخش برای همراهی با کارزار " پا برهنه بر علیه فقر در جهان" اعلام شد که برای 15 دقیقه برای اعتراض به فقردر ایران و جهان و نقض حقوق بشر در ایران کسانی که مایلند پابرهنه
شوند و به دیگرانی که از ابتدای برنامه با پای برهنه در برنامه شرکت کرده بودند بپیوندند . این حرکت بسیار مورد توجه قرار گرفت و بخشی از حاضران در آن شرکت کردند.
بخش فارسی برنامه با موسیقی زیبای اقای احمد بگلو شروع شد. ایشان با نوای تحسین انگیز گیتار ترانه های آفتاب کاران ، سنگسار و ندا بمان را اجرا کردند که بسیار مورد توجه و استقبال حاضرین قرارگرفت.
پس از موسیقی ،خانم بانو صابری بیانیه ذکر شده در بالا  را به زبان فارسی خواندند و سپس شعر زیبای" می خواهم زنده بمانم" فریدون مشیری را در ستایش زندگی خواندند و اظهارداشتند که باوجود اینکه شدید ترین نحوه خشونت به خود و خانواد شان اعمال شده و عزیزانشان  بوسیله رژیم اسلامی اعدام شده اند، بر ضد خشونت و اعدام هستند.
پس از سخنان خانم با نو صابری شعر دانشجو  برای گرامیداشت روز دانشجو( 7 دسامبر) به نحوجالبی توسط آقای سیاوش عبقری اجرا گردید.
خانم فرشته قاضی سخنران دیگر بودند، ایشان بااشاره به نقض  حقوق بشر در عمر 32 ساله جمهوری اسلامی و تلاشی که این رژیم داشته تا خشونت را در ایران بیش از پیش نهادینه کند اظهار داشت که رژیم با وجود کوشش بی پایان در این راه موفق نبوده است .  بطور نمونه، مادران عزا دار مادرانی هستند که به نهایت، خشونت را در زندگی تجربه کرده اند ،  این مادران جگرگوشه گان خود را به فجیع ترین  وضعی در  ده شصت ویا سال 88 از دست داده اند و علاوه براز دست دادن عزیزان شان، خود بطور مداوم مورد اذیت و آزار و خشونت قرار گرفته اند، ولی بر ضد اعدام اند و بر علیه خشونت فعالیت میکنند و این  خود دست آورد بزرگی است. 
آخرین سخنران آقای ابو ترابی بودند که در باره اهمیت رعایت حقوق بشربرای رسیدن به حکومتی سکولار ودموکراتیک سخن گفتند. ایشان اظهار داشتند  کشوری که در پیشینه اش منشور کورش را دارد امروز در بدترین شرایط از نظر نقض حقوق بشر قراردارد . با رجوع به تاریخ 100 ساله اخیر درمی یابیم که جز در موارد استثنایی همیشه حقوق بشر درایران نه تنها مورد توجه و تاکید نبوده بلکه در بسیاری موارد سرکوب هم شده است. ایشان همچنین در مورد سازمان ملل نیز توضیح دادند که این سازمان در عمل از حقوق کشور ها حمایت میکند و نه ملت ها . اگر این چنین نیست چرا نمایندگان کشورهایی که حقوق بشر را زیر پا می گذارند، از جمله ایران که حقوق بشررابشدت نقض میکنند از حضور دراین سازمان منع نمیشوند .  کشورهایی که ادعا میکنند به رعایت حقوق بشرمعتقدند، رعایت این حقوق رابایست پیش شرط  مذاکره و رابطه با این کشورها قرار دهند.
جلسه با سرود ای ایران که بوسیله آقای بگلو اجرا وبوسیله حاضرن  همراهی گردید به پایان رسید.